• Onix

Vad ska jag utbilda mig till?

Hej! Har börjat leta utbildningar på högskola som skulle kunna vara intressanta. Just nu är jag mammaledig och ska sedan plugga upp lite betyg på komvux. Jag har aldrig varit duktig i skolan och det mesta har berott på depression. Men nu känner jag mig mer taggad än nånsin och vill så gärna börja på en ny kula.

Därför måste jag veta vilka högskoleutbildningar som skulle vara intressant för mig så jag vet vilka ämnen jag ska läsa in. Det är så att jag har inga speciella intressen därför är det ingen särskild utbildning som lockar.

Har tidigare jobbat på äldreboende men vården lockar inte så jätte mycket. Har tyckt det skulle vara spännande att vara barnmorska men är tveksam till att jobba som sjuksköterska först. Är intresserad av ungdomar och barn då det finns problematik bakom. Är extremt hjälpsam person och vill alla väl. Psykologi är ett ämne som lockar litegrann.

Annars är jag öppen för alla förslag. Har kikat om allt från jurist, ekonom till ingenjör. Vill ju helst att man ska ha goda möjligheter till jobb, kanske starta eget och så vidare.

• Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?
  • BCH52

Se först till att läsa in de ämnen du behöver för allmän behörighet för högskolestudier. Det är något du måste ha för att överhuvudtaget kunna läsa på högskolenivå.
    De allra flesta jobb är roliga och intressanta om man engagerar sig. Jurister och ekonomer har lite tufft att få jobb. Som jurist bör du se till att få tingsmeritering för att sedan kunna få jobb. Att få det är mycket tufft. Ekonomer går det 13 på dussinet.
    Satsa på en ingenjörsutbildning av något slag. Det är stor brist nu och framöver när det gäller ingenjörer. Med en sån utbildning har du en stor arbetsmarknad framför dig, inte bara rena ingenjörsjobb även om du bör börja med att jobba några år som sån.
    Lycka till!

• Onix
    BCH52 skrev 2015-04-08 16:28:29 följande:

Se först till att läsa in de ämnen du behöver för allmän behörighet för högskolestudier. Det är något du måste ha för att överhuvudtaget kunna läsa på högskolenivå.
    De allra flesta jobb är roliga och intressanta om man engagerar sig. Jurister och ekonomer har lite tufft att få jobb. Som jurist bör du se till att få tingsmeritering för att sedan kunna få jobb. Att få det är mycket tufft. Ekonomer går det 13 på dussinet.
    Satsa på en ingenjörsutbildning av något slag. Det är stor brist nu och framöver när det gäller ingenjörer. Med en sån utbildning har du en stor arbetsmarknad framför dig, inte bara rena ingenjörsjobb även om du bör börja med att jobba några år som sån.
    Lycka till!

Tack för svaret.

Vad krävs för allmän behörighet? Har tittat lite på ingenjörutbildningar, speciellt datateknik. Men det finns en osäkerhet inom mig om jag är duktig nog.
  • BCH52

Du kan se här vad som gäller när det gäller behörighet. www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/

Du kommer inte att ha några svårigheter att klara av att börja plugga igen. Du kommer att upptäcka att det går mycket, mycket lättare när det är när man läser som vuxen. Man är inte lika splittrad som när man var tonårig och man har lättare att fokusera på det som är viktigast.

Satsa på IT-branschen, de skriker efter arbetskraft och särskilt kvinnor.

Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?