Men vad fördomsfullt! Visst finns det opassande föräldrar, men i alla åldrar och klasstillhörigheter. Bara för att det ser bra ut på ytan betyder det inte att allt är perfekt.
Många unga får kämpa extra hårt för att bevisa för allas fördomar medan äldre bara kan ta det lugnt, till stor del.
Tror att det till viss del alltid varit vanligt med unga föräldrar bara att de uppmärksammas på ett annat sätt nu och att regler är inte lika hårda. Vi har mer fri vilja. Förut var det riktigt tabu med samlag innan giftermål osv.
Och varför är det mammans fel om pappan är ett rövhål och sticker? Min väns dåvarande pojkvän vile ha barn och blev först jätteglad. Hon fick missfall och när hon var gravid på nytt blev han helt förändrad. De hade varit tillsammans länge. Han flippade totalt och hade troligen gjort även om de väntat fem år.
Mina föräldrar var tillsammans i sju år och gifta med villa och hela köret. Jag beundrar min ensamstående mamma så mycket, hon var ingen vidare ung mamma men "normalålder" men ändå blev hon ensamstående!
Hade gärna varit ensamstående med om jag råkat få barn med en idiot (oftast visar sig inte sådant förrän försent tyvärr) men nu drog jag en lyckad lott och vibhåller ihop.
Nu vet jag inte hur ungt du pratar om men jag hade självklart behållt mitt barn om jag råkat bli gravid även som 15-17 åring. Jag hade kämpat för barnets skull. Nu var jag duktig på skydd när jag var så ung och blev gravid som 19-åring, ville i alla fall vara myndig och flytta hemifrån.
Så snälla sluta döm. Finns så många dåliga föräldrar eller föräldrar som faktiskt gör sitt bästa. Ni ser inte allt, eller hur?!
Jag hade inte gillat att folk tror att min son inte kommer få en bra uppväxt pga min ålder, han är ett jättefriskt och glatt barn. Jag har alltid älskat barn men väntat då jag förstod att det inte skulle vara så bra vid 16, men hade det hänt så hade det. Jag älskade mitt barn från första sekund och har inte ångrat mig en sekund. Sen så har jag ammat honom, men det finns ju alltför många vuxna som vägrar det med.
Finns vuxna som skaffar barn bara för att man ska det, för att det är status osv. De som inte ger barnen uppmärksamhet alls. Finns både unga och äldre som är så.
Det enda jag kan hålla med om är att det blir kämpigare och tuffare men beundra de som klarar det. Rent ansvarsmässigt ligger det snarare i personen. Jag tog hand om min kusin när jag var 14 och hon bebis, det fanns liksom inom mig, de flesta har det naturliga att kunna ta hand om ett barn, men det finns alltid undantag och det växer inte in automatiskt bara för de blir äldre. Min nära vän bodde ensam med sin gamle far för att mamman klarade inte att ta hand om henne, hon var nog också lite äldre.
Så jag ber er, unga föräldrar har det inte lätt redan som det är så döm inte dem, efter deras ålder. Ingen är dessutom perfekt. Är man frisk så vill man alltid sitt barns bästa. Annars finns det hjälp att få för det mesta!