• Anzil

Tänker donera blod - Är det något man bör veta om blodgivning?

Hej!

Vad jag har förstått så donerar man 1 DL blod, om inte mer.

Kan det påverka träningen/musklerna?

Kan det påverka hjärnan, i och med att man förlorar blod, så får ju inte hjärnan lika mycket blod . .

Hur lång tid tar det tills kroppen producerar nytt blod, så man får tillbaks lika mycket som man förlorat.
    Hur länge bör jag vänta tills jag kan sätta igång med träningen igen, efter att jag har donerat?

TACK PÅ FÖRHAND!

ÖVRIGT: Man får INGENTING när man donerar blod, va? Ingen slant, eller fika, eller något?

Finns det någonstans som man kan donera för att få fickpengar. Exempelvis sperma?

OBS: Jag vill INTE donera min njure eller så för att få pengar. . .

TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden Tänker donera blod - Är det något man bör veta om blodgivning?
  • L i n n

Man lämnar 4,5 dl blod varje gång.

Vi får antingen 50kr eller donera en nalle till barnavdelningen.

• L i n n

Fika får man efteråt.

Där jag lämnar finns kaffe och olika juicer, tunnbrödsklämma, kakor och Wasa sandwich.

• Jag är bara jag

Blodmängden är tillbaka inom ett dygn,men järnvärdet kan ta längre tid få upp och det är därför man får järntabletter efteråt. Samma dag ska man inte träna,men annars går det väl bra.

• cosinus

När jag lämnar blod får jag välja på 2 trisslotter och något annat, vet inte exakt vad. Väljer alltid lotterna, vinner aldrig :)

Jag blir ganska seg samma dag, när jag reser mig från stillasittande/liggande kan jag inte gå många steg innan jag måste stanna och böja ner huvudet mot golvet men det ger sig till dagen efter.

Jag brukar träna styrketräning dagen efter och känner av att jag lämnat blod men det funkar att träna, springa brukar jag vänta en vecka med och även då är jag seg men efter 1,5-2 veckor är allt som vanligt igen.

Det mest irriterande med att lämna blod är att det ibland ställer om min mens. Sist jag hade lämnat kom mensen på dag 21 ist för normala (för mig) 26. Då var jag inte alls beredd.

Många karlar som är större verkar knappt märka av det alls men jag som väger 56 kg och inte har fantastiska blodvärden från början märker desto mer.

• Malima

Här får man välja present, allt från porslin till böcker, tshirts och krämer. Eller skänka pengarna till forskning( typ barncancerfonden), eller trisslott. Efteråt får man fika( smörgås och juice/kaffe/te, frukt...)

• AbellaA

Lämnade i tisdags. Fanns olika juicer, kaffe och wasa sandwich. Träning är ej att rekommendera samma dag, dagen efter brukar jag känna mig som vanligt igen.

Vi får välja på olika saker här, porslin, t-shirt, paraply matcheckar mm. Värdet beror på hur långt man åkt för att llämna. Typ som milersättning.

• Sweet Sofia
    Anzil skrev 2015-04-03 13:28:24 följande:

Hej!

Vad jag har förstått så donerar man 1 DL blod, om inte mer.

Kan det påverka träningen/musklerna?

Kan det påverka hjärnan, i och med att man förlorar blod, så får ju inte hjärnan lika mycket blod . .

Hur lång tid tar det tills kroppen producerar nytt blod, så man får tillbaks lika mycket som man förlorat.

Hur länge bör jag vänta tills jag kan sätta igång med träningen igen, efter att jag har donerat?

TACK PÅ FÖRHAND!

ÖVRIGT: Man får INGENTING när man donerar blod, va? Ingen slant, eller fika, eller något?

Finns det någonstans som man kan donera för att få fickpengar. Exempelvis sperma?

OBS: Jag vill INTE donera min njure eller så för att få pengar. . .

TACKSAM FÖR SVAR!

Du donerat ca 10% av det blod du har i kroppen vilket är ca 4.5dl blod.

Nej, det påverkar inte hjärnan då det blod man "förlorar" återställs igen.

Man ska helst inte träna förren ett dygn efter man lämnat blod.

När man donerar blod får man fika efteråt och presentkort (på 50 kr) eller två trisslott. Summan kan dock variera mellan olika ställen. Några blodgivningscentraler ger även reseersättningen.
  • Anzil
    Sweet Sofia skrev 2015-04-04 00:23:15 följande:
    Du donerat ca 10% av det blod du har i kroppen vilket är ca 4.5dl blod.

Nej, det påverkar inte hjärnan då det blod man "förlorar" återställs igen.

Man ska helst inte träna förren ett dygn efter man lämnat blod.

När man donerar blod får man fika efteråt och presentkort (på 50 kr) eller två trisslott. Summan kan dock variera mellan olika ställen. Några blodgivningscentraler ger även reseersättningen.
    Om jag väntar två dagar?

Låt oss säga jag donerar blod på Måndagen och tränar återigen på Onsdag. Kan jag träna som vanligt eller bör jag ta det lite lugnt?

Tack på förhand!
Svar på tråden Tänker donera blod - Är det något man bör veta om blodgivning?