• Anonym (Kämpande pappan)

Mamman flyttade 30 mil bort från två små barn!

Japp, på två veckor var det avklarat, jag fick denna chock-info i muntlig förberedelse i TR, beslut blev att barnen (1,5 och 3år) ska bo hos mig, men med ett frikostigt umgänge med mamman, varannan vecka onsdag till måndag, och att jag ansvara för transport av barn, fram och tillbaka.

Från ovetande till att plötsligt ha denna situation på två veckor!!!

Allt är igång, hjulen snurrar, milen som dessa barn avlägger per vecka är mer än jag åkte under mina första år tillsammans!!

Jag behöver råd från alla förståsigpåare och dej med förnuftet i behåll, HUR du tycker och tänker att jag/vi ska lösa detta!?

Den viktiga frågan är hur ett umgänge rimligen kan se ut?

• Svar på tråden Mamman flyttade 30 mil bort från två små barn!
  • Anonym (j)

Nu vet ju inte jag varför hon har flyttat så långt bort men varför är du ensam ansvarig för att hämta och lämna?Har hon inte bil och körkort.

• Anonym (?)

Vad finns att lösa om domstolen har lagt resorna på dig och umgänget är bestämt?

• Anonym (hm)

Hm det verkar inte som en vidare vettig dom. Om mamman väljer att flytta från sina barn så skall väl hon vara den som får stå för resorna fram och åter. Jag har för mig att det finns någon regel om 100 km för flytt och den blir ju vida överskriden. Det är inte rimligt att du skall ta din tid och åka för att lösa detta. Vill hon ha umgängen får väl hon resa?
    Det verkar oansvarigt av henne att fly på detta vis såvida du inte misshandlat henne men då du fått vårdnaden får man nog se det som en utopi.

Anonym (j) skrev 2015-04-07 00:29:10 följande:

Nu vet ju inte jag varför hon har flyttat så långt bort men varför är du ensam ansvarig för att hämta och lämna?Har hon inte bil och körkort.

Hon blev helt plötsligt "arbetslös" och det fanns inte jobb på närmare håll... Det är info enligt hennes ombud.
  • Anonym (hmm...)
    Anonym (?) skrev 2015-04-07 00:35:51 följande:

Vad finns att lösa om domstolen har lagt resorna på dig och umgänget är bestämt?

Undrar också det? Allt är väl klart och bestämt redan?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kämpande pappan) skrev 2015-04-07 07:04:07 följande:
    Hon blev helt plötsligt "arbetslös" och det fanns inte jobb på närmare håll... Det är info enligt hennes ombud.
    Vilket naturligtvis är en godkänd anledning till att flytta. Försörjning behöver alla ha. Men vad menar du att du vill lösa? Om domstolen har fattat ett beslut så gör du bäst i att följa det.
    Anonym (?) skrev 2015-04-07 00:35:51 följande:

Bara för att någon bestämt något över huvet på små barn, blir det väl inte RÄTT för det! Det finns mycket mer att tillägga, men kan inte nu.
  • Kjell2
    Anonym (Kämpande pappan) skrev 2015-04-07 00:01:25 följande:

Japp, på två veckor var det avklarat, jag fick denna chock-info i muntlig förberedelse i TR, beslut blev att barnen (1,5 och 3år) ska bo hos mig, men med ett frikostigt umgänge med mamman, varannan vecka onsdag till måndag, och att jag ansvara för transport av barn, fram och tillbaka.

Från ovetande till att plötsligt ha denna situation på två veckor!!!

Allt är igång, hjulen snurrar, milen som dessa barn avlägger per vecka är mer än jag åkte under mina första år tillsammans!!

Jag behöver råd från alla förståsigpåare och dej med förnuftet i behåll, HUR du tycker och tänker att jag/vi ska lösa detta!?

Den viktiga frågan är hur ett umgänge rimligen kan se ut?

Ni hade en MUF? Accepterade du förslaget från TR eller är det ett interremistisk beslut  i väntan på huvudförhandling?

Har ni en huvudförhanling framför er tycker jag att du och ditt ombud ska visa på konskevenserna av beslutet och yrka på något bättre.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kämpande pappan) skrev 2015-04-07 09:03:15 följande:
    Bara för att någon bestämt något över huvet på små barn, blir det väl inte RÄTT för det! Det finns mycket mer att tillägga, men kan inte nu.
    Ett problem för digär att du är skyldig att följa domen. När ni har huvudförhandling så kan du försöka trycka mer på att det blir för mycket resetid för barnen. Ett problem är att barnen är små och behöver täta umgängen.

Finns buss eller tåg mellan orterna?

Kan mamman få umgänge hela sin semester och alla högtider och lov? Att enbart argumentera för minskat umgänge för att du tycker att det blir för mycket med 3-4 timmars resa 2 gånger på 14 dagar är inte speciellt givande.

Utöver det så får man hoppas att du inte själv åker iväg med barnen på dags/helgutflykter som kräver 3-4 timmars resande eftersom det skulle se dumt ut om du själv gör det men att du tycker att det är för jobbigt när det gäller barnens umgänge med sin mamma.

Svar på tråden Mamman flyttade 30 mil bort från två små barn!