• TheUnicorn

Dubbla behandling av trång förhud

Hej, har lite problem med min trånga förhud.
    För några månader sedan var jag hos en läkare som skrev ut en kortisonsalva som jag skulle använda i 4 veckor. Tyvärr så hjälpte inte den till att lösa hela problemet då jag fortfarande inte kan dra tillbaka förhuden när jag har stånd och ibland så har jag svårt att dra tillbaka den igen. Så det jag funderar över är ifall jag skulle kunna förlänga behandlingen med ytterligare 4 veckor då jag har läst att det ibland kan behövas. Är dock lite osäker om det kan uppstå andra problem då? Eller är det lugnt att fortsätta mer? 
    Förövrigt så är jag 16 år. 

• Svar på tråden Dubbla behandling av trång förhud
  • AnnaZL

Om du inte vill omskära dig så kan du töja ut förhuden, ger mer resultat än bara en kräm.

Nyp fast den med fingrarna på varje sida av öppningen och dra utåt, så att du känner att öppningen töjs ut. Det ska inte göra ont, men du måste känna det, som när du stretchar andra delar av kroppen.

10 min morgon och kväll, tar några månader.

Du kan söka på "stretch foreskin", finns mycket info och bilder om du letar lite.

• HasseA
    AnnaZL skrev 2015-04-08 08:30:41 följande:

Om du inte vill omskära dig så kan du töja ut förhuden, ger mer resultat än bara en kräm.

Vad jag har läst förut här på FL så har man sagt att man ska göra det i samband med kortisonsalvan, men det vet jag inget om själv. Sa inte läkaren något om det?

Själv började jag töja huden i kanske 30-årsåldern, för att den var väl trång. Bara låg med stånd och drog bak huden så gott det gick, utan att vara så jätteseriös, och det fungerade hur bra som helst. Hud är väldigt töjbar, så att göra det mer "på allvar" borde vara värt ett försök.
  • TheUnicorn

Vet att det är bra att töja ut förhuden, annars ska typ salvan vara ganska värdelös. Men det jag undrar över är ifall man kan fortsätta med salvan ett tag till nu när förhuden inte riktigt blivit bra än? 

• Harmagedon

Kan inget om trång förhud men kortison salvor ska man vara försiktigt med. Använd den inte längre än ordinerat utan att rådgöra med läkare. Du kan lätt göra huden skör och få andra problem av kortisonet. En vanlig mjukgörande salva som Miniderm borde du kunna använda för att töja lite själv.

Svar på tråden Dubbla behandling av trång förhud