• Anonym (försenad)

Hur få igång mensen igen

Jag och min sambo har försökt i över ett år nu.

Jag tänkte börja med pergotime vid nästa mens men den verkar inte komma. Brukar ha ngt oregelbunden mens men den har aldrig varit såhär sen. Skulle haft mens för snart 4 veckor sedan. Verkar inte vara gravid. Har tagit två test det senaste testet tog jag igår och då skulle jag vara i vecka 6 nu. Har inga symptom heller. Någon som har nåt tips? Bidrottninggele eller rosenrot kanske?

• Svar på tråden Hur få igång mensen igen
  • laodessa

Gå till gyn och be om sådana tabletter som gör att du får en mens, och sedan kan du börja med Pergotime eller Letrozole efter det.

• Anonym (försenad)

Jo men vet inte om dom kommer att tycka att mensen ska utebli en längre period än så för att skriva ut såna tabletter. Därför tänkte jag om det finns nåt man kan göra själv.

• Mrs D

Som ladodessa säger, gå till gyn och få tabletter utskrivna. Jag fick såna när min mens var sen, kommer inte ihåg vad de heter men tror det är samma du får när du vill skjuta på din mens.

Eftersom din läkare har gett dig pergotime borde det inte vara några problem alls.

• Mrs D

Som ladodessa säger, gå till gyn och få tabletter utskrivna. Jag fick såna när min mens var sen, kommer inte ihåg vad de heter men tror det är samma du får när du vill skjuta på din mens.

Eftersom din läkare har gett dig pergotime borde det inte vara några problem alls.

• Anonym (försenad)

Tog ett äl test på morgonurinen imorse som visade positivt.

Vad kan det bero på? Har läst att äl stickorna kan visa positivt om man e gravid. Gravtesten har jag inte tagit på morgonen

• Jag är bara jag

Ta ett gravtest imorron eller redan ikväll! Äl-test kan visa positivt före mens också,men du kan ju vara gravid också. Märkligare saker har ju hänt. Det där att mensen skulle kommit för 4 veckor sen-vad grundar du det på? Antal dagar,äl-test,äl-känningar eller vad? Har man haft äl och mensen inte kommer så är man ju gravid,men du kanske hade senare äl eller ingen äl.

• Anonym (försenad)

Tog ett gravtest nu och det var neg.

Enligt mens appen skulle jag haft mens för ca 4 veckor sedan

• Jag är bara jag
    Anonym (försenad) skrev 2015-04-04 18:05:42 följande:
    Tog ett gravtest nu och det var neg.
    Enligt mens appen skulle jag haft mens för ca 4 veckor sedan
    En app kan inte vet om du verkligen har äl! Vilket du uppenbarligen inte haft för om du då varit gravid hade det visat plus nu  och annars hade du fått mens för länge sen. Ibland kommer mensen i alla fall,ibland får man sätta igång den med piller.
  • Anonym (försenad)

Hm men jag tog äl test och de var positiva så då måste jag väl haft äl?

• Jag är bara jag
    Anonym (försenad) skrev 2015-04-05 19:19:17 följande:
    Hm men jag tog äl test och de var positiva så då måste jag väl haft äl?
    Nej,äl-test är inget bevis på äl alls,bara en indikation på att lh finns där. Faktisk äl och gravid= plus oftast senast v.5 eller inte gravid= mens ca 14 dar senare.
  • Anonym (Progesteron/gulkroppshormon)

Du kan ta vanliga p piller eller minipiller någon vecka och sedan sluta. Då kommer förmodligen blödning några dagar senare och på det sedan en äl. Eller ett akut ppiller om du inte har p piller. Men naturligaste är ju att be en gyn skriva ut medel för att skjuta upp mensen, det funkar så att den kommer när du tagit det i 7-10 dagar och sedan slutar, gyn brukar utan problem skriva ut sånt (gulkroppshormon) om man säger att man ska t ex utomlands på en sol-och badresa och önskar skjuta upp sin menstruation en eller två veckor. Det är helt ofarligt så smidigast att göra så om du inte har p piller hemma.

Anonym (försenad) skrev 2015-04-03 23:42:09 följande:

Jag och min sambo har försökt i över ett år nu.

Jag tänkte börja med pergotime vid nästa mens men den verkar inte komma. Brukar ha ngt oregelbunden mens men den har aldrig varit såhär sen. Skulle haft mens för snart 4 veckor sedan. Verkar inte vara gravid. Har tagit två test det senaste testet tog jag igår och då skulle jag vara i vecka 6 nu. Har inga symptom heller. Någon som har nåt tips? Bidrottninggele eller rosenrot kanske?

Du har pco? Då kan man få ständigt positiva äl-test trots utebliven äl. Hör med läkaren som skrev ut pergon. Ofta får man även hormon för att först starta mensen utskrivet, eftersom man har obalans i hormonsystemet och oregelbundna cykler.
  • Anonym (försenad)

Vad är pco?

Jag testar att vänta någon eller ett par veckor till den borde komma. Det verkar ju konstigt om mensen skulle försvinna plötsligt och aldrig komma tillbaka.

• Anonym (försenad)

Läste lite om pco nu. Men borde inte läkaren ha sett det när han gjorde vul? Det stod att man kan få ökad kroppsbehåring och akne och gå upp i vikt. Men har inte haft några såna symptom.

Men ja jag väntar nån vecka till sen ringer jag gyn och hör vad dom tycker

Komma tillbaka gör den såklart förr eller senare. :) Varför har du fått pergo? Det är ju för att få fram ägglossning. Har du redan regelbunden äl behövs inte pergo.

• Anonym (försenad)

Mensen har ju aldrig varit såhär sen. Men har lite oregelbunden mens därför fick jag pergo och att vi har försökt såpass länge nu utan att det hänt nåt.

Anonym (försenad) skrev 2015-04-07 00:04:01 följande:
    Mensen har ju aldrig varit såhär sen. Men har lite oregelbunden mens därför fick jag pergo och att vi har försökt såpass länge nu utan att det hänt nåt.

Hur oregelbunden har du? Är cyklerna över 35 dagar långa? Kan de variera de med mer än 5 dagar från en cykel till nästa? Då kan man kanske prova pergo i några cykler, annars är det inte motiverat, utan kan faktiskt tvärtom sänka sannolikhet för graviditet pga ibland oönskad effekt med för lite fertila flytningar och tunn livmoderslemhinna. (Alla får inte det.) Att mens är väldigt sen beror oftast på att ingen ägglossning skett om man kan utesluta graviditet.
  • Anonym (försenad)

Cykeln är väl i snitt 40 dagar men varierar +- ca 10 dagar

Anonym (försenad) skrev 2015-04-07 10:30:47 följande:

Cykeln är väl i snitt 40 dagar men varierar +- ca 10 dagar

Då är det ganska stor sannolikhet du har en typ av pco, eller iallafall ofta utebliven äl.
  • Anonym (försenad)

Ah ok tack för hjälpen :)

Svar på tråden Hur få igång mensen igen