anonymisi skrev 2015-04-09 18:33:33 följande:
Åh, okej! Ska boka tid hos en gyn, är van vid att kämpa med läkare osv, haha.
Men det lät inte bra, då jag är emot p-piller och liknande. Alltså 5 år? Hoppas det går fort, då jag vill veta vad det är. Får lite panik när jag inte vet. Vi har försökt sen september bara, men är ju ung och frisk i övrigt!
Okej. Ppiller används med syfte att stoppa ägglossning och mens för att slippa smärta bl.a. vid endometrios. Inte primärt för att inte bli med barn. I det här fallet används det primärt som läkemedel och inte preventivmedel.
De vill inte operera i första hand utan testar med behandling. Fick även prova lite olika smärtstillande först också. Det enda som funkar mot min smärta är visanne, en hormonbehandling och tyvärr opiater. Tar bara i nödfall, när det är så illa att jag svimmar/spyr annars. Jätterädd att bli beroende så är otroligt försiktig =)
Okej. Tänk på att det tar i snitt 7 månader att bli gravid =) (nästan säker på att det var den siffran iaf) och när det gått ett år kan ni få genomgå fertilitetsutredning.
Jag genomgår det nu. Fick remiss efter 6 månader pga endosmärtorna, eftersom jag helst inte ska stå utan behandling =)