sportpappa skrev 2015-04-07 22:31:58 följande:
Ett problem kan vara resurser och att det är allmänna medel som finansierar allt. Eftersom reglerna anses vara ett hinder så kommer det alltså vara fler som gör IVF om reglerna tas bort.
Jag har inte koll på historien kring det, men gissningsvis så vill man att barn i möjligaste mån ska ha tillgång till båda föräldrarna i en stabil relation. När man satte regeln så ansåg man väl att 2 år tillsammans och att man bor ihop var tillräckligt för att uppfylla det.
Jag tycker att den regeln är bra eftersom det är jobbigt att ta hand om ett barn och att vara två vuxna som hjälps åt hjälper otroligt mycket. Sen hur konstellationen med vuxna ser ut bryr jag mig inte om. Det kan vara i regnbågens alla olika färger. Det jag tycker är bra är just att man är minst två.
Det är helt fritt att ifrågasätta regler. Att däremot blint ifrågasätta regler utan att försöka se det från olika sidor och även se tillbaka på varför reglerna har tillkommit och förstå anledningen till det anser jag vara fel sätt att försöka få till en förändring.
På Sahlgrenska så behöver man inte ha bott tillsammans i två år.
Fast att skylla på resurser när det gäller regler som tvingar folk att följa normen är inte så snyggt. Vilka andra människor som inte följer normer ska vi spara pengar på genom att förvägra dem rättigheter som är självklara gör andra? Är det verkligen ok att förfördela folk utanför normerna ännu mer? Hur mycket privilegier ska man ha rätt till egentligen om man bara följer samhällets uppsatta normer?
Huruvida man behöver vara två föräldrar eller inte har egentligen inte med saken att göra. Jag tycker att din åsikt är förlegad och att ett brett vuxet kontaktnät är viktigare än två sammanboende föräldrar tex. Men det ärligt som sagt inte frågan här eftersom man absolut kan vara två närvarande föräldrar trots att man inte bor ihop.
Återigen, de här reglerna måste ju baseras på mer än bara tyckande och normfixering. Varför är det bättre för barnet att ha två sammanboende föräldrar och vart finns forskningen som regeln är baserad på? För jag kan tycka att det äter minimikrav att man har något ordentligt att luta sig tillbaka på om man ska ha regler som dikterar hur man ska leva för att få skaffa barn. En värld där man baserar sådana beslut på förlegad moral och egna åsikter är ingen vacker värld.