Pojkvän spelberoende och beroende av röka grönt, vad göra :(
Jag har ett förhållande med världens finaste kille.
I början när vi träffades verkade han vara en väldigt okomplicerad person. Vi båda tränade seriöst på gymmet och älskade att äta/laga mat. Under de första månaderna gick han all in, både med oss och med sig själv. Han var en jävligt glad person och duktig på att visa vad han kände.
Men så hände något. Han började tröttna på träningen, han var arbetslös. Så i flera veckor så var han bara hemma, tränade då och då tills han la av helt och hållet. Vi har vid några tillfällen rökt på och jag har sagt att jag bara vill att vi gör det tillsammans och endast vid speciella tillfällen. Och då har det vart lättsamt och lagom. Han garanterade mig att han inte skulle bli beroende för han är inte en sådan person.
Vad lite jag visste då. Sedan han la av med träningen så har han blivit en helt annan person. Han har nu erkänt ett spelberoende han har, som började för länge sedan men som låg på is i början när vi träffades och som tog fart igen när han slutade träna. Så han har spelat bort sina pengar de senaste månaderna, kanske därför han blivit så inåtvänd, allvarlig och lite lättirriterad?
De senaste ca 2-3 månaderna har vi vart ifrån varandra mer än vanligt. Han har börjat fråga oftare om vi kan röka på. Jag tycker verkligen inte det är så nice att man bör göra det flera gånger i veckan, tycker det räcker någon gång i månaden max! Men då har det kommit fram att han har rökt på flera gånger utan mig, både ensam och med kompisar! Han tycker självklart inte det är någon big deal. Att han inte är beroende. Men blir lätt sur när jag förklarar att jag tycker det är för mycket.
Så jag har förstått, min pojkvän är en kille med problem. Och han verkar inte må bra. Det hela blir inte bättre heller av att han absolut inte kan prata med mig. Han är alltså spelberoende och nu beroende av röka grönt? Vi har inte rökt så många gånger ihop att man hunnit "vänja" sig, men han har vant sig. Han får inte alls samma busiga känsla längre utan blir väldigt tyst och inåtvänd när han är hög, tydligen ett tecken på att man vant sig enligt mina kompisar..
Vad fan ska jag göra? Han är en underbar person i övrigt men dessa egenskaper oroar mig! Det värsta är att jag verkar inte kunna påverka honom. Har försökt prata med honom.
Är så rädd att han ska vandra över till tyngre grejer, då han har kompisar som håller på med sådant.
Snälla skriv inte "lämna honom" osv. Det är verkligen inte ett alternativ nu. Jag älskar honom och vill hjälpa honom :(