Inlägg från: Anonym (Staten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Staten)

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

Hej vonpluring
    jag undrar hur du ser på begreppet Sverige. När man pratar om nationalistiska värderingar och Sverige är det många som utgår från Sverige idag eller Sverige de senaste 50-100 åren.

Vilka gränser, kultur, värderingar och folkslag ska vi använda för att definiera det Svenska?

Hur ser du på Bohuslän och Skåne - är de verkligen en del av det svenska arvet?  Är Finland mer svenskt än Finskt?

Hur ser du på folkslag, när blir man Svensk, är samerna Svenska, de som invandrade på 1600-talet, vår franska kung ?

Vid vilken tidpunkt och vilka gränser skall vi utgå från när vi påstår att något är Svenskt?

• Anonym (Staten)

Hej vonpluring
    jag måste ställa en fråga till angående hotet mot den svenska kulturen.

Vilket land, religon eller kultur anser du har påverkat och förändrat den Svenska kulturen, våra värderingar, vårt språk och våra högtider mest de senaste 100 åren?

• Anonym (Staten)

Då utgår vi alltså ifrån att Sverige och Svenskarna baseras på de gränser vi har idag. Det skulle innebära att all "svensk" kultur som skapats i områden som tidigare varit svenska är förlorade och all utländsk kultur som skapats i områden som då inte tillhörde Sverige numera är svenskt.

Finland har varit svenskt i 700 år, mycket längre än Skåne och mycket längre än det har funnits valloner i Sverige. Finnar är mycket mer Svenska än vad skåningar är.

Jag tycker det är konstigt att beskriva de Svenska med det som finns i nationalstaten, då blir ju alla som bor här just nu Svenskar oavsett om dom är invandrare eller gamla svenskar.

Om en svensk utvandrar från Helsingfors när Finland var svenskt till USA och återkommer - är han då svensk eller finne?

Om en skåning föds när Skåne var danskt flyttar till Köpenhamn och sen flyttar hans ättlingar till Malmö är han då invandrare från Danmark eller svensk med rötter från Skåne?

• Anonym (Staten)

Vonpluring,
    det finns ingen anledning att håna mig eller anklaga mig för läsförståelse eller bli arg, du har bjudit in till en frågestund och jag ställer frågor i all hövlighet Jag är ute efter att förstå hur du som nationalist resonerar och var gränserna går.

Vi är många nationalister som räknar finnarna som svenskättlingar. Vi har ett starkt broderskap med finnarna och den nationella gränsen i minst sagt vidöppen.

Du ber om frågor och jag frågar, det är synd att vi inte kan resonera kring det vi kallar för Svenskt och Sverige, jag håller inte alls med om att Sverige enbart består av den nationalstat eller de gränser vi har idag.

Svenskamerikaner, spaniensvenskar, finlandssvenskar, ålänningar med mera har all rätt att hävda sitt svenska ursprung enligt min åsikt.

• Anonym (Staten)

I övrigt kan jag berätta att kungen inte har en droppe svenskt blod i sig alls:

Släktträd:

Karl XIV Johan (Frankrike) - Desideria (Frankrike)
    Oscar I - Josefina av Leuchtenberg (italien)
    Oscar II - Sofia av Nassau (Tyskland)
    Gustaf V - Margareta av Storbritannien (Storbritannien)
    Gustaf Adolf - Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha (Tyskland)
    Carl XVI Gustaf - Drottning Silvia (Tyskland)
  • Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-04-09 13:16:30 följande:
    Men jag håller ju med dig, bland annat ålänningar är ju att betrakta som svenskar, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i mitt första svar.
    Ursäkta, jag uppför mig som en nybörjare på forum. Jag läser igenom tidigare inlägg och återkommer.
  • Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-04-09 13:32:22 följande:
    Ingen fara, du får ursäkta att jag lät otrevlig tidigare. Jag själv brukar också ibland missa en del i vissa texter, händer lätt att man bara skumläser. Om det är nåt mer du undrar så är det bara fråga :)

Det där med kungen var intressant, det visste jag faktiskt inte. Han är ju ändå en stark symbol för Sverige i och med sin titel som monark.
    Japp den första regent i Bernadotte släkten med Svenskt blod kommer att bli Estelle. Westling anses vara relaterat till en gammal adelssläkt från 1300-talet men det är inte helt klarlagt.
  • Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-04-09 11:44:26 följande:
    Det svenska definieras utav det kollektiv som ingår i den svenska nationen, vilket alltså betyder att svensk kultur och svenska värderingar är sådan kultur och sådana värderingar som svenskar kollektivt har. När du frågar om gränser vet jag ju inte om du menar statsbildningens gränser, som är strikta gränser, eller nationens, som ju naturligtvis inte är väldefinierade på samma sätt och lite mer flytande.
    Jag tycker det är intressant att definiera det kollektiv som ingår i den svenska nationen. Statsbildningens gränser är vi överens om men var går gränsen för den Svenska kulturen och värderingarna?

Du menar att finnar inte är att betrakta som Svenskar trots 700 år som svenskar och det finns kanske skäl för det som håller.

Ponera att Gotland,gud förbjude, skulle falla i främmande makt och inte längre ingå i den Svenska statsbildningen. Skulle då inte Gotlänningar räknas som Svenskar? Skulle inte de Gotländska traditionerna vara Svenska längre? Och när räknar vi inte längre gamla områden som en del av den svenska kulturen?
  • Anonym (Staten)

De flesta som blir upprörda över vonplurings åsikter kanske blandar ihop begreppen nationalist och rasist.

En nationalist är en person som tror starkt på den egna nationen. Ofta en konservativ person som vill bevara nationens unika värderingar och kultur utan inblandning utifrån. En nationalist är stolt över sitt land. En nationalist bryr sig inte om vem som vill förändra landet utan ogillar ofta alla förändringar.

En nationalist vill inte att Alla helgonadagen ersätts av Halloween, eller att tyska elektronikkedjor har öppet på långfredagen eller 1 maj.

En nationalist vill inte att språket påverkas utifrån vare sig det är franska, tyska eller engelska låneord. En nationalist har inga problem med att Martin Dahlin representerar svenska landslaget och är stolt över Zlatan.

En rasist däremot skiljer på förändringar i Nationen baserat på vem det är som påverkar dom. Han har större problem med 5 moskéer än 200 McDonalds. En rasist skiljer på människor baserat på hudfärg eller ursprung.Rasisten kan hantera invandrare från liknande kulturer oavsett hur mycket det skadar landet.

Till skillnad från en rasist kan en Nationalist vara orolig för att Norrmän köper upp Bohuslän eller att tyskar köper stugor i småland.

Man kan göra ett enkelt test, Valloner och Samer. En nationalist ser båda som svenskar baserat på att de funnits här i mer än 400 år. En rasist ser samer som icke svenskar baserat på att de avviker från den blåögda normen. 

• Anonym (Staten)

Det är verkligen svårt att vara Nationalist, hur ser vår nation ut? Vilket språk ska man gilla, svenskan har så få egna ord. Vilka gränser gäller, vilka människor ingår i den svenska nationen?

En sann nationalist är stolt över sin nation, jag är stolt över att vi hjälper så många människor, jag är stolt över att vi lyckas vara ett så framgångsrikt land med alla industrier, uppfinningar, musik och sportframgångar. Det hade vi inte varit med stängda gränser.

Att vara rasist är så enkelt - hata alla som inte ser ut som dig själv.

• Anonym (Staten)
    Anonym (Svenne Svendom) skrev 2015-04-09 21:05:48 följande:
    Har rasister bruna ögon eller hur menar du, för jag har då aldrig sett/träffat en enda same som inte haft blå ögon. Däremot brukar valloner ha bruna ögon.
    Nej jag menar inte att rasister har bruna ögon, jag menar att rasister är "blåögda" i mening att de rasister som vi pratar om i tråden är helsvenskar och har en förebild om att en äkta svensk är blond och blåögd samt att "blåögt" kan betyda att man inte har tänkt ordentligt.

Så går det när man försöker sig på en liten ordlek i skrift - lätt att det blir missuppfattningar - sorry.
  • Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-04-10 15:26:57 följande:
    Poängen är att ett samhälle med en befolkning som delar gemensam nationell identitet har mycket bättre förutsättningar att bli ett tryggt och framgångsrikt samhälle, medan det motsatta, ett samhälle där vitt skilda identiteter tvingas samexistera, kommer behöva brottas med väldigt allvarliga problem. De allra flesta svenskar har naturligtvis en gemensam nationell identitet, även om det i många fall möjligtvis är undermedvetet.

Här har du helt fel!

De samhällen och nationer som är mest framgångsrika har haft ett stort utbyte med andra nationer och folk. USA hade aldrig kunnat bli ett framgångsrikt land om det enbart hade haft kvar Indianerna. Det är det tydligaste exemplet på hur invandring skapar framgång, utveckling och ekonomi. Den västerländska kultur som du värnar om kommer från hela världen, sammansmält i en enorm smältdegel i USA.

Forskning, utveckling och framför allt handel är de viktigaste komponenterna för att få framgång.

Om du ser på de mest nationalistiska staterna i världen så präglas de av konflikter med områden runt omkring, de fokusera mer på att behålla sin identitet än att utveckla sig. Det finns en massa tydliga exempel till exempel inom den muslimska världen där man inte alls haft samma ekonomiska eller kulturella utveckling.

Sveriges framgång och position som ett av de mest välmående länderna i världen (vi är topp 10 i princip alla mätningar) beror på vår öppenhet, vår förmåga att samarbeta med andra länder och vår förmåga att ta till oss nya influenser från andra kulturer.

Tror du att Volvo, HM, Mojang, Ericsson, ABB, Max Martin, Tetrapack hade existerat om vi hade varit ett land som enbart värnade om vår nationalitet?
  • Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-04-10 14:40:32 följande:
    Helt klart USA och den amerikanska kulturen, de har haft väldigt stor påverkan på hela västvärldens kultur. Jag kan tycka att det i vissa avseenden är problematiskt, men samtidigt tror jag det är en naturlig utveckling som är svår att stoppa.
    Så du menar att den Amerikanska kulturen skall accepteras och bara tas emot men alla andra kulturer (inklusive den samiska och finska) skall bekämpas? 

Hur kan du vara så negativ till "Främmande kulturer" om de kommer direkt från till exempel Afrika men glatt acceptera att afrikanska, sydamerikanska och mexikanska kulturer skall få påverka oss bara för att de passerat USA?
  • Anonym (Staten)

Kära von Pluring
    det känns tufft att argumentera med dig, lite som slå i en spik, den sitter bara hårdare. Just i frågan om framgång och kulturellt utbyte måste du tyvärr vika dig.

När det gäller ett lands utveckling och framgång så är den helt beroende av utbyte med andra länder. Detta är ett faktum, det är inte en åsikt. De stora sprången i världshistorien har alla skett tack vara utbyte av kultur och folkvandringar.

Du letar upp Japan och Sydkorea som exempel på framgångsrika länder som är starkt nationalistiska, du glömmer att de har en mycket stor handel och ett stort utbyte mad andra. De har dessutom fått ett stort stöd av USA under lång tid. 

Det som också saknas i din argumentation är alla muslimska länder med stark nationalitet utan framgångar, alla isolerade länder som Island och forna sovjetstater utan framgångar, Nordkorea, Kuba, Nepal.

Sverige har alltid haft en stor påverkan av andra länder även under tiden som de stora bolagen nådde framgångar, dock är det så att t.ex HM fick sitt stora genombrott långt senare, Volvo största framgångar är sedan 90-talet. Sverige må ha varit starkt nationalistisk under det tidiga 1900 talet men det betydde inte att vi var isolerade, vi hade mycket stora utbyten och påverkan från framför allt Tyskland och England. Tekniska influenser från Tyskland, arbetskraftsinvandring under 60-talet, invandring från Finland, samarbete med USA, Kina och Indien allt är viktiga delar i framgången. Dessutom ger invandringen oss förståelse för andra marknader och ökar försäljningen av t.ex lastbilar och vapen.

• Anonym (Staten)

Island må vara ett välmående och tryggt land men jag räknar inte det som framgångsrikt. Det är inte många uppfinningar, stora företag, författare, forskning som kommer från Island, Det är ett litet isolerat relativt fattigt land i norra Europa utan speciella framgångar.

Men du menar alltså att vi ska ha ett stort utbyte och handel med andra länder så länge det inte påverkar oss? Vi skall alltså vara oförändrade i kultur och tankar men ändå lyckas ha utbyte. Jag trodde att begreppet utbyte betydde att man skulle byta åsikter, kultur och därmed förändra sig. 

• Anonym (Staten)
    vonpluring skrev 2015-05-31 23:06:39 följande:
    Vad spelar det för roll om de inte har bidragit med uppfinningar och stora företag? Vi talar om ett land med 300.000 invånare. Det är bara befolkningsmängden som har begränsat deras uppfinningsrikedom jämfört med övriga västvärlden, inget annat. Men det är något som skulle vara viktigt för islänningen menar du? Han kan inte leva ett bra liv med vetskapen att hans land inte har bidragit med uppfinningar som bilbältet eller bultsaxen?

Men du kanske hellre bor i ett samhälle som bidragit med forskning och företag men som i övrigt är kriminellt, farligt och nedgånget, präglat av social misär och fattigdom, hellre än att bo på en idyllisk trygg och välmående plats där dina barn kan växa upp och där du kan åldras i trygghet, som dock inte kan stoltsera med företag som SKF eller uppfinningar som rörtången? För mig är valet ganska självklart.
    Nu måste man inte välja mellan dom två, och jag anser det bevisat att den svenska kulturen som alltid tagit emot flyktingar (för att det är svenskt att göra det) har lyckats mycket bra att utvecklas, vara framgångsrika och utveckla sin kultur.

Von pluring du blandar ihop vad jag skriver med mina åsikter, vad vet du om vilket samhälle jag vill ha ha? Jag beskriver fakta som visar att länder med stort utbyte är mer framgångsrika än länder utan stort utbyte. 

Jag vill väl samma som du, ha ett tryggt och bra samhälle där jag kan leva och uppfylla mina drömmar, bilda familj och där mina barn kan utbilda sig och så vidare.
  • Anonym (Staten)

Jag trodde du var starkt nationalistisk, menar du att inomeroupeisk invandring och kulturellt utbyte är ok?

Så invandring från Albanien, Bosnien, Kroatien, Moldavien, Ryssland, Rumänien, Serbien, Slovakien, Ukraina, Ungern, Vitryssland och västra delarna av Turkiet, Azerbajdzjan, Georgien, Kazaktstan är ok men inte invandring eller kulturellt utbyte från USA, Kanada, Australien, Japan eller Nya Zeeland.

Är du Svensk nationalist eller europé?

Sen handlade väl detta inte om invandring utan om det svenska och den svenska staten, vi är väl överens om att det får finnas andra folk inom våra gränser som till exempel samer och att det finns svenskar i andra stater som USA och Finland.

Har du ballat ur helt nu?

• Anonym (Staten)
    Ok bra att du förklarade men jag känner mig lite förvirrad. 
    1. Du inleder hela tråden och titeln är tydlig. Du är starkt nationalistisk, men du är inte utan är bara utmålad som det? Du är alltså en vanlig invandrarfientlig SD:are som folk misstolkar och tror att du är ädelt nationalistisk? För 30-40 års sedan på det glada 70-talet var Sverige ett land som var präglat av internationalism, vi hjälpte andra länder, protesterade mot vietnamkriget, engagerade oss i sydamerikanska folket med mera. Vi var råsossar och väldigt vänsterorienterade. 
    2. Här är vi helt överens, och kanske har vi pratat om samma sak. Det finns ingen motsats mellan Nationalism och kulturutbyte.Däremot så finns det ett problem med strävan efter ett enhetligt samhälle, nationellt, identitetsmässigt och kulturellt. Enheten innebär att alla måste förändras samtidigt och att man inte kan tillåta vissa delar av nationen att utvecklas i otakt med den andra. Om till exempel delar av Sverige skulle slutar att klä ut sig till påskkärringar för att fira påsk och istället klär ut sig på Halloween så förloras enheten. Då blir enheten en motsats till utveckling.
    3. När det gäller invandringen så tappar jag bort dig i tråden, det handlade ju om Nationalism, inte om invandring. En invandring som inte påverkar vår Nationalstat måste då vara ok, eller invandrare som helt anpassar sig till det svenska samhället blir också ok. Jag är en stolt Svensk och min nationalism påverkas inte om det finns andra grupper inom vår nationalstat som har andra nationaliteter som till exempel Finnar eller Samer.
    4. Här är vi också överens och eftersom gränserna flyttas runt historisk så har vi nu accepterat Danskar i Skåne, vi har tappat Finnar i Finland och har vi tur så får vi en fler kulturer som kan bidra. Däremot är jag osäker på om det bästa är att de som invandrar skall anpassa sig till våra villkor eller ska kunna ha sina egna kulturer inom våra gränser. Om ser hur vi själva uppför oss i till exempel Spanien där vi bildar isolerade svenskkolonier utan att ens lära oss språket eller umgås med spanjorer så kanske det bästa är att folk som kommer hit för leva efter deras kultur (inom lagliga gränser)
Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!