• Gaytjej

beg Canon EOS - vilken?

Jag har bestämt mig för att köpa en begagnad systemkamera, tanken har precis vaknat och jag vet inte vilka modeller jag ska börja kika efter.

Det ska vara en Canon då jag vill kunna använda de tre objektiv jag har till min nuvarande kamera. Antingen bara ett kamerahus, eller en kamera med ett objektiv. 

Jag vill ha en lättanvänd och tålig (ja, så tålig den nu kan bli) kamera som man kan 'växa med'.

Min budget är runt 6000 kronor.
    Förslag?

• Svar på tråden beg Canon EOS - vilken?
  • Anonym (EOS!)

Hur van fotograf är du och hur tänker du använda den?

• Gaytjej

Inte särskilt van men intresserad, har haft en Canon 10D i snart 10 år som jag vardagsfotograferat med. Gillar att experimentera med olika inställningar - men vill också kunna fota 'rakt av' som komplement till mobilen. Fotar ffa hästar, natur och barn.

• Anonym (EOS!)

En 5d mkII kommer du ordentligt långt med. Det är en otroligt bra och mångsidig kamera med bra möjligheter till manuell, delvis manuell och helt automatisk bildtagning. Går dessutom att filma med.

Du kan hitta begagnade för 6-10.000 kr beroende på skick men det kanske ligger lite för högt i pris då?

• Gaytjej

Tack för ditt tips, ska kolla upp den!

Tar gärna emot tips för beg-prisgruppen något under också :)

• FransB

5D mkII är en mycket prisvärd kamera att köpa begagnad. Värt att notera är dock att vissa objektiv som passar till din nuvarande kamera kanske inte passar 5D, då det är olika sensorstorlek. Vilka objektiv har du i dagsläget?

• Gaytjej

Ett Tamron SP AF 28-75 mm.

Sedan har jag två äldre Canon-objektiv från en analog kamera varav det ena är ett teleobjektiv som tyvärr "klickar" ibland. Det bästa vore ju att hitta ett kamerahus + ett bra teleobjektiv.

Min gamla 10D-kamera har börjat få svårt att hitta fokus i bilderna, och jag har funderat på vad det kan bero på. Antagit att den börjar bli sliten/och eller behöver servas och sedan då även antagit att det inte är värt pengarna på en service.

• pinjong

Om du vill ha en kamera som är snabb både i autofokus och antal bilder/sek, 8st, så kan jag rekomendera Canon 7d mk1, mk2 är nog lite dyr fortfarande.
    Har haft två st och varit helnöjd med dom. Är riktigt gediget byggd och tål vattenstänk (bör ju också dina objektiv göra, annars förlorar man ju vitsen med det ;)) Bra om det börjar regna, slipper du springa in eller gömma kameran.

Annars har du Canon 5d mk2 som nån redan tippsat om. Också gediget byggd och tål vattenstänk.
    Den har jag nu, för andra gången och är toknöjd med den.
    Den är inte lika snabb i autofokus och antal bilder/minut, 3,9st

Skillnaden mellan dom två är att 5dmk2 är fullformat medans 7d inte är det (om du nu vet vad som menas med det)
    Och 5dmk2 är bättre på att hantera brus på höga ISO, medans 7d får lite problem med brus redan vid 800 ISO. 
    Det går ju iof ta bort i ett bra red.program, men det blir ett extra pill.
    Femmans brus kan jag leva med, för det blir snyggare än sjuans, som ofta får ett fult färgstick i bruset.

Sjuan har inbyggd blixt medans femman inte har det, får köra med extern blixt.
    Sjuan har 18 mp och femman 21 mp.

Över lag så ger 5d mk2 bättre bilder iom fullformat och bättre brushantering, men det beror på hur kräsen man är.
    Den går också att filma med, precis som med sjuan.

Så det är bara att slå till, 5 eller 7 ;))

• Summertime95

Har du budget på 6000 sammanlagt? Då kommer du inte så långt och får köpa en äldre modell tror jag (om du inte hittar något riktigt fynd förstås)

• Gaytjej

Jag tror att jag har bestämt mig för att köpa en Canon 60D. Har sett sådana för allt mellan 3500 och 10 000 kr inkl div utrustning. Nu ska jag fundera på vad det eg är för övrig utrustning jag är sugen på...

• jantingstrom

lite beroende på vad du fotar, 60D är en bra kamera som är ganska snabb jämfört med 5D MKII , men 5D MK II har mycket bättre ISO förutsättningar och bildkvaliteen blir bättre. dock så kan man inte köra EF-s objektiv på 5D MK II

så fotar du sport eller andra saker som rör sig lite snabbare så typ 60D eller liknande

fotar du porträtt landskap mm så är det 5D MKII utan tvekan

Svar på tråden beg Canon EOS - vilken?