Inlägg från: Thatonegirl |Visa alla inlägg
  • Thatonegirl

Ifrågasätter normen för valpuppfostran!

Jag har en stor valp på 10 månader och jag kör på "hundspråket" typ. Jag morrar dock inte ;)

Nej betyder nej "good boy" betyder bra (vi talar engelska hemma haha)

Jag påminner mig själv vikten av att vara bestämd och inte arg. Då det är det jag anser att hundarna förstår. Jag ser tydligt att när jag har tappat tålamodet så lyssnar inte min hund längre eller när jag blir nerbrottad och dränkt i pussar och jag säger "nej" medans jag skrattar, så händer inget heller. Men är jag bestämd så får jag den respons jag vill. 

Jag har nypt till min hund några gånger, men nu behöver jag inte det längre. Jag använder mig av ett "dressyr koppel" "Full choke) som hänger löst runt hela bringan när vi promenerar men om vi möter en situation som jag vet att vi arbetar med så justeras den så jag kan korrigera om snabbt och lätt om det behövs. 

Jag tror inte på att man bara skall använda sig av en metod, alla hundar är olika och reagerar olika på olika metoder. På min hund så funkar det jag gör nu, men stöter jag på något som inte funkar så får jag ändra mig.

Tex att "bodyblocka" skiter min hund fullständigt i, utan jag måste avleda, med suuuuper intressant godis. ;3

Svar på tråden Ifrågasätter normen för valpuppfostran!