Anonym (Soc.) skrev 2015-04-08 12:04:42 följande:
Gäller det dig er som förälder? Det är en barnutredning som pågår el?
Nej det har inte med en barnutredning att göra, det är dock lite komplicerat. De vill mest se att jag talar sanning när jag säger att jag inte blir misshandlad längre, ett sätt är att dom kollar och ser om jag sökt vård för misshandel.
Eftersom det inte är något tvång på att jag lämnar ut journalen/erna så verkar jag få samtycka till vilka som lämnats ut. Det är det intrycket jag fått ialf.
seriösanvändare skrev 2015-04-08 12:42:49 följande:
TS, gäller det bara dig själv kan de inte begära att få ut allt. (Men då brukar inte Soc-utredningar startas heller).
Finns däremot barn inblandade, kan de begära ut vad de anser sig behöva, eftersom det då handlar om att skydda barnet. (Eller rättare sagt kontrollera om ett barn behöver skydd / placering).
Men det är givetvis den aktuella situationen som räknas, inte vad som ev har hänt tidigare. Har du ingenting att dölja och det inte finns misstankar om att barn far illa, kommer de inte lägga någon vikt vid tidigare journaler.
Men jag vill bara inte att de exempelvis ska se mina gynjournaler..har ju ingenting med saken att göra. Skulle kännas oerhört kränkande.