Anonym (fghjk) skrev 2015-04-04 16:49:26 följande:
Inte jag, men en jag känner.
Det är ju inte lagligt i Sverige som så, så de gjorde så att de använde mannens sperma, men surrogatmammans (kusin till mamman) ägg.
När barnet föddes fick de skriva papper på att boendet skulle vara hos pappan med fru, och de fick kämpa att få till adoptionen. Det underlättade troligen att kusinen flyttade till England (en dröm hon haft länge men hon sköt på det för att kunna vara surrogatmamma).
Det krångligaste var på sjukhuset, kusinen ville inte ha så mycket med barnet att göra för att inte få känslor för det så pappan var på sjukhuset och hans fru kom dit så ofta hon fick och det var en fruktansvärt jobbig tid för dem.
Idag (barnet är idag nästan 3 år) kanske det går smidigare, jag hoppas du får svar av någon som vet mer. De hade en massa hysch hysch kring det hela och många många trodde, kanske tror än idag, att pappan varit otrogen. Men de visste inte annars hur de skulle göra.
Tusen tack för ditt svar!
Förbjudet är det inte, det är enbart förbjudet för sjukvården att assistera vid surrogasi.
Ja det är det jag är lite rädd för att sjukvården ska ställa till det för en eller socialnämnden med alla lagar och regler. Har själv barn sedan tidigare och då kanske de ställer till med någon utredning på mig som mamma att varför vill jag adoptera bort mitt barn.
Funderar på att använda mina ägg och donerad sperma. Paret hwr testat det mesta som sagt och mannens sperma är inte den bästa och kvinnans ägg har det aldrig blivit någon graviditet av. Även donerade ägg misslyckades i kvinnan.
Hoppas på fler som vet andra som ställt upp eller själva varit surrogatmödrar!