Anonym (PK) skrev 2015-04-07 00:29:07 följande:
Du menar att ert avtal inte förhandlas i procent? Det var något nytt.. Vilken bransch gäller det?
Högavlönade verkar många gånger inte förstå att samhället inte kan gå runt på att alla betalar samma låga summa som de som har minst betalar. Det är konstigt att det inte förstår det. Det stämmer inte alls tyvärr. De 5 betalar mer. Samma med sjuka människor. De 5 som tjänar mindre betalar mer skatt än den som tjänar 45 000 själv. Det är en galen värld.
Jag förstår absolut att alla inte kan betala samma låga summa i skatt!! Sverige hade aldrig gått runt då såklart! Och jag betalar gärna mina 15.000kr i skatt varje månad, av de 45.000 jag tjänar, dvs 33%.
En person som tjänar 15.000kr i månaden betalar ca 3.000 i skatt, dvs 20%. Så varje månad betalar jag lika mycket skatt som 5 st lågavlönade gör.
Den skatt de betalar in kommer aldrig att täcka deras sjukvård eller deras barns förskola och skolgång. Det är tack vare mina skattepengar som de kan ta del av samma välfärd.
Och det tycker jag är jättebra!! Jag betalar gärna extra. Men det är himla tråkigt att man alltid får höra att man borde betala mer. Man får liksom aldrig ett tack för allt det extra man redan betalar. Utan bara skit...