Endometrios?
Hej på er!
Jag har endo och fick de bekräftat efter ultraljud vaginalt där de kunde se en chokladcysta på äggstocken som var 7x5cm stor. De kan inte säga med 110% säkerhet att de är endo utan att göra en operation men de undviker gärna att göra det. Så är ca 99% säkert att jag har de.
Har själv aldrig haft denna extrema smärta man kan ha vid endo bara kraftigare mens. Jag gick till gyn i samband med att jag och min man försökt få barn i över tre år. Läkaren sa att troligtvis har min räddning varit att jag ätit p-piller i 7år innan vi försökt få barn.
Nu vill de sätta igång IVF så fort som möjligt så jag kan äta min piller igen. Har även fått gjort en spolning för att se om de finns något mer och om de är stopp i äggledarna eller inte. På den sidan där cystan sitter var de lite trögare konstaterade de.
Min moster har också endo och har haft väldigt jobbiga besvär av detta. Men för henne var de inte några problem att få barn på naturligt sätt. Så man behöver inte få problem av endo när de gäller att få barn. De är helt inviduellt.
Så första steget om du inte gjort de be de göra ultraljud vaginalt och kolla hur se ser ut där i alla fall. Och var inte rädd för p-piller för mig har de troligtvis varit räddningen.
Lycka till och hoppas du slipper smärta framöver! Bara skicka ett meddelande om du vill prata ngt mer. Kramar