• minihopp83

hjälp önskas!

Hej! Har ett jobbigt problem. Äter dåligt och tränar mycket. Idag ätit en macka till frukost med smör och ost och ett glas lättmjölk. Sedan tränat intervaller/löpning i 45-50 minuter och till lunch blev det lite sallad och 2 tunna skivor skinka (smörgåspålägg) och vatten. Var sedan tvungen att ta en näringsdryck. Till middag 1 köttbit (fläskytterfile) lite potatisgratäng och sallad och 1 glas dricka. En samtalskontakt jag har ber mig dricka 2 näringsdrycker till. Är inte det för mycket med det jag ätit hittills. Livrädd för att gå upp i vikt. Gått ner 2,5 kg drygt på en vecka. Längd 160 och vikt nu 53, 3 i torsdags. Tacksam för råd och stöd.

• Svar på tråden hjälp önskas!
  • KaSaM

Du håller på att utveckla eller har redan utvecklat en ätstörning. Du äter tyvärr alldeles för lite om du tränar högintensivt varje dag.

• KaSaM

Vänd dig till din vårdcentral för hjälp kring kost och samtalsstöd för att komma ur din onda cirkel.

• minihopp83

Får hjälp i Gävle på länsät. Men det är riktigt tufft nu och ingen att kontakta i påsk. Skulle dricka tre näringsdrycker sa dom i torsdags. Men vågar inte pga rädslan för viktuppgång. Maken hämtade nyss en till åt mig alltså den andra för dagen. Men så oerhört rädd för att dricka en till idag då jag druckit en redan. Vågarna verkligen dricka en till med dagens intag.

• Ramborg

Det vore bra om du gick upp lite. Att gå ner 2,5 kg på en vecka är skadligt. Drick näringsdryckerna nu.

42.
  • KaSaM

Om du vill leva behöver din kropp och du näringsdryckerna även om hjärnspöket säger emot.

• Tindraz

Sluta tänk så NU.

Jag levde med ätstörningar i 10 år, det började med att jag inte fick äta potatis, pasta mm till att jag max fick äta två nutrilette och tre frukter per dag MAX.

Det har tagit mig ytterligare 10 år att komma över själva ätstörningen och jag vet om jag börjar tänka i de tankarna igen är jag fast. Jag hatar den kropp jag har nu, dock kan jag vara stolt över att jag äter det jag vill och lever inte i den ångesten jag vet du har.

Snälla ta dig ur de tankar du har om mat nu och ät så att din kropp blir nöjd och orkar med träningen. Allt är inte vågen utan muskler väger, låt dem göra det och din kropp kommer vara snyggare än om du svälter dig!

• minihopp83

Tack alla för era fina och peppande svar. Fick i mig i alla fall 1 macka och en till näringsdryck igår innan sänggående, fast det var sjukt jobbigt att behöva dricka den och äta mackan. Innerst inne (dom kloka tankarna) vet ju att jag äter alldeles för lite och tränar för hårt på den mängden näring jag äter.

Varma kramar till er som svarat

• minihopp83

Ångesten över att ha ätit alldeles för mycket är så hög. Lunch 1 bit fisk (stekt), gurka och sallad och vatten och middag pasta och kycklinggryta och mozzarella och körsbärstomat och gurka och vatten, samt en näringsdryck vid 14 tiden och en tur löpning/intervaller på 4 km

• Tindraz

Ta tio andetag och tänk på att du kommer orka mycket mer om du får i dig mer näring..

Du måste lära dig tänka bortom mathetsen. Se hur mycket du vinner på (man orkar främst mer och bygger muskler enklare bla) att äta bättre.

Svar på tråden hjälp önskas!