• Anonym (Z)

för hårda regler vid ivf

¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...

• Svar på tråden för hårda regler vid ivf
  • Anonym (Z)
    Anonym (ja) skrev 2015-04-07 19:04:03 följande:

Reglerna finns ju av en anledning, men jag håller med dig. Vi hade varit ett par i ca 2 år, men inte bott ihop. Vi gjorde IVF privat för att slippa vänta.

Det skiljer sig åt mellan landstingen. I Skåne tex skall man ha varit folkbokförda på samma adress i 2 år, men om kvinnan har fyllt 36 år eller mannen 53 år gäller folkbokföring på samma adress sedan minst 1 år.

På Sahlgrenskas sida står det lite luddigt:
    Fast stabil relation som varat minst 2 år och man skall vara sammanboende och skrivna på gemensam adress.

Det står ju inte att man skall ha bott ihop i 2 år, bara att man skall göra det nu. Vet inte hur de menar.

men hur vet de att man inte varit folkbokförda så länge , kan de kolla upp det eller?
  • Anonym (Z)
    Anonym (IVF) skrev 2015-04-07 19:52:38 följande:

Det beror väl på vilket landsting det gäller? Jag och min man ( vi var inte gifta vid de första mötena på RPC) hade inte varit skrivna på samma adress i 2 år när vi påbörjade allt.

vilket landsting tillhör ni?
  • Anonym (Z)
    Anonym (bra) skrev 2015-04-07 20:09:17 följande:

Tycker det är bra jag!

/har också gjort ivf och har nu barn

kollade de hur länge ni hade bott på samma adress?
  • Anonym (Z)
    Anonym (X) skrev 2015-04-07 20:53:08 följande:
    Ja, det är fantastiskt bra att staten tvingar en att följa normerna för att få barn.

Ungefär lika fantastiskt som den briljanta idéen att tvinga folk att gifta sig för att få adoptera.

För staten och landstingen ska verkligen var till för att diktera hur folk lever.
    håller absolut inte med dig. Man blir ofta diskriminerad som barnlös och det är inte okej.
  • Anonym (Z)
    Anonym (X) skrev 2015-04-07 21:01:08 följande:
    Jag var en aningen ironisk. Självklart ska man inte tvingas följa normerna för att få skaffa barn.

Men Sverige har inte kommit så långt som vi tror. År 2015 kan man inte insemineras som ensamstående här och vill man byta kön tvingas man genomgå kränkande utredningar för att någon annan ska godkänna könskorrigeringen. Sjukt land på många sätt.
    japp det håller jag verkligen med om. Sverige som ska vara ett så bra land, det är urdåliga regler och lagar angående sådant här. Kollar man på utlandet är mycket mer tillåtet och de har de mycket mer empati än våra empatilösa samhälle!
  • Anonym (Z)
    Anonym (X) skrev 2015-04-07 21:01:08 följande:
    Jag var en aningen ironisk. Självklart ska man inte tvingas följa normerna för att få skaffa barn.

Men Sverige har inte kommit så långt som vi tror. År 2015 kan man inte insemineras som ensamstående här och vill man byta kön tvingas man genomgå kränkande utredningar för att någon annan ska godkänna könskorrigeringen. Sjukt land på många sätt.
    det kan jämföras med våra tvångssteriliseringar som vi hade under 60 talets Sverige.
  • Anonym (Z)
    sportpappa skrev 2015-04-07 21:07:16 följande:
    Hur är det med kostnaderna då? Betalar staten utomlands lika stor del av behandlingen?
    nej men de har inte lika mycket regler som Sverige heller.
  • Anonym (Z)
    Anonym (P) skrev 2015-04-07 21:12:58 följande:

Att skaffa barn tillsammans är ju ett stort commitment.

Varför skulle det vara ett problem att ha bott tillsammans i två år innan man vill genomgå en IVF?

för att vissa vill skaffa barn tidigare och jag tycker ärligt talat att det är ganska hemskt att staten lägger sig i detta och bestämmer att man ska ha bott tillsammans  2 år. Det är så mycket diskriminering kring barnlösa i Sverige
  • Anonym (Z)
    Anonym (*) skrev 2015-04-07 22:16:53 följande:
    För att man vill att föräldrarna ska en stabil grund att stå på innan de skaffar barn.

Reglerna finns till för barnets skull, inte för din skull.
    jag tycker det är helt fel att man ska gå in och tvinga ofrivilligt barnlösa att bo ihop 2 år innan de får skaffa barn. Kolla bara på andra i samhället hur de skaffar barn nu förtiden, jag menar för dom finns det ju inga regler om när dom får skaffa barn utan de ska bara sparka på de som redan ligger ner dvs barnlösa.. och ofrivilligt barnlösa är bara en minoritet eftersom 90 % inte har ett dugg problem att bli gravida på naturlig väg. så jag tycker bara att det är sjukt att tvinga just ofrivilligt barnlösa till massa hårda regler för att få skaffa barn. Dessutom är det ungefär samma regelverk på privata kliniker som på landstinget.
  • Anonym (Z)

och vi lever i 2015 där många är särbos som skaffar barn . Vi lever inte i stenåldern som dessa stenåldersregler.

• Anonym (Z)
    Anonym (Que?) skrev 2015-04-07 22:42:09 följande:
    Nej, det kan det då rakt inte. Det är ingen som tvingar dig till någonting över huvud taget. Det är ingen mänsklig rättighet att få barn, särskilt inte om man inte kan lösa uppgiften på egen hand och vill att alla andra ska betala för att få hjälpen.

Staten lägger sig inte i om ni så känt varandra i en kvart innan ni skaffar barn ihop.
    håller inte med dig, jag tycker att barn är en mänsklig rättighet. Vi som lever på jorden är gjorda för att kunna föröka oss.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Helt otroligt vad det finns för folk....) skrev 2015-04-08 21:04:50 följande:

Gör det privat, betala själv och sluta gnäll. Det är faktiskt skattebetalarnas pengar du kluddar upp så det minsta man kan begära är att det är välplanerat och då är 2 år ihop inte speciellt länge. 

det är väl så att landstinget har tvingat privata att ha ungefär samma regler som landtinget har? i alla fall som jag förstått de
  • Anonym (Z)
    Anonym (word) skrev 2015-04-08 21:42:18 följande:

Det är fruktansvärt tungt att vara ofrivilligt barnlös. Vilket ni som skriver idiotiska saker till TS inte verkar förstå.

Att sen folk kan skaffa barn till höger och vänster utan att behöva rätta sig efter några regler är helt sjukt. Sånt kan få oss som kämpar att bli väldigt arga och framför allt, ledsna. Det är orättvist!!!

När man har bestämt sig för att skaffa barn med hjälp utav IVF så tror jag att man har tänkt igenom det väldigt noga. För det är ingen rolig upplevelse som man väljer att gå igenom bara för att det är roligt. Nej! Det är när man inte har något val. För det första så måste man ha försökt själva aktivt i 1 år innan man får hjälp. Då får man göra en utredning. Hittar de inget synligt fel, alltså att man blir klassad som oförklarligt barnlös, ja då ska man tvunget ha bott ihop i 2 år också. Hur kan de ha rätt att bestämma det? Man kanske är särbo för tillfället pga jobb, studier eller annat. Bara för att man inte har något synligt fel så behöver ju inte det innebära att man kan lyckas på egen hand för det. Då är 2 år en lång väntan. Det värsta har varit att det var olika regler i olika landsting tidigare. Men det är väl för väl att det har blivit lika i hela landet nu.

Jag kan också tycka att reglerna för att få adoptera är helt sjuka. Att man måste ha varit gifta i 2 år t ex. Vissa länder har krav på att man måste ha en kristen syn. Vem har det i vårt land? Inte så många. Dessutom kostar det otroligt mycket pengar att gå igenom en adoption.

Tänk om alla hade haft det lika lätt att bli med barn. Försök tänka er in i den situationen. Skulle du kunna tänka dig ett liv utan barn? Hur skulle du må om du var tvungen att kämpa med IVF efter IVF, utan att lyckas? Känna hur kroppen sakta men säkert håller på att ge upp, för att den inte orkar mer.

Själva har vi "utnyttjat" er skattebetalare med hela 3 försök. Nu går vi privat och har betalat 57000:-. Utan ett barn i famnen!

TS, om du vill ha bättre förståelse så skriv i IVF-forumet istället.

jag kunde inte sagt det bättre själv. Sveriges syn på detta är extremt gammaldags och tar ingen hänsyn till ofrivilligt barnlösas fruktansvärda sorg .Vi lever i år 2015 där dom flesta i Sverige varken är gifta och många skaffar barn utan att vara sambo , nutidens familj består inte av en mamma och en pappa , det kan va alltifrån bara en mamma till bara en pappa eller två pappor och två mammor. Vi måste sätta stopp för dessa stenåldersreger att man måste vara just sambos för att få göra ivf. För inte får väl särbos göra privat ivf heller?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ja) skrev 2015-04-09 13:22:15 följande:
    Utöver det borde vi ha psykiatriska undersökningar av de som vill skaffa barn. Där ska både EQ och IQ fastställas. Man borde heller inte få skaffa barn om man är under eller över en viss ålder, och det gäller båda föräldrarna. Personer med psykisk eller fysisk sjukdom i släkten går även de bort.
    såna regler gäller för såna som ska göra ivf. Men jag tycker det är fel att göra sådana utredningar innan ivf när man inte gör sådana utredningar på par som skaffar barn naturligt , även där sparkar man på de som redan ligger ner.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ja) skrev 2015-04-09 13:22:15 följande:
    Utöver det borde vi ha psykiatriska undersökningar av de som vill skaffa barn. Där ska både EQ och IQ fastställas. Man borde heller inte få skaffa barn om man är under eller över en viss ålder, och det gäller båda föräldrarna. Personer med psykisk eller fysisk sjukdom i släkten går även de bort.
    fast med dom värderingarna låter du som nazister under 30 talet för de hade sådana värderingar. Kan även jämföras med 60 talets tvångssteriliseringar.
  • Anonym (Z)

om jag förstått allt rätt utifrån vad alla skrivit så har de alltså ändrat på regeln att man ska ha varit skrivna på samma adress i 2 år innan man får göra landstingsfinansierad ivf och det räcker med att man bara är skriva på samma adress under själva behandlingen oavsett hur länge man varit skrivna på samma adress?  Sen har jag hört att de i alla fall har ett krav på att man ska ha ett fast förhållande (minst 2 år) innan man får göra landstingfinansierad ivf , ialla fall förut så var det så. Vilket jag inte tycker är logiskt eftersom man ska tillåta insemination och ivf för ensamstående i Sverige, redan i sommar. Då måste ju ändå det kravet också förvinna snart eftersom ensamstående ska få göra ivf? i ochmed att tillåta ivf för ensamstående har de även börjat ta upp frågan om att tillåta embryoadoption och surrogatmödraskap i Sverige, och de menar att ivf för ensamstående och det andra också ska ingå i den landstingsfinansierade vården. Men kommer inte allt det kosta staten enormt mycket pengar? 

• Anonym (Z)
    det som står där tycker jag är väääldigt överdrivet. Man kan ju för sjutton inte jämföra ivf med egna celler med adoption! det är ju två helt olika saker. Man ska väl ha rätt till hur eller hur att kunna ta ut sina egna ägg för befruktning ?! det är ju ens egna kropp och egna ägg. Ja jag säger då det, var är detta land egentligen påväg ? sorgligt....
  • Anonym (Z)
    Anonym (ja 2) skrev 2015-04-09 22:52:12 följande:
    Det stämmer inte. Vi var inte skrivna på samma adress när vi gjorde ivf privat. Vi bodde inte ens i samma land när ivf påbörjades.
    när gjorde du din ivf? reglerna kanske har ändrats
Svar på tråden för hårda regler vid ivf