för hårda regler vid ivf
¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...
¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...
Reglerna finns ju av en anledning, men jag håller med dig. Vi hade varit ett par i ca 2 år, men inte bott ihop. Vi gjorde IVF privat för att slippa vänta.
Det skiljer sig åt mellan landstingen. I Skåne tex skall man ha varit folkbokförda på samma adress i 2 år, men om kvinnan har fyllt 36 år eller mannen 53 år gäller folkbokföring på samma adress sedan minst 1 år.
På Sahlgrenskas sida står det lite luddigt:
Fast stabil relation som varat minst 2 år och man skall vara sammanboende och skrivna på gemensam adress.
Det står ju inte att man skall ha bott ihop i 2 år, bara att man skall göra det nu. Vet inte hur de menar.
Det beror väl på vilket landsting det gäller? Jag och min man ( vi var inte gifta vid de första mötena på RPC) hade inte varit skrivna på samma adress i 2 år när vi påbörjade allt.
Tycker det är bra jag!
/har också gjort ivf och har nu barn
Att skaffa barn tillsammans är ju ett stort commitment.
Varför skulle det vara ett problem att ha bott tillsammans i två år innan man vill genomgå en IVF?
och vi lever i 2015 där många är särbos som skaffar barn . Vi lever inte i stenåldern som dessa stenåldersregler.
Gör det privat, betala själv och sluta gnäll. Det är faktiskt skattebetalarnas pengar du kluddar upp så det minsta man kan begära är att det är välplanerat och då är 2 år ihop inte speciellt länge.
Det är fruktansvärt tungt att vara ofrivilligt barnlös. Vilket ni som skriver idiotiska saker till TS inte verkar förstå.
Att sen folk kan skaffa barn till höger och vänster utan att behöva rätta sig efter några regler är helt sjukt. Sånt kan få oss som kämpar att bli väldigt arga och framför allt, ledsna. Det är orättvist!!!
När man har bestämt sig för att skaffa barn med hjälp utav IVF så tror jag att man har tänkt igenom det väldigt noga. För det är ingen rolig upplevelse som man väljer att gå igenom bara för att det är roligt. Nej! Det är när man inte har något val. För det första så måste man ha försökt själva aktivt i 1 år innan man får hjälp. Då får man göra en utredning. Hittar de inget synligt fel, alltså att man blir klassad som oförklarligt barnlös, ja då ska man tvunget ha bott ihop i 2 år också. Hur kan de ha rätt att bestämma det? Man kanske är särbo för tillfället pga jobb, studier eller annat. Bara för att man inte har något synligt fel så behöver ju inte det innebära att man kan lyckas på egen hand för det. Då är 2 år en lång väntan. Det värsta har varit att det var olika regler i olika landsting tidigare. Men det är väl för väl att det har blivit lika i hela landet nu.
Jag kan också tycka att reglerna för att få adoptera är helt sjuka. Att man måste ha varit gifta i 2 år t ex. Vissa länder har krav på att man måste ha en kristen syn. Vem har det i vårt land? Inte så många. Dessutom kostar det otroligt mycket pengar att gå igenom en adoption.
Tänk om alla hade haft det lika lätt att bli med barn. Försök tänka er in i den situationen. Skulle du kunna tänka dig ett liv utan barn? Hur skulle du må om du var tvungen att kämpa med IVF efter IVF, utan att lyckas? Känna hur kroppen sakta men säkert håller på att ge upp, för att den inte orkar mer.
Själva har vi "utnyttjat" er skattebetalare med hela 3 försök. Nu går vi privat och har betalat 57000:-. Utan ett barn i famnen!
TS, om du vill ha bättre förståelse så skriv i IVF-forumet istället.
om jag förstått allt rätt utifrån vad alla skrivit så har de alltså ändrat på regeln att man ska ha varit skrivna på samma adress i 2 år innan man får göra landstingsfinansierad ivf och det räcker med att man bara är skriva på samma adress under själva behandlingen oavsett hur länge man varit skrivna på samma adress? Sen har jag hört att de i alla fall har ett krav på att man ska ha ett fast förhållande (minst 2 år) innan man får göra landstingfinansierad ivf , ialla fall förut så var det så. Vilket jag inte tycker är logiskt eftersom man ska tillåta insemination och ivf för ensamstående i Sverige, redan i sommar. Då måste ju ändå det kravet också förvinna snart eftersom ensamstående ska få göra ivf? i ochmed att tillåta ivf för ensamstående har de även börjat ta upp frågan om att tillåta embryoadoption och surrogatmödraskap i Sverige, och de menar att ivf för ensamstående och det andra också ska ingå i den landstingsfinansierade vården. Men kommer inte allt det kosta staten enormt mycket pengar?
Men inte har de klubbat att ensamstående ska få göra inseminationer? Källa?