• Anonym (Sanningen?)

Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?

Hur många här skulle med handen på hjärtat verkligen erbjuda en medmänniska som har det svårt, en sovplats för en natt eller två?

Många trådar och diskussioner om tiggarnas situation och när negativa inlägg om deras närvaro kommer upp som att dom stör med sitt beteende, då kommer motanfall om att empati saknas och att inte sparka på den som ligger eller förslaget att själva sätta sig utanför ICA och börjat tigga. Ni som känner sådan empati, skulle ni kunna med handen på hjärtat erbjuda dessa medmänniskor som har det svårt en sovplats i ert hem eller inte, när ni känner som ni gör?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?
  • Broom

Annat. Jag tycker att Sverige ska ta ett krafttag för att få väck dom och kåkstäderna dom "bygger".

• Anonym (Li)

Jag har två små barn under 2 år hemma. Jag anser att mitt jobb är att ge dem trygghet i första hand. Jag hade inte tagit in NÅGON jag inte litade på in i mitt hem. Människor jag inte känner litar jag inte på, varesig de är tiggare eller mångmiljonärer.

• Anonym (Never ever.)

ALDRIG i livet. Jag har barn och deras säkerhet och mina guldsmycken och annat värdefullt är viktigare för mig faktiskt.

• Anonym (Nej)

Aldrig i livet.

Tiggarna får inget av mig och så kommer det förbli. Detta helvete kommer aldrig sluta om alla fortsätter uppmuntra tiggeri.

• Anonym (Miljöpartist)

Nej aldrig! Jag röstar på MP för att jag vill visa upp en humanistisk fasad bland mina vänner på Södermalm. I sanningens ögonblick hade jag aldrig hjälpt en tiggare vare sig med pengar, kläder eller sängplatser. Det tycker jag staten ska hjälpa till med.

• Anonym (Självklart)

Jag har inrett ett speciellt rum i källaren där några tiggare har fått tillbringa en natt eller två. Jag tycker vi har det så bra i Sverige så vi kan gott hjälpa de utsatta stackarna. De som sovit över har varit väldigt hövliga och trevliga, och de har fått med sig några hundra innan de gått. Jag tycker det är skrämmande hur folk ser ner på dem och tycker att de är "jävla pack" m.m. Men det är väl ett tecken i tiden. Klyftorna mellan fattiga och rika ökar hela tiden och då ökar också föraktet mot de svagaste i samhället.. tyvärr är västerlänningen till sin natur ofta egoistisk och missunnsam. Det är djupt tragiskt.

• The past is now

Aldrig i livet! Jag bedriver inget vandrarhem.

Vi bor i en 3:a och som flest är vi 8 personer här.

• Anonym (ALDRIG.)

ALDRIG. Vill ha mitt hem och mina saker i fred.

• Anonym (ALDRIG.)

ALDRIG. Vill ha mitt hem och mina saker i fred.

• seriösanvändare

Nej, den risken skulle jag inte ta. Men jag förstår din poäng TS, för jag är åtminstone konsekvent. Jag tycker synd om tiggarna men ger dem inget (hjälper hellre till på andra sätt) och sitter inte och moraliserar över vad andra gör eller inte gör heller.

De som gnäller på att andra inte ger eller klagar på att andra ser olagliga bosättningar, nerskräpning mm som ett oacceptabelt problem, tycker jag definitivt borde börja leva som de lär och bjuda hem en tiggare eller två.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?