• SweetJune

Kan man ta ut fp på lägsta nivå när barnet är på förskola?

Hej!

Kan man ta ut fp på lägsta nivå (heldag) om barnet är på förskola exempelvis 9-14? Sonen ska börja förskola till hösten och tänkte om man kan ta ut såna dagar om inskolningen skulle gå snabbare men man ännu inte återvänt till jobbet. Kan inte ringa arbetsgivaren dagen innan utan måste sätta ett konkret datum..

• Svar på tråden Kan man ta ut fp på lägsta nivå när barnet är på förskola?
  • Flickan och kråkan

Ja, det kan man. Min mellanson går 15-timmars och enligt FK var det inga som helst problem att ta ut lägstanivå-dag (heldag) de dagar han är i förskolan. 

• SweetJune
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-04 15:42:39 följande:

Ja, det kan man. Min mellanson går 15-timmars och enligt FK var det inga som helst problem att ta ut lägstanivå-dag (heldag) de dagar han är i förskolan. 

Tack för svar! Då skyddar man sin SGI eller hur? För när jag läste på Försäkringskassans hemsida så förstod jag det som om det ska gå så länge man vårdar barnet 1 timme av 8.
  • Anonym (Närvarande)

Varför ska du slösa dagar, som är barnets dagar, när stackarn ändå måste vara på förskola!?

• Pastella
    Anonym (Närvarande) skrev 2015-04-04 18:28:40 följande:

Varför ska du slösa dagar, som är barnets dagar, när stackarn ändå måste vara på förskola!?

Kanske för att de flesta har jobb där man måste meddela i förtid vilken dag man kommer tillbaka men inte vet exakt hur lång tid inskolningen tar. Man vill ju inte ha ett glapp och förlora sin sgi.
  • Flickan och kråkan
    SweetJune skrev 2015-04-04 17:52:00 följande:

Tack för svar! Då skyddar man sin SGI eller hur? För när jag läste på Försäkringskassans hemsida så förstod jag det som om det ska gå så länge man vårdar barnet 1 timme av 8.

Ja, det stämmer.
  • SweetJune
    Pastella skrev 2015-04-04 19:22:09 följande:

Kanske för att de flesta har jobb där man måste meddela i förtid vilken dag man kommer tillbaka men inte vet exakt hur lång tid inskolningen tar. Man vill ju inte ha ett glapp och förlora sin sgi.

Precis, tack!
Svar på tråden Kan man ta ut fp på lägsta nivå när barnet är på förskola?