• Expertenmedpunkt

Knöl i överarmen

Hej!

Min dotter har tagit vaccin mot difteri, stelkramp och kikhosta.

Nu har hon fått en hård och varm knöl på överarmen. Är det farligt? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Knöl i överarmen
  • Expertenmedpunkt

Knölen är som ett myggbett och området där sprutan har tryckts in är lite blå/röd. Är rädd om henne, borde jag söka upp vårdcentralen?

• prematur mor

Låter som en ofarlig reaktion på sprutan hon tagit. Var det nyligen hon tog den? Har hon feber? Ge alvedon och avvakta några dagar så ska du se att knölen lägger sig snart.

• Expertenmedpunkt
    prematur mor skrev 2015-04-07 19:36:57 följande:

Låter som en ofarlig reaktion på sprutan hon tagit. Var det nyligen hon tog den? Har hon feber? Ge alvedon och avvakta några dagar så ska du se att knölen lägger sig snart.

Ja, hon tog den i onsdags. Och lite feber har hon ja, är rädd att alvedon gör situationen värre då det kanske förhindrar vaccinets effekt. Äsch vad vet jag, orolig som jag är så kan jag göra allt för henne.
  • prematur mor

Du har rätt att vara orolig du är hennes mamma. Nej alvedon är inget farligt att ge. Förvärrar inget. Knölen kommer snart att försvinna. Vilken tur din dotter har som har en mamna som är rädd om henne. Kram

• prematur mor

Glömde skriva jag jobbar som ssk ?

• Expertenmedpunkt
    prematur mor skrev 2015-04-07 19:46:00 följande:

Du har rätt att vara orolig du är hennes mamma. Nej alvedon är inget farligt att ge. Förvärrar inget. Knölen kommer snart att försvinna. Vilken tur din dotter har som har en mamna som är rädd om henne. Kram

Tack så mycket, ska ge henne en alvedon strax och avvakta. Hon är mitt första barn efter att länge planerat och kämpat att få en, så det är klart att jag bryr mig om henne.
  • prematur mor

Hej hur går det. Har knölen minskat nått än?

Svar på tråden Knöl i överarmen