• Tutilure

för hårda regler vid ivf

Anonym (X) skrev 2015-04-08 10:41:39 följande:
    Fast jag tycker att det är skillnad eftersom jag inte anser att staten ska bestämma hur vi ska leva. Som det är nu tvingas man att leva efter normen om man vill göra ivf. Men jag tycker som sagt att det är en precis lika viktig fråga att ensamstående ska få insemineras och hoppas precis som du att reglerna luckras upp när det blir tillåtet.

Tråden handlar om hurvida det är rätt eller fel att regeln finns idag och jag anser att den är fel. Sverige måste bli mer normkritiskt och inte ha regler som diskriminerar människor som lever utanför normerna.

Att regeln finns är lika sjukt som att vi 2015 fortfarande inte tillåter ensamstående att skaffa barn själv i Sverige.
    Nej, du är inte på något sätt tvingad att leva på ett visst sätt för att få göra IVF.

Däremot, om du vill slippa betala för behandlingen, så behöver du följa de regler landstinget har satt upp.

Hur kan detta vara något konstigt, svårbegripligt eller förvånande?

Så är det med ALL hjälp/assistans från staten, du måste uppfylla vissa krav.
  • Tutilure
    Anonym (Ja) skrev 2015-04-09 13:22:15 följande:
    Utöver det borde vi ha psykiatriska undersökningar av de som vill skaffa barn. Där ska både EQ och IQ fastställas. Man borde heller inte få skaffa barn om man är under eller över en viss ålder, och det gäller båda föräldrarna. Personer med psykisk eller fysisk sjukdom i släkten går även de bort.
    Spännande! Då skulle det bli väldigt få människor som skulle få skaffa barn, vilket i slutändan troligen skulle leda till inavel.
Svar på tråden för hårda regler vid ivf