• Anonym (undrar)

EU-migranter som har börjat sälja tidningar

Bra eller dåligt? Är det en bra tidning?

• Svar på tråden EU-migranter som har börjat sälja tidningar
  • seriösanvändare

Självklart är det bättre att de säljer tidningar än att de tigger, men själv är jag ännu tveksam till att köpa. I Göteborg har Faktumförsäljare blivit hotade och ibland bortkörda av de nya tidningsförsäljarna. Sånt beteende vill jag inte stödja. Jag prioriterar Faktum, även om jag gärna skulle köpa båda.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

När jag kom till Stockholm igår blev jag ännu mer skeptisk. Under en sträcka på ca 100 meter i centrala Stockholm gick jag förbi tre (!) kvinnor som viftade med tidningen framför ansiktet på en och svor åt en när man fortsatte förbi. (Ja, jag förstår rumänska svordomar). Dvs de har nästan blivit mer påträngande nu än när de tiggde.

Dessutom har antalet Faktumförsäljare minskat kraftigt i Göteborg. Jag har köpt Faktum varje månad i flera år, men nu får man leta efter dem, samtidigt som tiggarna och de nya försäljarna är överallt. Det känns inte bra.

• Gert

Spelar ingen roll om de tigger eller säljer tidningar. Jag kommer aldrig ge dom ett öre. Visst är det synd om dom, men det är varken mitt eller Sveriges problem. Om man ger dom pengar slutar dom aldrig och jag tycker heller inte om deras påflugenhet.

Man kan förbjuda tiggeri utan att förbjuda fattigdom. Det förstår inte Stefan Löfven.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Ylva)

Har aldrig köpt så jag vet inte om den är bra eller ej. Men jag har hört att dom som säljer Situation Stockholm inte är glada åt det eftersom det blir en konkurrens och att det är tiggare som säljer, vilket dom inte gillar.

• Anonym (Ylva)

Min undran i sammanhanget är; vem skriver och trycker den inplastade tidningen för det är ju inte gratis.

• Gert
    Anonym (Ylva) skrev 2015-04-03 18:39:06 följande:

Min undran i sammanhanget är; vem skriver och trycker den inplastade tidningen för det är ju inte gratis.

Skulle inte förvåna mig om det betalas av presstödet, dvs alla skattebetalare betalar redan för tidningen!
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • seriösanvändare
    Anonym (Ylva) skrev 2015-04-03 18:36:39 följande:

Har aldrig köpt så jag vet inte om den är bra eller ej. Men jag har hört att dom som säljer Situation Stockholm inte är glada åt det eftersom det blir en konkurrens och att det är tiggare som säljer, vilket dom inte gillar.

Som sagt, igår gick jag på en kort sträcka förbi tre romska kvinnor som säljer den nya tidningen, men inte en enda som säljer Situation Stockholm.

Inte idag heller. Däremot tiggare och ibland försäljare av den nya tidningen utanför varje tunnelbanespärr.

Detta handlar inte bara om att konkurrensen har ökat. Gatan är trots allt till för alla. Men vad har hänt med "våra egna" hemlösa / försäljare? Tidigare såg man dem ganska ofta i storstäderna, om än inte överallt, som EU-migranterna nu.
  • SchaefferBoy
    seriösanvändare skrev 2015-04-03 18:04:02 följande:
    Självklart är det bättre att de säljer tidningar än att de tigger, men själv är jag ännu tveksam till att köpa. I Göteborg har Faktumförsäljare blivit hotade och ibland bortkörda av de nya tidningsförsäljarna. Sånt beteende vill jag inte stödja. Jag prioriterar Faktum, även om jag gärna skulle köpa båda.
    Jag har hört historier från Malmö att zigenarna har misshandlat flera vanliga Faktum-säljare. 
  • Gert
    seriösanvändare skrev 2015-04-03 18:56:38 följande:
    Som sagt, igår gick jag på en kort sträcka förbi tre romska kvinnor som säljer den nya tidningen, men inte en enda som säljer Situation Stockholm.

Inte idag heller. Däremot tiggare och ibland försäljare av den nya tidningen utanför varje tunnelbanespärr.

Detta handlar inte bara om att konkurrensen har ökat. Gatan är trots allt till för alla. Men vad har hänt med "våra egna" hemlösa / försäljare? Tidigare såg man dem ganska ofta i storstäderna, om än inte överallt, som EU-migranterna nu.
    En del svenska tiggare har blivit hotade av våra nya EU-tiggare så de vågar inte vara kvar. Det har det stått i tidningarna om, dock inte i Pravdabladet och i stasimedia. EU-migranterna blir allt fler och breder ut sig allt mer. Sorligt hur Löfven låter allt detta ske.
  • Anonym (Ylva)
    seriösanvändare skrev 2015-04-03 18:56:38 följande:

Ja när du nämner det. Det undrar jag också, ser dom aldrig numera. Är det som någon annan har skrivit att dom i Göteborg har blivit hotade och bortskrämda av tiggarna och samma sak i Stockholm. Då har dom verkligen gått för långt. Herregud vart är vi på väg? Ska invandrare och tiggare ta över landet helt och hållet?
Svar på tråden EU-migranter som har börjat sälja tidningar