• nanneN

Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.

Anonym (PK) skrev 2015-04-07 08:53:10 följande:
    Det stämmer inte med verkligheten men ja, summan blir naturligtvis olika eftersom den som tjänar hälften inte skulle få behålla något alls av sin lön annars..

Du tjänar m.a.o 42 000. Får behålla 29 000 efter skatt. Den som tjänar hälften, får behålla 16 000. Du betalar  då som mest i dagsläget 1260 i barnomsorg, den som tjänar hälften betalar 630.

Hur kan det vara rimligt att samhället ska sponsra att du får behålla så mycket av din lön utan att bidra med en större del av din försörjning till dit barn?
    Inte bidra? Hen betalar ju 13.000 i månaden i skatt, hur kan du komma och påstå att det inte är att bidra?
    Jag trodde det bara var SD som ville ta bort maxtaxan, men blir mer och mer övertygad om att du är kommunist. Din totala brist på logik och fungerande matematik när det gäller skatter tyder på det. ;)

Eller menar du att du anser att barnomsorgen ska finansieras helt utifrån barnomsorgsavgiften?
    I sådana fall pratar vi nog om en dagisavgift runt 10-15.000 i månaden, då jag kan tänka mig att det är ungefär vad en dagisplats kostar.
  • nanneN
    Anonym (Heia Norge!) skrev 2015-04-10 00:32:02 följande:

Jag tycker det i vart fall kan höjas rejält, taket alltså... Våra barn föddes i Norge, och där är maxtaxan ca 3000 kr/mån och barn. Och då får man skicka med matpakke (smörgåsar till lunch) ....

Jag tycker det känns helfel att betala så lite som vi gör idag. Och jag tror många blandar ihop vad som sägs. Att man tar bort maxtaxan betyder ju inte att det blir samma kostnad för alla, man måste naturligtvis ha kvar någon graderad subvention, annars tror jag det blir för dyrt för de flesta. Tjänar man lite ska man alltså som idag betala lite, men att jag och maken, med bruttoinkomster på totalt ca 90 000 kr/månad betalar under ca 1700 kr/månad för att ha två barn på förskola tycker jag nästan är provocerande. Jag tycker absolut maxtaxan ska höjas!

Ni betalar redan betydligt mer, men via skattsedeln!
    Återigen, det är väl ingen som tror att förskolan finansieras genom avgiften? Det är ju mest bara en symbolisk summa.
Svar på tråden Förslag om att slopa maxtaxa i barnomsorgen.