• Elisa82

sluta röka = viktuppgång?

Ni som har slutat röka, har ni gått upp i vikt? Och ni som inte gjort det, har ni gjort ngt speciellt för att undvika viktuppgång?

• Svar på tråden sluta röka = viktuppgång?
  • Aniiee

De flesta som går upp i vikt efter de har slutat röka är för att de ersätter en oral (o)vana med en annan - nämligen att småäta, suga på karameller/tablettaskar typ viol eller emser eller nåt.

Så om du lyckas undvika det så är du nog mestadels på det torra.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Ful Anka

Rökning sätter ju ned aptiten och den återkommer när man slutat röka. Att stoppa något i munnen är en ful ovana men ett sätt att belöna sig själv. Försök att hantera detta beteende och lycka till. Det är inte helt enkelt.

This is my life and I don't care
  • sportpappa

Jag bytte rökning mot träning och tävlingar. Genom att ha några tävlingar varje som jag tränar mot så håller jag mig borta från rökning och håller mig i form.

• Themis

Det är inte bara det att man kanske ersätter nikotinet med annat som gör att man går upp i vikt.

Faktum är att nikotinet stressar kroppen (drar samman kärl och höjer pulsen, hjärtat får jobba mer) och ökar därmed metabolismen på ett mätbart sätt. detta är inget positivt eftersom det sker på ett sätt som stressar härtat och rökning ökar ju också mycket riktigt risken för hjärt/kärlsjukdom.

Allt annat lika så behöver du dra ner ca 5-7% på ditt dagliga kaloriintag för att bara stå kvar på samma vikt när du slutar röka. Alternativt ökar du din förbränning motsvarande genom att träna mer.

Det är den biten som många missar, och därför blir besvikna när de går upp i vikt av "ingenting". och då är det lättare att falla i fällan och äta ännu mer "för det gör ju ändå ingen skillnad om jag lever normalt".

Ta med detta i beräkningen från början och öka din aktivitet så blir ditt nya liv dubbelt så hälsosamt!

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Themis

Ursäkta att jag skrev som en kråka, måste fixa mat här..

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Venne

Jag har slutat ett antal gånger, har aldrig gått upp av det. Har tuggat tuggummin istället för godis.

• Mrs D

Min man slutade röka i juli och har gått upp ca 10 kg. Han ersatte cigg med choklad och fick sin aptit tillbaka. Han drog även kraftigt ner på alkohol innan rökningen. Eftersom han var väldigt smal innan skadar inte lite kött på benen.

Om du går upp eller inte beror helt på dig.

Svar på tråden sluta röka = viktuppgång?