• Anonym (Osmart?)

Är 500 000 mycket?

Jag är 41 år och har lite drygt 500 000 kronor på banken. Inga aktiefonder utan vanliga sparkonton plus en fond med mest räntepapper. Detta är vad jag äger. Jag har ingen fast egendom. Inget hus. Ingen bil. Är det mycket pengar, eller är det lite med tanke på att jag inte äger något annat (har iofs inga skulder heller mer än CSN)?

Är det oklokt att inte köpa något för pengarna eller placera dem? Jag vill inte riskera att förlora dem. Förhoppningsvis ska jag och maken köpa ett hus tillsammans så småningom och då behöver jag dem ju.

• Svar på tråden Är 500 000 mycket?
  • Anonym (Nja)

Ja om man bara ska "leva upp dom" är det mycket pengar men nej i det stora hela är 500 000:- inte jättemycket. Ska man köpa hus/lägenhet räcker det INTE långt. Tycker du ska spara dom ts.

• Anonym (Osmart?)
    Anonym (Nja) skrev 2015-04-09 11:05:27 följande:

Ja om man bara ska "leva upp dom" är det mycket pengar men nej i det stora hela är 500 000:- inte jättemycket. Ska man köpa hus/lägenhet räcker det INTE långt. Tycker du ska spara dom ts.

Jag får ju lön varje månad

Jag och maken kommer att dela på kontantdelen när vi ska köpa hus/lägenhet. Resten lånar vi. Man måste ju betala en viss procent kontant numera. Det borde det ju räcka till. Och jag tänker inte använda alla 500 000 till kontantinsatsen. Vi kanske sätter max 300 000:- var.
  • Anonym (..)

Många högt intelligenta tror att det är bäst att sitta på riktiga pengar just nu. Snart spricker skuldbubblan.

• Anonym (Osmart?)
    Anonym (..) skrev 2015-04-09 12:27:53 följande:

Många högt intelligenta tror att det är bäst att sitta på riktiga pengar just nu. Snart spricker skuldbubblan.

Då kanske jag ska ha kvar dem på banken ett tag till.

När det gäller bostäder tycker både jag och maken att det är bra att vänta lite. priserna har trissats upp så enormt att de troligen sjunker snart (vi bor inte i Stockholm)
  • Flash Gordon
    Anonym (..) skrev 2015-04-09 12:27:53 följande:

Skräm inte upp folk som inte kan någonting om området och riskerar att ta råd från vem som helst!

TS: vad du än väljer att sätta dina pengar i: konton, fonder, obligationer, vad som helst. Se till att du vet vad det handlar om.

Du ska kunna beskriva för din gamla mormor vad som händer med dina pengar - så att hon förstår.

Prata med en bank, eller flera banker, och se till att de förklarar för dig vad som händer med de pengar du sätter in.

Du är 41 nu. Om 20-25 år går du i pension. Vad säger det orangea kuvertet att du får ut i månaden när du slutar jobba?

Är det bara 500000 när du går i pension så kan du ta ut 5000 extra i månaden i 100 månader. det är lite drygt 8 år det.
  • Anonym (c)

Jag tycker det är helt sjukt mycket och förstår inte hur folk lyckas spara undan så mycket. Jag tycker att jag är rik när jag har en hundralapp kvar i slutet av månaden.
    Mina föräldrar som jobbar 50-60 timmar i veckan har lyckats spara ihop hela 0 kronor under sina trettio år som arbetande. Så var glad för dina 500.000!

• Flash Gordon
    Anonym (c) skrev 2015-04-10 18:00:37 följande:

Jag tycker det är helt sjukt mycket och förstår inte hur folk lyckas spara undan så mycket. Jag tycker att jag är rik när jag har en hundralapp kvar i slutet av månaden.
    Mina föräldrar som jobbar 50-60 timmar i veckan har lyckats spara ihop hela 0 kronor under sina trettio år som arbetande. Så var glad för dina 500.000!

Utan att vara provocerande: det krävs faktiskt inte mycket, rent matematiskt, för att spara ihop 500000 under ett liv.

Om du bara sätter undan 300 kronor varje månad på ett konto där du får 5% avkastning varje år (och det är inte något märkvärdigt om du har aktiefonder) från att du fyller 18 - så har du en halv miljon när du är 60.

Sparar du 500 i månaden med samma villkor så har du 500000 när du är 45 år.

Tänk dig då de som börjar spara några hundralappar i månaden redan åt sina barn.

Det SVÅRA, det är att faktiskt SPARA överhuvudtaget. Den disciplin som krävs. Att prioritera sparandet före shopping.

Och det oavsett om vi talar om att spara 150 i månaden eller 5000 i månaden.

Alla borde spara, om så bara en hundralapp i månaden. Man blir lugnare med sparpengar på banken.

• Anonym (c)
    Flash Gordon skrev 2015-04-10 18:25:21 följande:

Utan att vara provocerande: det krävs faktiskt inte mycket, rent matematiskt, för att spara ihop 500000 under ett liv.

Om du bara sätter undan 300 kronor varje månad på ett konto där du får 5% avkastning varje år (och det är inte något märkvärdigt om du har aktiefonder) från att du fyller 18 - så har du en halv miljon när du är 60.

Sparar du 500 i månaden med samma villkor så har du 500000 när du är 45 år.

Tänk dig då de som börjar spara några hundralappar i månaden redan åt sina barn.

Det SVÅRA, det är att faktiskt SPARA överhuvudtaget. Den disciplin som krävs. Att prioritera sparandet före shopping.

Och det oavsett om vi talar om att spara 150 i månaden eller 5000 i månaden.

Alla borde spara, om så bara en hundralapp i månaden. Man blir lugnare med sparpengar på banken.

Tack för att du ger mig lite motivation. Jag har 17 öre på sparkontot just nu. Borde försöka börja spara mer.
    Dock har jag ingen aning om vad avkastning är eller hur aktiefonder fungerar. 
  • MEE83

Sparkonton är väldigt lågavkastande nu, men många alternativ är rätt så dyra, det går att hitta bra spek dock, men är du inte insatt är det bäst att du inte ger dig in på områden där du kan äventyra ditt kapital.

Riksbankens penningpolitik kommer inte förändras på ett tag, de kommer fortsätta föra en expansiv penningpolitik för att få fart på inflationen, så lågränte klimatet är här för att stanna en period, detta gör som bekant att räntor på bolån och sparräntor är låga, Index har stigit med 17,3% i år, så det är höga nivåer, inte det mest optimala läget att gå in i aktier(även om det finns en del prisvärda alternativ). 

Stabila och defensiva storbolagsaktier med ok direktavkastning är ganska säkra för även den oinsatte småspararen dock, speciellt om du har en längre tidshorisont, H&M ger en direktavkastning på 2,75% till exempel, vad är räntan på ditt sparkonto? 

Du kan alltid diversifiera ditt sparande, men ändå hålla en låg och acceptabel risknivå, du skulle kunna avsätta ca 30% procent av ditt kapital och öppna ett ISK där du har 4-5 innehav i bolag av H&Ms dignitet. Risken är relativt låg, avkastningen är högre än sparkontot.  

• Anonym (en bra början)

Börja med ett vanligt sparkonto

Svar på tråden Är 500 000 mycket?