• Anzil

Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp

Hej!

Jag har precis fått arbete, och några dagar. Detta gäller endast en gång, och kanske så kommer jag jobba för personen om två veckor återigen. Det är ingen arbete som jag arbetar varje dag.

Utan man kan säga - Jag dyker upp när jag behövs & kallas in.

Nu skall jag arbeta hos dessa människor för första gången om två dagar.

Människorna sa att jag skall skicka faktura till de, så får jag min lön helt enkelt.

Aldrig gjort detta förut. Skall jag skicka faktura i förväg eller efteråt?

Eller hur går det till?

Hjälp mig allt om att skicka faktura - Tack på förhand!

Övrigt: Med skammen i kroppen skall jag erkänna att jag har bara studerat, jag är tjugoett år, och studerar fortfarande och aldrig arbetat förut. Jag har dock försökt hitta helgjobb, men aldrig blivit av.

Nu när jag har fått jobb, kommer frågan upp. Hur använder jag meritpoäng?

Hur kan jag bevisa för näste företag/arbets-handledare att jag har arbetat hit och dit?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp
  • Drottningen70

Skicka faktura för att få lön? Så går det inte till. Har du eget företag?

Känner du dessa människor?

• Saridh

Skicka faktura?? Då måste du väl ändå va egen företagare och typ hyra ut dig själv?!

• Aniiee

Det där luktar suspekt lång väg.....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Dr Dörr

Du måste ha f-skattsedel för att fakturera. Rätt onödigt i din situation, så kräv vanlig lön eller fakturera via frilansfinans.se eller liknande.

• MsFry

Nej nej! Du ska inte fakturera dem, för det krävs en massa olika saker som jag antar inte uppfylls.Du är ju ingen konsult utan anställs av dem för att göra ett jobb.

Som Aniiee säger låtrer det hela som en bluff, antagligen vill de komma undan från att betala skatt och arbetsgivaravgifter samt sitt arbetsgivaransvar (om du fakturera dem kan de, om något skulle hända dig på arbetsplatsen, hävda att du aldrig varit anställd hos dem).

Du ska inte, under några omständigheter, skicka någon faktura. Du ska kräva din lön och ett anställningsavtal.

• Aniiee
    MsFry skrev 2015-04-05 21:15:56 följande:

Nej nej! Du ska inte fakturera dem, för det krävs en massa olika saker som jag antar inte uppfylls.Du är ju ingen konsult utan anställs av dem för att göra ett jobb.

Som Aniiee säger låtrer det hela som en bluff, antagligen vill de komma undan från att betala skatt och arbetsgivaravgifter samt sitt arbetsgivaransvar (om du fakturera dem kan de, om något skulle hända dig på arbetsplatsen, hävda att du aldrig varit anställd hos dem).

Du ska inte, under några omständigheter, skicka någon faktura. Du ska kräva din lön och ett anställningsavtal.

Precis vad jag tänkte, men eftersom jag har kortslutning i hjärnan kom jag inte på vad det heter =/
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anzil

Det kanske beror på vad för typ av arbete det är?

Okej, jag tänkte egentligen inte tala om det av massa olika avancerade skäl, men om jag kanske talar om vad det gäller för arbete så kanske det är en sådan typ av arbete som det är okej att skicka faktura?

Okej, såhär är det. Jag brukar då och då arbeta som skådespelare. Jag studerar teater.

Jag arbetar oftast lokalt, det vill säga, jag har föreställningar där jag bor. Eller kanske bara någon km ifrån där jag bor. Som jag då har teaterföreställningar.

Det kom en dag där en man kontaktade mig, om jag någon gång tidigare arbetat som clown eller inom cirkus överhuvudtaget. Jag talade om för honom att jag har gått på clownworkshop fast bara i ungefär tre dagar, för att inte förlora hans intresse sade jag snabbt att teater & clowneri inte skiljer sig särskilt mycket och att jag klarar av att arbeta som clown, så länge de talar om för mig vad för typ av clown jag skall vara, så sköter jag resten med karaktären. Vilket är sant!

Mannen var fortfarande intresserad och vi byte nummer, därefter pratade vi med varandra via telefon om själva arbetet. Han frågade om jag hade något företag eller liknade. Jag gav svaret nej, då tipsade om denna frilansfinans och att jag kunde skicka faktura till de.

Han utlovade mat och boende samt lön, då.

I och med att jag är oerhörd intresserad av skådespeleri, så vill jag gärna inte förlora detta erbjudadet, jag vill heller inte tro att detta är skurkar eller liknade.

Tror ni fortfarande det?

Det gäller trots allt ett simpelt clown arbete. Som jag bara då & då kommer att dyka upp.

Tack på förhand!

• jaghopparhögt

Du har inte fått en anställning, gubben verkar ta för givet att du har ett företag att fakturera från.

• ano kos

Jag antar att du fått något organisationsnummer för företaget du ska fakturera? Kolla upp det på t.ex. allabolag.se eller 121.nu så du kan se hur länge företaget varit registrerat om personerna bakom är inblandade i många företag o.s.v Det borde ju ge en hint om hur seriöst företaget är.  Googla även namnet på företaget det borde ge lite träffar om det är något skumt, det sprider sig rätt fort på internet. Kanske kan du kolla med dina lärare om de hört talas om detta.

Angående att fakturera via frilansfinans så måste du först ta kontakt med dem och bli godkänd, upprätta ett avtal med dem och sen kan du börja fakturera via dem. De tar betalt i form av en del av din lön och betalar in sociala avgifter o.s.v. Tänk på att du bör fakturera minst 80% över lönen du vill ha ut i handen för mycket går bort i form av avgifter som skatt, sociala avgifter och dylikt. Sen kommer du förmånsbeskattas för boendet detta företag erbjuder. Räkna på om det är värt det överhuvudtaget.

• sportpappa

Antingen startar du ett företag, men det känns lite omständligt och stressigt.

Enklare är att anlita någon som sköter allt sånt åt dig. Ex. www.frilansfinans.se/ som du nämnde.
    De tar så klart en avgift för administrationen, men det blir bra mycket billigare än att du ska starta en firma, ordna bokföring, fakturering, bankgiro, företagskonto etc. etc.

Hur faktureringen ska gå till och allt sånt bestämmer du med de som anlitar dig.
    Borde det inte finnas någon med erfarenhet inom det här på skolan där du studerar? Prata med dem om hur det brukar fungera. Ska man ha betalning i förskott, handpenning, vilket är rimligt timarvode, avdrag på arvode då de ordnar mat och logi, vilka avtal skrivs, försäkringar....
    Jag tänker att det även borde finnas företag som sysslar med just den här typen av personaluthyrning som du borde kunna gå genom. De kan ju i så fall hantera alla såna här frågor och se till att du har rätt försäkringar, får arbetsgivarintyg m.m.

Huruvida de är "skurkar" eller inte är svårt att säga. Kolla upp dem så att du vet vilka de är. Du ska i alla fall ha namn och adress till dem. Kolla upp det själv. Lita aldrig på uppgifter de själva ger dig.

Svar på tråden Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp