• Nattöga

Ifrågasätter normen för valpuppfostran!

Hej!

Känner att jag måste få lyfta den här frågan då jag tycker den är väldigt intressant. Det är en lång text, men den som faktiskt är intresserad av hundar räknar jag med ska orka läsa igenom hela texten ändå! Så läs gärna och diskutera hur ni tänker!

Ja, alltså. Jag har läst så många trådar nu om hur folk som uppfostrar sin valp med nyp i nackskinn och morrningar m.m. kallas idioter, djurplågare osv, men det måste jag verkligen ifrågasätta.

Det talas om hur man bara ska avleda när valpen gör fel, aldrig säga ifrån, aldrig ta i den eftersom det förstör hundens psyke för framtiden, gör den osäker, strykrädd m.m, m.m.

Då undrar jag... VARFÖR anses den metoden som fel? VARFÖR, när det är precis på det sättet hundmamman uppfostrar sina valpar när de är små? Hon avleder inte valpen med nån leksak eller godis, hon ignorerar inte bara när de biter henne eller gör fel på något annat sätt, utan hon morrar, biter dem i nackskinnet och i vissa fall t.o.m LYFTER dem i nackskinnet när de gör henne missnöjd. Ja, valparna skriker till alldeles hjärtskärande när hon gör så, men det är ju så valpen lär sig av mamman vad som är fel och inte, det är så det fungerar under valpens första veckor innan den lämnar mamman och DU som hundägare tar över hundmammans roll som beskyddare och uppfostrare. Vi ersätter alltså tiken, kort och gott.

Är det då inte det mest naturliga att fortsätta med tikens uppfostringsmetod? Dvs i första hand morra, alternativt säga "NEJ" i ett lågt morrande tonfall, sen om inte det hjälper nypa i nackskinnet och om inte ens det hjälper lyfta, alternativt dra (om valpen är tyngre) bort en valp i nackskinnet från det den gör (som den inte får göra) ? Med tiden lär sig valpen att "backa" redan vid det första förmaningsalternativet - dvs "nej-morrningen", varför handgriplig tillrättavisning alltså inte behövs längre.

Det är väldigt många som menar att man inte ska använda "nej" eftersom en valp inte förstår "nej". Ja helt sant! Ordet "nej" förstår de naturligtvis inte! Men - heads-up! Det gör inga hundar, för hundar kan inte vårt språk! De kopplar samman ljudet av orden (stavelser) med tonfall, handling och skeenden - vad det är som gör att de antingen beröms eller förmanas i samband med det vi sagt (det hunden hört). Till och med valpar förstår att obehag som uppstår i samband med att de gör något betyder att det de gjorde inte var önskvärt, inte var bra, i synnerhet om det upprepas, och med tiden drar de sig därför för att upprepa det där beteendet eller den där saken som skapade obehag. Då hör förstås till saken att förmaningen måste ske "när det händer", eftersom det såklart stämmer att de inte förstår en förmaning EFTER att de gjort något som är fel.

Jag tror väldigt starkt på uppfostran på hundens nivå, alltså på hundens eget språk. Det innefattar morrningar och om inte det hjälper bett i nackskinn när de gör fel, samt ömhet (typ slicka eller gosa) när de sköter sig. Detta gäller då i första hand valpar, men om vi då går vidare till vuxna hundar som en liten parantes. Vuxna hundar som "säger ifrån" till varandra och "tillrättavisar" varandra - de morrar först, men hjälper inte det så nyper de till den andra hunden på ryggen eller baken med tänderna, en liten markering. Det är hundens markering för att en annan hund beter sig fel eller gör något som inte är önskvärt. Så våra vuxna hundar då - om de beter sig fel som vuxna, varför skulle det vara "fel" och "djurplågeri" att peta till dem eller lätt nypa till dem på ryggen eller baken när de gör fel (om det inte räcker med ett morrande "nej") ? Det är ju så hundarna gör sinsemellan!

Jag ska vara ärlig med att jag tillämpat BÅDA metoderna på olika valpar, dels den lovordade "avlednings-metoden", dels den hatade "morr- och nyp-metoden" (tikens metod). Jag kan också ärligt säga att den sista metoden, tikens metod, är den som gett överlägset bäst och snabbast resultat. Och märk väl, att de valpar som tikens metod tilllämpats på inte har blivit strykrädda, osäkra eller reserverade, utan lydiga, gosiga, snälla, lekfulla vuxna hundar som aldrig duckar för kel och alltid med glatt viftande svans är följsamma, kommer på inkallning samt som vänligt och lugnt hälsar på/leker med andra människor och hundar.

Ja, som sagt lång text, men om ett intressant ämne och jag räknar alltså med att den intresserade har orkat ta sig igenom den!

Vad har DU för erfarenhet? Hur tänker DU om detta? Berätta!

• Svar på tråden Ifrågasätter normen för valpuppfostran!
  • Donum

Jag tänker spontant att du inte är hund så då har du andra spelregler att hålla dig till. Sedan beror det väldigt mycket på vad för typ av hund det är. Köttbullar funkar inte på alla typer av hundar.

Generellt sett brukar jag säga att det bästa sättet att förstöra en världsmästare är att göra en juniormästare. Med det menar jag att om man lägger för mycket tryck på en ung hund så klappar den ihop som äldre.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (melody)

Jag blandar med att ge beröm och godis när den gör rätt och säger nej när den gör fel, i vissa fall bär jag bort valpen när den är jättehoppig då valpar endå är valpar. Väljer mina strider typ. Har bara haft vovven i snart 4 veckor och hon börjar gå fint i kopplet, kan sitt/ ligg och skäll samt släpper eller slutar med det hon gör när jag säger nej typ 85% av gångerna jag använder orden lyssnar hon.

Enda gången när hon har gnytt till va när jag kom på henne ätandes på kattmat och då rörde jag inte valpen utan sa bara nej.

Det ända jag tänker på är att ha tydligt tonläge men endå vara lugn.

Jo jag kan ge henne en puff för att få uppmärksamhet men aldrig hårt så hon gnyr.

• amia01

Håller med TS. Använder tydliga signaler till mina hundar, inkl. morr och nyp där det krävs, och de är helt fantastiska familjahundar, liksom mina tidigare hundar varit. Har stora hundar som jag utan problem kan låta leka med mina små barn. Hundarna är trygga och sociala och hälsar glatt på alla främmande djur/människor som kommer i närheten, mm mm
    Ser inga nackdelar med "tik-metoden" om man bara använder det med sunt förnuft och kompletterar med massor av trygghet och kärlek.

• Anonym (S)

Man ska ju aldrig vara rädd för att ta tag i sin hund!
    Jag kan både säga "nej"/"sluta" i en allvarlig ton, eller morra lite, men framförallt tar jag tag i min hund om de första varningarna inte hjälper. Och så har det varit sedan hon var valp. Nu är hon 2.
    Det är såklart problematiskt om hon är lös utomhus, men inomhus eller kopplad tar jag tag i henne om hon inte lyder när jag sagt åt henne.
    Jag önskar tillochmed att jag tagit ännu mer tag i henne långt tidigare, eftersom hon idag kan strunta i att lyssna på mig ibland. Där känner jag att jag nu måste arbeta med att det inte är valfritt att göra som jag säger. Och detta kommer jag göra med belöning när hon lyder, och konsekvens - dvs handgripligen ta tag i henne - när hon inte lyssnar.
    (Och den makten ska man självklart inte utnyttja på fel sätt, utan bara för att hunden ovillkorligt SKA lyssna och lyda betyder det inte att man kan/ska/får lov att tvinga hunden till vad som helst.)
    I övrigt är hon en trygg och gosig, sällskaplig tik, som älskar människor och alltid vill vara med på allting. Hon är lätt att ha att göra med, och hon har inga allvarliga problembeteenden.

• LFF

Självklart ska man kunna ta tag i sin hund om så behövs men att titta på hur tiken uppfostrar och gå efter det är ju så fel så det finns inte eftersom du inte är en hund, inte talar hund och inte tajmar saker och ting klockrent på det viset som tiken gör. Tiken har dessutom sagt till den lilla valpen på 20 olika sätt innan den tar i med hårdhandskarna, sätt som du sannolikt inte ens märkt.

• solan64

För det första är ju vi inga hundar och kan inte "tala" hundspråk. Hundar ger varandra en mängd signaler som vi oftast inte ens uppfattar. Sen undrar jag hur många som hänvisar till hur tiken gör, egentligen har följt en valpkull och sett hela arsenalen av signaler som ges mellan valpar och tiken? Jag har aldrig sett min tik "bita" någon valp! Däremot har hon ofta använt sig av avledning! När valparna velat dia och hon tyckt det varit nog så har hon tagit en leksak och avlett med lek. Hon har alltid visat ett enormt tålamod med bitiga valpar. Och ändå har dessa blivit sociala och duktiga i hundspråk söm vuxna.

• melonmix

Har en BC tjej på åtta år. Du kan ha henne lös utan problem. Lämna henne på gården själv. Snäll mot barn. Hon har aldrig haft problem med att vara själv. Inomhus ligger hon och slappar och myser och snuttar med sina mjukisdjur och ute är hon lekfull och arbetsvillig! Och hon lyssnar på alla, inte bara mig.

Hon pinkade inne någon gång som valp, såklart. Men jag smög efter henne och röt till när hon satte sig och kissade på mattan. Inte argt och gjorde definitivt inte illa henne, utan bara väldigt klart & tydligt. Hon har varit rumsren sen dess, och då var hon 3 månader. Men givetvis var jag väldigt noga också med att gå ut med henne ;)

Jag är aldrig arg på min hund eller skriker eller gör illas, aldrig! Men jag har alltid sagt till när hon har gjort något hon inte ska göra. Hon är helt underbar, och gud förbannat så smart hon är ;)

så it vet jag.. jag kommer då alltid göra det som verkar passa bäst :)

• Thatonegirl

Jag har en stor valp på 10 månader och jag kör på "hundspråket" typ. Jag morrar dock inte ;)

Nej betyder nej "good boy" betyder bra (vi talar engelska hemma haha)

Jag påminner mig själv vikten av att vara bestämd och inte arg. Då det är det jag anser att hundarna förstår. Jag ser tydligt att när jag har tappat tålamodet så lyssnar inte min hund längre eller när jag blir nerbrottad och dränkt i pussar och jag säger "nej" medans jag skrattar, så händer inget heller. Men är jag bestämd så får jag den respons jag vill. 

Jag har nypt till min hund några gånger, men nu behöver jag inte det längre. Jag använder mig av ett "dressyr koppel" "Full choke) som hänger löst runt hela bringan när vi promenerar men om vi möter en situation som jag vet att vi arbetar med så justeras den så jag kan korrigera om snabbt och lätt om det behövs. 

Jag tror inte på att man bara skall använda sig av en metod, alla hundar är olika och reagerar olika på olika metoder. På min hund så funkar det jag gör nu, men stöter jag på något som inte funkar så får jag ändra mig.

Tex att "bodyblocka" skiter min hund fullständigt i, utan jag måste avleda, med suuuuper intressant godis. ;3

• Nattöga

Tack för alla svar! Tycker att det har kommit in en hel del kloka och logiska svar i tråden. Mycket intressant att läsa. Poängen är ju att det inte riktigt finns något "rätt och fel" så som jag tänker det, lite som Thatonegirl skriver - alla hundar är olika, olika metoder fungerar på dem. Den intressanta biten är just att se hur folk resonerar kring saken!

• Ebbagr

Jag själv har ingen hund just nu utan jag ska skaffa en valp nu i Juni men min mammas fd skaffade en pointer och jag fick va med en stor del under uppfostringen och lära mig ett och annat. Han uppfostrade en jakt hund, vilket jag kan tycka är en liten hårdare uppfostring än om man ska ha en sällskapshund men där var det ingen lek, hunden skulle lära sig och that's it. Visst jag var lite ovan att se att man "nöp till hunden" för när vi tog våran första hund ( som tyvärr inte finns bland oss längre) så var ja för det första ganska liten och vi uppfostrade en liten bichon havaneis som var en liten kel hund. Så dem två uppfostringarna skiljde ju ganska mycket från varandra. Han nöp till i nacken,läppen när hunden gjorde fel och hunden kunde skrika till men han är idag en lydig hund som inte alls mår dåligt över nypningarna. Så¨att ta över hundmammans roll tycker jag är rätt, man ska inte göra illa valpen självklart inte men man måste lära den också vad som är rätt eller fel och inte bädda in hunden i bomull för är det en stor hund så är det inte roligt när den blir stor. Det är inte roligt om det är en liten hund också men en större hund kan ju utgöra mer sakda om man säger så. Så för att sammanfatta det lite kort så tycker jag det inte är fel att fortsätta uppfostra som hund mamman, alltså att nypa till eller peta till för hunden mår inte alls dåligt utav det.

Svar på tråden Ifrågasätter normen för valpuppfostran!