• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fghjk) skrev 2015-04-04 16:49:26 följande:

Inte jag, men en jag känner.

Det är ju inte lagligt i Sverige som så, så de gjorde så att de använde mannens sperma, men surrogatmammans (kusin till mamman) ägg.

När barnet föddes fick de skriva papper på att boendet skulle vara hos pappan med fru, och de fick kämpa att få till adoptionen. Det underlättade troligen att kusinen flyttade till England (en dröm hon haft länge men hon sköt på det för att kunna vara surrogatmamma).

Det krångligaste var på sjukhuset, kusinen ville inte ha så mycket med barnet att göra för att inte få känslor för det så pappan var på sjukhuset och hans fru kom dit så ofta hon fick och det var en fruktansvärt jobbig tid för dem.

Idag (barnet är idag nästan 3 år) kanske det går smidigare, jag hoppas du får svar av någon som vet mer. De hade en massa hysch hysch kring det hela och många många trodde, kanske tror än idag, att pappan varit otrogen. Men de visste inte annars hur de skulle göra.

Tusen tack för ditt svar!

Förbjudet är det inte, det är enbart förbjudet för sjukvården att assistera vid surrogasi.

Ja det är det jag är lite rädd för att sjukvården ska ställa till det för en eller socialnämnden med alla lagar och regler. Har själv barn sedan tidigare och då kanske de ställer till med någon utredning på mig som mamma att varför vill jag adoptera bort mitt barn.

Funderar på att använda mina ägg och donerad sperma. Paret hwr testat det mesta som sagt och mannens sperma är inte den bästa och kvinnans ägg har det aldrig blivit någon graviditet av. Även donerade ägg misslyckades i kvinnan.

Hoppas på fler som vet andra som ställt upp eller själva varit surrogatmödrar!
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Matilda) skrev 2015-04-04 19:30:45 följande:

Om ingen i paret som du vill hjälpa är biologisk förälder är det inte säkert att de "får" barnet om du säger att du inte vill ta hand om det.

Har diskuterat detta (på ett hypotetiskt plan) med min kompis som jobbar på soc och om jag fattade det rätt är det såhär;

Är du biomamma och biopappan är en anonym donator så kommer socialtjänsten att utreda var det är bäst för barnet att växa upp och barnet placeras då i fosterhem under utredningen (såvida paret du vill hjälpa inte redan är godkända fosterhemsföräldrar och kan få ta hand om barnet direkt).

Oj är det så?

Jag tänkte att man bara skriver pappan som förälder. De gör ju ingen dna test redan nu för de som inte är gifta men får barn ihop. Man skriver bara på vem som är fadern på faderskapspappren. Inget blodprov tas för att säkerställa om det verkligen är fadern. Så barnet kan redan vara från någon annan än den som sedan registreras som fader.

Men det kanske görs när mamman vill ge ensam vårdnad till fadern för att sedan adoptera bort till dennes fru?
  • Anonym (Vill)
    tantamantan skrev 2015-04-04 20:42:48 följande:

En släkting till mig använde surrogatmamma och det gick INTE bra.

Nu tror jag du har tänkt igenom detta väldigt noga, men jag vill ändå berätta om ett fall som blev helfel.

Min släkting kunde inte bli gravid pga problem med äggstockarna. Hennes bästa vän sedan barnsben frågade om de ville att hon skulle bli surrogatmamma åt dem. Hennes ägg och min släktings mans spermier.

De har växt upp ihop och var mer som syskon, de lärde känna varandra som bebisar så att säga då deras mammor känner varandra och sen har de följts åt genom livet.

Efter mycket övervägande och många diskussioner så bestämde de sig för att genomföra detta. När bebisen föddes så klarade tyvärr inte surrogatmamman av att lämna ifrån sig barnet, en flicka, utan en bitter strid började. Surrogatmamman vägrade skriva på för gemensam vårdnad och gjorde allt för att hålla pappan från barnet. Detta ledde givetvis till att min släkting och surrogatmamman blev bittra ovänner minst sagt.

Detta hände för mer än 10 år sen och än idag är det bittert, men de har iaf varannan v med flickan och har haft länge. Men det blev ju inte DERAS barn...

Nu har det dykt upp ytterligare problem, flickan har läst en 'dagbok' som hon hittade på vinden (den tilltänkta mammans dagbok, hon hade alldeles glömt bort att den låg där uppe bland all bråte) och flickan mår nu mycket dåligt. Hon är arg på sin mamma som svek sin bästa vän så gruvligt, samtidigt är det hennes älskade mamma...

Jag vill bara att alla som tänker sig detta är fullt medvetna om att det KAN gå galet så att man har det med i beräkningen.

Tusen tack för ditt svar!

Hemskt egentligen men detta scenariot är inte tänkbart i mitt fall. Det är min enäggstvilling och ingen bästa vän jag vill hjälpa och har velat göra det länge nu men tyvärr är det svårt i Sverige och det hela försvåras ytterligare av att mannen har dålig kvalitet på sperman och de flesta är icke simbara. Usch vill så gärna då detta par är helt fantastiska och hade blivit de bästa av föräldrar.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2015-04-05 08:37:43 följande:

"Barn till varje pris". Fler borde se den. Att människan var egoistiskt visste jag, men detta tar nog priset.

Vad är tragiskt? Att jag gör detta helt och totalt frivilligt?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Gåvan) skrev 2015-04-05 14:05:14 följande:

Vet flera som varit surrogat i Sverige.

Dom har gjort heminseminationer. Vill man använda egna ägg får man vända sig någonstans utomlands.

Då bebis föds så gör man flyttanmälan till faders adress. Fader söker ensam vårdnad. Efter han fått det kan hans fru( paret måste vara gifta vid adopt) söka närstående adoption.

Har ej varit något problem med fam.rätt där att dom reagerat negativt. Då man kan göra surrogat. Det som inte är lagligt är att sjukhus ej får hjälpa med Ivf.

Barnet måste vara genetisk till fader. Annars kan det bli krångel.

På sjukhuset tycker ja n ska tala om situationen.

Viktigt att ni diskutera ALLT innan och skriver ner på papper vad ni kommit överens om. Nu hjälper inte det rättsligt om det blir nått men ni kan alltid gå tillbaka och se vad ni kommit överens om.

Om ni har ersättning inblandad får det ej synas någonstans. Ta ut kontanter i sådana fall. Då pengar får ej blandas in.

Nu ska surrogatmor ej betala nått utan det får tilltänkta föräldrar stå för.

Sen att surrogat har gjort klart med sina egna barn, att hon ej vill ha fler.

Och att ni är ÄRLIGA mot barnet! Barn har alltid rätt at veta vart man kommer ifrån.

Lycka till! Det du ev gör är en otroligt fin gåva!

Vi själva har surrogatmor. Det bästa som vi gjort. Otroligt fin resa är det.

Kram

Tusen tack för svaret.

Nej aldrig, inte ens ett endaste öre är inblandat. Hade ALDRIG velat ha en endaste krona. Detra är helt och håller frivilligt, det är mitt syskon som egentligen tvekar inte jag

Usch får ont i magen nu med det där om att fadern måste vara genetiskt bunden, men hur får de reda på detta rent genetiskt hur det förhåller sig om man väljer en spermadonator?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2015-04-05 20:01:47 följande:

Nu är det ju knappast du som blir offret i sörjan.

Vem blir offret?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2015-04-06 07:29:22 följande:

Det är det ofödda barnet det är synd om.

Barn är ingen rättighet!

Haha det barn kommer ha det bästa tänkbara liv med föräldrar som älskar, vårdar, omhändertar, skojar och har roligt ihop, umgås, utflykter, roligheter, skratt och mycket därtill. Ett bättre liv än majoriteten av barn som föds av folk idag. Såväl unga mödrar som inte orkar med sina barn som de oangagerade, skrikiga våldsamma föräldrar som det finns ganska många av i dagens samhälle. De som inte sätter sitt barn först. Så vad vill du ha sagt med det? Du känner ingen av oss så håll dig utanför tråden. FÖRSVINN DIN ELAKING!
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 15:24:10 följande:

Att medvetet undanhålla ett barn sitt ursprung är fel fel fel. Fel!

Vem ska göra det?? Var har du läst det i tråden?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 15:15:58 följande:

Det går. Men sjukvård får inte assistera till graviditet för surro i Sverige och det är förbjudet att ge ekonomisk ersättning för adoption. Du måste vara helt säker på att du aldrig vill ha fler barn. Eftersom man inte tar dna på pappa om det inte finns fler tänkbara kandidater så kan ni använda er av spermiedonator. Var ärliga mot barnet! Fint av dig. :)

Tack för ditt svar! Då går det att skriva maken trots att vi ev använder donator?

Detta är som sagt den allra sista möjligheten och utvägen.
  • Anonym (Vill)
    hihihigiard skrev 2015-04-06 15:45:28 följande:

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer utan går direkt på TS.

Du är inte "surrogat"mamma - du är barnets riktiga mamma. Barnets far är också dess riktiga pappa. OM ni använder ytterligare en person, en "donator" har ni bäddat för problem.

Jag förutsätter att det går till så här:

Du och mannen X  skaffar ett barn tillsammans; dvs du blir inseminerad med X:s spermier. X bor redan tillsammans med Y- är alternativt gift med henne. När barnet Z är fött går du och X till en socialsekreterare där han får intyga "på heder och samvete" att han haft samlag med dig under konceptionstiden (trots att han inte haft det). Detta trots att X redan lever med Y. Sen skall du först överlåta vårdnanden av lille Z på X och Y och skall därefter adoptera Z.

Det är mycket ovanligt i Sverige att människor adopterar bort sina egna biologiska barn till den andre förälderns nya partner... Jag kan garantera att familjerätten kommer att höja på ögonbrynen. Om ni dessutom blandat in en spermadonator i cirkusen undrar jag vad som händer.

Några reflektioner: det är ditt barn (du är ingen "surrogat"mamma). Vad händer om

1) du efter förlossningen ändrar dig

2) om X ändrar sig och inte vill ha barnet

3) om Y hoppar av och inte vill bli "mamma"

4) om barnet är skadat eller sjukt.

Det är lugnt.

Jag har för flera år sedan redan donerat mina egna ägg till min tvillingsyster, där äggen sedan blivit befruktade med hennes makes spermier. Dessa tre försök tog sig aldrig i henne. Rent genetiskt hade dessa ägg blivit "mina" barn om det gått vägen. Därför ser jag ingen större skillnad förutom att de befruktas i mig.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 15:50:57 följande:

Tack och lov inte, på 1800-talet brydde man sig inte så mycket om barns rätt till sitt ursprung. Nu är vi i alla fall ganska många som värnar om det och även lagen här i Sverige.

Att medvetet ange fel information på faderskapserkännandet, som planeras här i tråden, för att kringå det juridiska regelverket kring adoptioner är att förneka barnet vikten av sitt ursprung.

Men det sker redan lagligt med öppen eller anonym spermadonator, detta kan redan nu en kvinna ta ställning för vad hon vill twx i Danmark!.

Nu har vi tänkt berätta för barnet, så återigen var läser du att vi ska undanhålla något för barnet?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (det är inte så lätt) skrev 2015-04-06 16:14:27 följande:

Nu handlar det helt plötsligt om donerade ägg. TS inledde med att bli "surrogat"mamma vilket endast kan tolkas som att TS vill föda ett barn och sedan lämna bort.

Helt förvirrat alltså.

Vad är det du inte förstår. Tycker du det är mer okej att få barn med donerade ägg?

Jag har skrivit klart och tydligt i tråden. Läs om igen.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 16:14:39 följande:

Allt som sker är automatiskt okej? Resonerar du så alltid?

Nej jag vidhåller att det är fel att förneka ett barn sitt ursprung. Oavsett om det sker genom anonym donation (som mycket riktigt är lagligt i Danmark bl a) eller att undanhålla att h*n är adopterad eller att medvetet ange felaktig fader o s v. Fel, bara fel. Tack och lov inser lagstiftarna i Sverige det. För närvarande i alla fall.

Att ni sitter här och ger varandra tips om hur man ska ange fel pappa på faderskapsbekräftelsen utan att myndigheterna ska misstänka nåt är osmakligt värre. 

Ingen kommer undanhålla något för barnet. Det är en enklare väg att ta då man unte kan tyvärr vara surrogat i Sverige.

Nu spånar vi, inget är ristat i sten. Vi kanske försöker med makens spermier om vi ens kommer göra detta. Det är min vilja, de skeptiska är paret, så det var min stora vilja som startade tråden. Paret vill inte "utsätta" mig för detta och där i har det stannat.

Allting är bara funderingar från en tvillingsysters stora sorg och vilja
Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...