• Anonym (,.,.,)

Får socialtjänsten se allt i mina journaler?

Socialtjänsten kommer vilja begära ut mina journaler då de vill se vilka vårdkontakter jag haft, de vill väl i princip se om jag sökt vård för misshandel efter ett visst datum. Ha de rätt att få ut precis alla mina journaler?

Jag förstår ju att jag måste samtycka till att de hämtar ut mina journaler men har jag rätt att säga att de exempelvis får hämta ut journalerna efter ett visst datum(20140321 t.ex.)? Har jag rätt att säga att jag itne vill att de hämtar ut min gynjournal eller ar det rätt att se precis allt?

• Svar på tråden Får socialtjänsten se allt i mina journaler?
  • Anonym (..)

Beror på vad du söker för. Gäller det utredning på barn kan de begära ut allt de anser är av vikt för ärendet, även om du inte har samtyckt. (Vanligtvis är då ex inte gyn relevant, däremot kanske eventuella psyk/kurator kontakter eller dyl).

Du kan ju be soc att få specificerat exakt vad det är dom vill begära ut.

• Anonym (,.,.,)
    Anonym (..) skrev 2015-04-07 10:13:16 följande:

Beror på vad du söker för. Gäller det utredning på barn kan de begära ut allt de anser är av vikt för ärendet, även om du inte har samtyckt. (Vanligtvis är då ex inte gyn relevant, däremot kanske eventuella psyk/kurator kontakter eller dyl).

Du kan ju be soc att få specificerat exakt vad det är dom vill begära ut.

Ok, har ingenting på psykiatrin övht så det är ju inga problem. Jag får ta och fråga dom helt enkelt, har aldrig varit i den här situationen tidigare, vet inte vad jag har att förvänta mig. De vill väl egentligen utreda om det är som jag säger, att det inte förekommer något våld riktat mot mig i hemmet. 
  • Anonym (g)

För mig begärde de ut allt.

en del var verkligen pinsamt. Jag vill inte att de ska läsa om saker som liksom inte har med barnen att göra eller min f.d. psykiska status (när jag mått bra i flera år), eller besök hos gyn etc. 

Det värsta var att vi upptäckte att läkare skrivit mycket fel, t.ex. blandat ihop mig med en helt annan patient, detta gick enligt dem inte att ändra på, de fick bara "lägga till" en korrigering senare, det felaktiga står kvar än idag. 

Läkare borde verkligen inte få göra så grava fel som denna gjorde. Var rätt allvarliga anklagelser som jag som tur var kunde motbevisa till en viss del. (fast står kvar gör det ändå).

• Anonym (aaha)
    Anonym (,.,.,) skrev 2015-04-07 10:02:08 följande:

Socialtjänsten kommer vilja begära ut mina journaler då de vill se vilka vårdkontakter jag haft, de vill väl i princip se om jag sökt vård för misshandel efter ett visst datum. Ha de rätt att få ut precis alla mina journaler?

Jag förstår ju att jag måste samtycka till att de hämtar ut mina journaler men har jag rätt att säga att de exempelvis får hämta ut journalerna efter ett visst datum(20140321 t.ex.)? Har jag rätt att säga att jag itne vill att de hämtar ut min gynjournal eller ar det rätt att se precis allt?

Ja!
  • Anonym (..)

I det landsting jag bor i har man möjlighet att spärra sin journal

• Anonym (..)
    Anonym (..) skrev 2015-04-07 23:31:55 följande:

I det landsting jag bor i har man möjlighet att spärra sin journal

Fast det hindrar inte soc från att få ut journaler. Det gör praktiskt taget bara att det tar längre tid för dem att få papperna eftersom en och samma person inte kan gå in utan det måste skickas till någon med högre behörighet som i sin tur kontaktar alla de olika avdelningarna och ber dem fixa det.... :-/
  • Anonym (Soc.)

Gäller det dig er som förälder? Det är en barnutredning som pågår el?

• seriösanvändare

TS, gäller det bara dig själv kan de inte begära att få ut allt.  (Men då brukar inte Soc-utredningar startas heller).

Finns däremot barn inblandade, kan de begära ut vad de anser sig behöva, eftersom det då handlar om att skydda barnet. (Eller rättare sagt kontrollera om ett barn behöver skydd / placering).

Men det är givetvis den aktuella situationen som räknas, inte vad som ev har hänt tidigare. Har du ingenting att dölja och det inte finns misstankar om att barn far illa, kommer de inte lägga någon vikt vid tidigare journaler.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (hmm)

Alltså TS, vad de vill begära ut hänger ju till stor del samman med orsaken till att man utreds från början. Stöd eller hjälp till (fd) våldsutsatta kvinnor brukar vara frivillig, så jag misstänker att det i detta fall finns barn inblandade? Annars skulle du/ni väl öht inte vara under utredning. Och då kan de begära ut vad de anser relevant, även utan ditt samtycke. Det är dock inte detsamma som att de kommer att titta på precis allt.

• Anonym (,.,.,)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-04-08 12:04:42 följande:

Gäller det dig er som förälder? Det är en barnutredning som pågår el?

Nej det har inte med en barnutredning att göra, det är dock lite komplicerat. De vill mest se att jag talar sanning när jag säger att jag inte blir misshandlad längre, ett sätt är att dom kollar och ser om jag sökt vård för misshandel. 

Eftersom det inte är något tvång på att jag lämnar ut journalen/erna så verkar jag få samtycka till vilka som lämnats ut. Det är det intrycket jag fått ialf. 
    seriösanvändare skrev 2015-04-08 12:42:49 följande:

TS, gäller det bara dig själv kan de inte begära att få ut allt.  (Men då brukar inte Soc-utredningar startas heller).

Finns däremot barn inblandade, kan de begära ut vad de anser sig behöva, eftersom det då handlar om att skydda barnet. (Eller rättare sagt kontrollera om ett barn behöver skydd / placering).

Men det är givetvis den aktuella situationen som räknas, inte vad som ev har hänt tidigare. Har du ingenting att dölja och det inte finns misstankar om att barn far illa, kommer de inte lägga någon vikt vid tidigare journaler.

Men jag vill bara inte att de exempelvis ska se mina gynjournaler..har ju ingenting med saken att göra. Skulle kännas oerhört kränkande. 
Svar på tråden Får socialtjänsten se allt i mina journaler?