• Anonym (Invandring)

Sverigedemokrater och andra som förespråkar minskad invandring: Hur ser ni på detta?

Ett samhälle med ungefär 30% människor födda i ett annat land, men där samtliga av dessa arbetar och har egen bostad.

Skulle DU då fortfarande vara emot invandring?

Vill ej höra en massa beskrivningar av dagens samhälle. Detta, fiktiva samhälle är det som skall diskuteras.

Det jag vill åt är att se om ni har en nationalistisk grundsyn bakom er invandringskritik, eller ej.

• Svar på tråden Sverigedemokrater och andra som förespråkar minskad invandring: Hur ser ni på detta?
  • Anonym (Precis!)
    Anonym (nopps) skrev 2015-04-07 14:16:48 följande:

Om vi hade levt i ett utopi med trygghet på gatan och obegränsade resurser skulle jag nog inte bry mig om dom vänliga utopiskt talande människor hade för hudfärg, utseende, dom skulle då dela mina egna och samhällets värderingar.

Det är däremot ett utopi, har aldrig existerat nånstans på jorden och kommer aldrig att göra.

Kunde inte sagt det bättre själv! Tyvärr så kommer detta aldrig att, vissa människor  kan tex inte se eller förstå att en man och en kvinna är lika mycket värda! Och där i ligger problemet. Hedersmord tex, vad hjälper det om alla arbetar?

MEN DU TS, VAD TYCKER DU SJÄLV! SOM STARTAT DENNA TRÅD! Varför inte ge din syn, antagligen ser du inga som helst konflikter, låter så på dig iaf!
  • Vanillaextract

Skulle behöva veta fler faktorer angående arbetslöshet, brottslighet, bostadsbrist, miljöpåverkan, religionstillhörighet, segration m.m för att kunna ha någon åsikt. Men jag har inget emot invandring sålänge det sköts på ett sätt att det inte blir biverkningar.

• Anonym (Invandring)
    Anonym (...) skrev 2015-04-07 14:16:38 följande:

Ja det skulle jag.

Då är du nationalist?
  • Anonym (Invandring)
    Anonym (Precis!) skrev 2015-04-07 14:44:30 följande:

Kunde inte sagt det bättre själv! Tyvärr så kommer detta aldrig att, vissa människor  kan tex inte se eller förstå att en man och en kvinna är lika mycket värda! Och där i ligger problemet. Hedersmord tex, vad hjälper det om alla arbetar?

MEN DU TS, VAD TYCKER DU SJÄLV! SOM STARTAT DENNA TRÅD! Varför inte ge din syn, antagligen ser du inga som helst konflikter, låter så på dig iaf!

Jag gillar mångkulturella samhällen, så jag skulle gilla ett sådant samhälle. Däremot är det inte realistiskt i Sverige just nu, men det är det fiktiva samhället jag beskriver i trådstarten som skall diskuteras, som sagt.
  • Anonym (Invandring)
    Vanillaextract skrev 2015-04-07 14:55:48 följande:

Skulle behöva veta fler faktorer angående arbetslöshet, brottslighet, bostadsbrist, miljöpåverkan, religionstillhörighet, segration m.m för att kunna ha någon åsikt. Men jag har inget emot invandring sålänge det sköts på ett sätt att det inte blir biverkningar.

Arbetslösheten i detta samhälle skulle då vara minimal, brottsligheten obefintlig, liten miljöpåverkan, flera religionstillhörigheter som dock ej påverkar varandra och inte heller någon segregation.
  • Anonym (driygfubhk)

Om dessa 30% också följde Svensk lag så nej, då skulle jag inte ha något emot invandringen. Vilken religion/kultur de har spelar ingen roll, men om något i deras religion/kultur strider mot svensk lag får de göra valet att antingen bo här och följa lagen eller flytta.

• Anonym (...)
    Anonym (Invandring) skrev 2015-04-07 15:11:40 följande:

Då är du nationalist?

Vad får dig att tro det?
  • Anonym (Invandring)
    Anonym (...) skrev 2015-04-07 17:35:02 följande:

Vad får dig att tro det?

Då är du ju emot invandring enbart för att det är invandring? Inte för att den spelar någon negativ roll för samhället.
  • seriösanvändare

I teorin skulle jag inte ha något emot det, för nej, jag är inte nationalist. Men som fler redan har påpekat behövs fler variabler. Det räcker inte med att "de flesta arbetar och har bostad." Följer de lagen? Upprätthålls jämlikhet, jämställdhet och mänskliga rättigheter?

Sen låter det du beskriver i #7 snarare som en utopi än som något som någonsin skulle kunna bli verklighet. Det där är svårt att uppnå även i mer homogena och välmående samhällen. Det kommer alltid att finnas en viss arbetslöshet. Det kommer alltid att finnas en viss brottslighet. Det lär i ett modernt samhälle alltid finnas vissa miljöproblem mm.

Dock behöver man inte göra det värre än det redan är, och många multikulturella samhällen har i praktiken visat sig få svårare att fungera än mer homogena samhällen. Det är inget fel på mångkultur i sig, men det fungerar bara till en viss gräns eller under vissa förutsättningar. Sen är mångkultur eller etnisk segregation inte de enda variabler som kan ställa till det. Ett stabilt samhälle får inte heller ha för stora klassmotsättningar eller sociala motsättningar, inte för stora miljöproblem osv. Det är mycket som ska stämma.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Sverigedemokrater och andra som förespråkar minskad invandring: Hur ser ni på detta?