Varför jag som kille är så prestationsinriktad och inte talar känslor.
Jag är en kille och jag vet att jag är väldigt prestationsinriktad. Jag bedömer mig själv i vad jag gör och när det blir en situation där jag egentligen inte orkar så forcerar jag bara för att visa mig duktig.
Jag talar sällan känslor även om jag ibland skulle vilja. Men jag ser det som en svaghet att göra det.
Med andra ord har jag märkt att jag har typiskt "manliga" drag enligt dagens mansnorm. Detta har fått mig att fundera, jag har funderat kring varför jag fungerar som jag gör, varför jag per automatik ser känslor som svagt och jag istället presterar på 110% och känner mig duktig.
Det jag har kommit fram till är att under hela mitt liv så har folk (både kvinnor, män, tjejer, killar, samhället m.m.) berömt mig när jag presterat och varit duktig. När jag lyckats med något, gått klart utbildningar, byggt ihop något, jobbar, arbetat vad det nu kan vara. Då har jag fått beröm.
Men jag har samtidigt mycket sällan (några enstaka gånger) fått beröm för att bara vara jag. Att jag är snygg, bra, duktig utan att ha presterat. I alla fall så är det bra mycket oftare jag får det för att jag presterat.
Samtidigt så hör jag feministers ord i mitt bakhuvud som klagar på att män ska sluta vara så prestationsfokuserade, våga prata känslor osv. Men det är ju faktiskt inte så lätt när man samtidigt bara ger mig beröm när jag presterar. De som vill att män ska sluta med dagens manliga könsnorm är de personerna också beredda på att ge mig beröm för andra saker än när jag presterar? Är de beredda att berömma mig för att jag är jag?
Jämför jag med kvinnor/tjejer i min närhet så kan de få beröm bara för att finnas och se fina ut. "Vad snygg du var", "vad söt du är" osv.
Så jag tycker folk borde börja ge män beröm för andra saker än prestationer om man samtidigt vill att män ska sluta vara prestationsinriktade. Även våga berömma när en man pratar känslor. För annars så formas vi ju till det som ger oss mest beröm.