• BioBonus

pappan vill flytta utomlands med vår son!

Han kan flytta vart han vill, men han får inte ta med ert barn utan din tillåtelse.
    Däremot, som själv uppvuxen utomlands, så undrar jag om du har funderat på vilka eventuella fördelar det kan finnas för din son att få leva i ett annat land under ett år? Det är ju för en begränsad tid, så det kan ju vara extremt berikande för honom och jättebra att bli tvåsåpråkig redan som barn till exempel.

• BioBonus

Kan du tänka dig någon bra lösning som innebär att barnet fortsätter ha en nära och fungerande relation med sin pappa, men som inte innebär att barnet flyttar med? Kan du låta barnet flyga ensam med följeslagare varannan vecka (fre-sön)? På det sättet får sonen det bästa av två världar - hemma och trygghet med dig och sina syskon, och ett fungerande umgänge med pappan.
    Jag tänker att det är bättre att komma med bra kompromisser redan från början än att bara säga nej. 

• BioBonus
    Griseknoen35 skrev 2015-04-09 10:41:34 följande:
    Barnet har ju sin skola här, oavsett om 6år är frivilligt så missar barnet otroligt mycket av att vara borta vv. Dessutom går många skolor inte med på det.
    Inte vv, utan vh skrev jag, fre - sön.
  • BioBonus
    Sis2 skrev 2015-04-09 11:10:44 följande:
    Han ska flytta 7 timmars flygresa bort... Känns inte rimligt då.

Nej det håller jag med om, det är lite långt att flyga så ofta.
    Finns det möjlighet att ha en lite längre helg med jämna mellanrum, eller kanske en hel vecka - kan pappan styra om sin arbetstid så att han är ledig ons- sön? Alla lov? En längre period på sommaren?

• BioBonus
    Birgitta02 skrev 2015-04-09 11:54:16 följande:
    Barnet kan åka och hälsa på längre lov (påsk, jul, sommar). I övrigt anser jag själv att pappan också får anstränga sig med flygresorna. En sexåring med ledsagare i 7 timmar på flyg.... hade jag aldrig i livet gått med på. Då hade jag följt med själv.
    Självlart att även pappan skall anstränga sig och resa hem så fort han har möjlighet, men det är ju inget som TS har mandat att bestämma, hon kan ju bara kompromissa med sonens resor TILL pappan. Jag tror som sagt det är bättre att försöka komma på lösningar som den andre föräldern kan tycka är bra istället för att blankt bara sätta sig på tvären och hota med stämningar.

Då är vi olika, min sexåring fick flyga ensam med ledsagare även längre resor och klarade det galant. Men det är självklart olika vad både barn och föräldrar klarar av.
  • BioBonus
    Sis2 skrev 2015-04-09 12:38:27 följande:

Jag vill inte sätta mig på tvären men måste ju tänka realistiskt vad som är bäst för min son. Jag tror faktiskt inte min 6 åring skulle vilja flyga utan någon han är trygg med. Sen vill jag inte att han ska behöva flacka hit o dit alltför mycket, det får pappan göra isåfall. Det är ju pappans val att flytta utomlands, inte vår sons.

Jag har iallafall pratat med fam.rätten och känner mig helt lugnad o trygg. Han kan inte ta vår som någonstans utan mitt medgivande och de tyckte INTE om hans förslag med 3 månader på varje ställe.

Det är ingen lätt situation dock...

Nej, det förstår jag.
    Synd att du inte kan se några andra lösningar än att pappan skall flyga hem. Då får vi hoppas att det inte blir alltför stora konflikter runt det här. För sonens skull.
Svar på tråden pappan vill flytta utomlands med vår son!