• anoonym

Brev USA

Eftersom de är aningen omoderna i USA har jag vid flera tillfällen varit tvungen att skicka en check via post som betalning, ja det är sant.. Man blir helt chockad. Här använder vi internetbetalningar men dit måste man skicka en check via post.

Nu är jag dessutom orolig att brevet/checken inte kommit fram. Jag skickade det den 27e mars och det har inte kommit fram än. Någon som har erfarenhet av att skicka brev till USA (östkusten) och vet hur lång tid det tar?

• Svar på tråden Brev USA
  • Dixie

minst en vecka brukar det ta - sen har det varit påsk mitt i också, så det kan nog ta lite tid! 

• zZzZz

Jag handlar mycket från usa, och alla tar PayPal, skulle aldrig skicka brev med check, låter idiotiskt :) 

• Tow2Mater

Vem tar inte ett kreditkort idag?? Ar det nån som inte har ett kreditkort att betala med är det ju den som är omodern.

• Dixie
    Tow2Mater skrev 2015-04-09 03:08:35 följande:

Vem tar inte ett kreditkort idag?? Ar det nån som inte har ett kreditkort att betala med är det ju den som är omodern.

i USA används checkar fortfarande mycket - och de brukar inte ta kreditkort för personer som har bostadsadress utanför USA, så det är inte alltid så enkelt som att alla gör som vi gör! 
  • anoonym

Det är inte i någon butik eller eBay jag handlat, då hade jag aldrig skickat en check och där funkar paypal oftast. Har skickat deposition för en bostad vilket jag gjort tidigare också och även då var tvungen att skicka en check. De använder sig dessvärre inte av internetbetalningar speciellt mkt, men jag får bara hålla tummarna att den kommer fram!

• zZzZz

Om det var något så viktigt, varför valde du inte att skicka ett rekommenderat brev med spårmöjlighet isånafall? 

• Dixie
    zZzZz skrev 2015-04-09 19:23:39 följande:

Om det var något så viktigt, varför valde du inte att skicka ett rekommenderat brev med spårmöjlighet isånafall? 

vad hjälper det TS nu? 

TS undrade en sak - om du inte har svar på frågan kan du väl bara låta bli att kommentera........
  • zZzZz
    Dixie skrev 2015-04-09 19:25:35 följande:
    vad hjälper det TS nu? 

TS undrade en sak - om du inte har svar på frågan kan du väl bara låta bli att kommentera........
    Något att tänka på nästa gång.. 

Sen får jag väl svara om jag vill, sluta dryga dig.. 
  • zZzZz
    Dixie skrev 2015-04-09 19:25:35 följande:
    vad hjälper det TS nu? 

Något att tänka på nästa gång.. 

Sen får jag väl svara om jag vill, sluta dryga dig.. 
  • Tow2Mater
    Dixie skrev 2015-04-09 12:15:46 följande:
    i USA används checkar fortfarande mycket - och de brukar inte ta kreditkort för personer som har bostadsadress utanför USA, så det är inte alltid så enkelt som att alla gör som vi gör! 
    Det är väl klart de tar kreditkort, hur tror du turister betalar?
  • Tow2Mater

Dessutom, de checkar TS pratar om är internationella checkar som kops i bank/post, de används i hela världen.

• Tow2Mater
    anoonym skrev 2015-04-09 16:37:05 följande:

De använder sig dessvärre inte av internetbetalningar speciellt men jag får bara hålla tummarna att den kommer fram!

Vad menar du när du säger "internetbetalning"?
  • anoonym

Jo självklart har jag lärt mig något, rekommenderat nästa gång! Dock har jag skickat checkar förut utan problem. Med internetbetalning menar jag att de inte erbjuder betalning i form av VISA/mastercards, eller överföring till bankkonto via IBAN BIC-nummer. Några skriver att alla tar kort, paypal osv men inte när det gäller vissa saker. Jag ska skicka deposition för en lägenhet, vilket jag gjort tidigare och ingen jag kommit i kontakt med har erbjudit något sådant, utan man får skicka en check. Det används fortfarande till stor del i USA, men inte när det gäller internetbutiker, där tar de självklart betalkort, paypal osv som vissa skriver. Dock ringde jag posten precis och hon påstår att det är normalt att det inte kommit fram än, så får väl bara hålla tummarna.

• anoonym

Tror vissa av er missuppfattat i vilka situationer de inte tar betalkort, internetbetalningar osv. Klart att de tar betalkort i butiker osv, även för turister, vilket vissa verkar ha missförstått.

• Madmoiselle

Har du köpt något på internet? Isåfall har du troligtvis blivit lurad. Jag handlar mycket saker från USA och jag har aldrig varit med om att de inte tar kreditkort eller paypal.

• anoonym

Om du läser tråden så har jag INTE köpt något online. Då skulle jag aldrig skicka en check, och jag vet mycket väl att onlinebutiker tar kreditkort och paypal. Jag har skickat en check för deposition på lägenhet, vilket jag gjort tidigare också.

• ifelse

Jag kan rekommendera TransferWise för att skicka pengar till USA eller betala saker där (många andra länder ocksa för den delen). Inte det snabbaste, men det finns en hel del pengar att spara på valutakurser som din bank erbjuder dig.

Bodde själv i USA 2008-2014 och fick erfara deras förlegade banksystem. "Online payments" betyder i många fall att du lägger in betalningen på internetbanken, och banker skickar en fysisk check till mottagaren..

Hoppas brevet ditt kommer fram snabbt, själv väntade jag över en månad tidigare i år innan en $15 check jag skickade till Florida cashades in. Hur länge den stod på någons skrivbord vet jag inte..

Svar på tråden Brev USA