• hammarhajen

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Anonym (ikaros) skrev 2015-04-04 13:50:43 följande:
    Vilket i förlängningen kommer att innebära att viljan till att producera barn kommer att minska.

Hade där emot sagt.. sänk maxtaxan, bygg ut föräldraförsäkringen och höj barnbidraget med en 100lapp.
    Då jäklar skulle du få se på babyboom.

Vad tror du det kostar om befolkningen blir äldre och äldre och allt förre ska torka baken på gamla som bara blir fler och fler?

Absolut stäng all skit och lägg ner allt omedelbart, Idag hade vi fått en omedelbart kassa överskott.
    Men saker och ting är längre än din nybörjar politiska näsa som inte är direkt lång och jag skulle antagligen äta upp dig på mindre än en kvart i politiken...

Se så, snyt dig om nosen och bli torr bakom öronen.
    Eller så får vi bara fler som skaffar barn som de inte riktigt har råd med och inte riktigt förstår att de själva ansvarar för. Barn är ett enormt ANSVAR och inser man inte det utan kräver ännu billigare barnomsorg, ännu högre barnbidrag, ännu mer gratis och ännu fler rättigheter, så undrar jag hur det står till med den egna mognaden och insikten om det egna vuxenansvaret i förhållande till barnen och samhället, 

Mycket bättre att "tvinga" vuxna att inse att det är fullständigt naturligt att ett barn kostar några tusenlappar i månaden, att föräldraskap KRÄVER omprioriteringar av både tid och ekonomi, så att samhället kan lägga sina pengar på att erbjuda barnen en BRA barnomsorg och TRYGG och KVALITATIV skolgång. 

Ska vi kunna ta hand om en åldrande befolkning behöver vi stabila och välutbildade ungdomar, inte ungdomar som farit illa i en skola och förskola som kostat för lite eftersom föräldrar kräver att allt ska vara gratis och familjers "rätt" till Ipads åt femåringar är större än 10-åringars rätt till datorer i skolundervisningen.
  • hammarhajen
    Anonym (ikaros) skrev 2015-04-05 09:19:36 följande:
    Finns väl inte mycket att svara dig mer än

Det är väldigt lätt att ha åsikter om andras föräldraförmåga.

Precis som att det är alltid lättare att fostra andras barn än sina egnaFlört

Ja skolan... Men inte många som klagar på skatteomläggningen och ett lättare skattetryck som genomfördes av den förra borgerliga regeringen.

Det blir lite som, alla vill ha och ingen vill vara med och betala.

Du får helt enkelt starta ett skatteuppror  som går på andra hållet och se till att få folket att kräva högre skatt..
    Samt att lärare kan få syssla med sin kärnverksamhet att utbilda barn. O inte sitta och lägga in samma uppgifter i tre olika datasystem. Samt hålla på med sånt som ska ligga hos socialförvaltningen.

De som skriker mest om andras brister, har oftast mest att dölja själva.
    Så är det väl inte?
    Förstår inte vart du vill komma? 

Jag tycker inte att det ska vara gratis att ha barn, men det behöver inte kosta hur mycket som helst heller. Däremot vill jag att folk ska tänka till ett varv innan de skaffar barn, vilket de allra flesta också gör. Men skulle det vara helt gratis att ha barn skulle nog en och annan extra bli på smällen i en mindre stabil situation och det känns inte schysst mot barnen i fråga. 

Skatteuppror vill jag inte ha, vart har du fått det ifrån? 

Men jag TYCKER att det är konstigt att maxtaxan är lika låg nu som för många år sedan, när alla andra avgifter höjs i takt med inflationen. För min del ser det rätt okej ut i samhället idag, men det behöver inte bli ÄNNU billigare för föräldrar generellt. De mest utsatta kanske behöver mer stöd, men medelsvensson BEHÖVER inte 200 kr mer i barnbidrag. Och då kanske det är bättre att 200 kr/extra i månaden per barn kan få gå rakt in i skolverksamhet eller till BUP, och att maxtaxan höjs med 300 kr och att de pengarna avsätts till att anställa fler kompetenta vuxna i förskolan (=minska grupperna). Behövs inga höjda skatter för att fördela skattemedlen på effektivare sätt. 

För övrigt är det ofta de ekonomiskt mest utsatta som drar störst fördelar av en väl fungerande förskola och skola. 200 i höjt barnbidrag gör inte att en ensamstående mamma kan jobba mindre, men däremot gör 200 per skolelev och månad att man kanske kan anställa en fritidspedagog till som ger extra tid och trygghet på eftermiddagarna för de barn som måste vara kvar till sist.
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.