• nihka

Kommer SD att splittras?

En ny stor uteslutningsvåg inom SD är på gång. Medlemmar på alla nivåer inom SDU anklagas för att vara ?ideologiskt avvikande?. Kommer det att leda till att SD splittras?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uteslutningsbrak-for-oppen-rida-i-sd_4467281.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 20:15
    Extremister utesluts och extremisterna protesterar

www.dn.se/nyheter/politik/sd-utesluter-sju-medlemmar-i-sdu-har-slappt-fram-extrema/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer SD att splittras?
  • KillBill

Det är inte alla svenska partiledare som blir kallad älskad och folkkär av medlemmarna i ungdomsförbundet och man får nästan vibbar av Nordkorea. Ännu mer Nordkoreavibbar får man när man två veckor senare kan läsa att SDs partiledning har startat ett uteslutningsärende gällande den som skrev tweeten om den älskade och folkkäre partiledaren eftersom personen i fråga är misstänkt för att lierat sig med personer från rasistiska och fascistiska extremistorganisationer. Det är inte alltid en dans på rosor att vara medlem i ett totalitärt parti. 

• Cluttentutt

Det verkar inte bättre än att många, både partimedlemmar och SD-röstare helt enkelt har missuppfattat Sverigedemokraternas agenda.
    Det är ju annars lätt att tolka den som att partiets grund-ideologi vilar på tanken om att utesluta vissa mindre önskvärda individer ur svenska samhället. Att man börjar utrensningen på hemmaplan vore i så fall inte ett dugg underligt utan snarare ett nödvändigt ont.
    Men det är bara fördomar och mycket av de fördomarna byggs ju upp utav det som kommer ur mun från de som röstar på SD/inte röstar på SD och inte från partiets innersta krets (hur många de nu är/blir kvar) som verkar vara de enda som känner till vilken ideologin verkligen är.

• Gert

Varför skulle SD spricka? Snarare SDU men det tror jag inte heller. Sprack Moderaterna på 30-talet när deras ungdomsförbund intog en mer utpräglad nazistisk hållning? Nej, det gjorde dom inte. S sprack inte heller när kommunisterna blev utskickade från partiet.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Kofot

För mig känns det som ett spel för galleriet. SD vill uppfattas som rumsrena vilket jag inte anser att dom är och därför kickar man väl valda medlemmar ur SDU. Fascism kickar fascism.

• Donum

Nja, inte splittras i bemärkelsen upphöra att existera men ju mer de blir en del av etablissemanget som de protesterar emot, ju fler proteströstare förlorar de. Dessa lär i sin tur hitta ett annat parti.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Gert
    Donum skrev 2015-04-09 17:32:16 följande:

Nja, inte splittras i bemärkelsen upphöra att existera men ju mer de blir en del av etablissemanget som de protesterar emot, ju fler proteströstare förlorar de. Dessa lär i sin tur hitta ett annat parti.

Så länge SD är det enda partiet som har en invandringspolitik som majoriteten av svenskarna vill ha, så kommer SD fortsätta att växa.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Kofot
    Gert skrev 2015-04-09 17:48:00 följande:
    Så länge SD är det enda partiet som har en invandringspolitik som majoriteten av svenskarna vill ha, så kommer SD fortsätta att växa.
    Alla andra partier har en invandrings- integrationspolitik.
  • Donum
    Gert skrev 2015-04-09 17:48:00 följande:

Äh, du vet vad jag tycker, Gert. SDs invandringspolitik är en rip-off av S. När SD ingår i etablissemanget som de samtidigt protesterar mot kommer de som röstar på SD i protest välja något annat eftersom en röst på SD då inte är en protest. Kvar står då väljarna med ett S-parti som varken tillför något nytt eller spännande. Och de som är missnöjda över att SD överger "sina rötter" lämnar likaså.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Gert
    Kofot skrev 2015-04-10 09:13:51 följande:
    Alla andra partier har en invandrings- integrationspolitik.
    Som går ut på att öka invandringen. Tvärtemot vad majoriteten av svenskarna vill.
Svar på tråden Kommer SD att splittras?