Inlägg från: Utflykt i verkligheten |Visa alla inlägg
  • Utflykt i verkligheten

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Alla gör olika. Det finns inget rätt eller fel när det gäller den här typen av gåva.

Det är brist på mogenhet som gör att dina "vänner" regerar som de gör. Skaffa nya är mitt råd. Om de vänder dig ryggen för en sådan skitsak så tycker jag inte att deras sk vänskap är värd något ändå.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (va?) skrev 2015-04-09 14:28:52 följande:

Ska man få nåt när man fyller 18??
    Då hade jag bott i egen lägenhet ett år ungefär.
    Jag bjöd på tårta och kaffe minns jag.

Långt ifrån alla föräldrar som er sina barn pengar på det sätt som dina föräldrar
    gjort TS! Så va djäkligt tacksam.

Har ts visat sig otacksam? Problemet var ju att vännerna betedde sig väldigt omoget.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 14:50:38 följande:
    Jaså? Nu antar jag att du simmar på samma ekonomiska nivå som ts. Jag tror inte att vännerna betedde sig väldigt omoget. Bara svårt att umgås med någon som skryter om att få 400 000 plus bil och körkort plus 2000 varje månad av sina föräldrar.
    Då antar du helt åt skogen. Jag är uppväxt i en familj där mina föräldrar råkade sätta sig i skuld efter en konkurs och sitter än idag med dessa skulder. Vi fick leva väldigt snålt. Det mesta jag har fått av mina föräldrar är 5.000:- i bröllopspresent. Behöver jag säga att de hade sparat länge för att kunna ge mig/oss de pengarna?

Idag har jag jobb och tak över huvudet och det är jag fullkomligt nöjd med. Men några utlandsresor, SPA-helger eller annat som många andra unnar sig har jag inte råd med.

Så, nu har du fått veta det också. Känns det bättre då att jag har en åsikt i frågan?

Om vi återgår till ämnet istället; Ingenstans står det att ts skröt om sina tillgångar. De sura "vännerna" hade ingen orsak till att bete sig så omoget, annat än missunnsamhet och avundsjuka.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (???) skrev 2015-04-09 16:00:16 följande:

400000:- är extremt för mycket och extremt bortskämt! Jag hade 6000:- på fickan när jag flyttade hemifrån och vi skramlade till toapapper minns jag. Det är inte bra bli serverad allt och inte lära sig sköta sig själv! Ingen efter 18-19 ska vara beroende av sina föräldrar,man ska klara sig själv. Jag skulle hellre svälta än be mamma om hjälp,så gör man bara inte!

Läs det här inlägget:
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Jag fick en större summa (+120 000 kr) när jag fyllde 18 år (i form av fonder som sparats åt mig sedan jag föddes) och så medfinansierade mina föräldrar en bostadsrätt i Stockholm åt mig. 

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 17:16:14 följande:
    Men sluta nu, människan. Någon som får 400000 i fickpengar vet knappast hur det känns att svälta.
    Du tar illa upp att dina vänner inte blev lika glad som dig. Ja nu, skit happens. Gå vidare och hitta vänner på din nivå.
    Men vad är det med dig? Du framstår som oerhört bitter och oförmögen att ta till dig det folk säger.

Ts förväntade sig inte glädje, men däremot att sällskapet skulle kunna uppföra sig som folk.

Fokusera istället på att fundera över det några här inne har skrivit gällande ditt tidigare inlägg.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 04:33:20 följande:
    Nej, men vi får ju bara höra TS version. Hon/han kan ju mycket väl ha skrutit men tycker inte kanske inte själv att hon/han gjorde det. Eller så skröt hon/han helt medvetet för att platta till kompisar vars föräldrar inte har lika höga löner och möjlighet att ge bort så mycket. Vad vet du om vad som exakt har sagts, och hur? En trådstartare berättar alltid ur sitt perspektiv, och framställer sig själv som heeeelt oskyldig, det vet du väl.

Det har startats flera sådana här trådar, läser man mellan raderna får man intrycket att trådstartaren bara vill provocera, som Anonym (Stina) sade, eller skryta.
    Självklart får man utgå från det trådstartaren i ett ämne säger. Ingen av oss har ju någon möjlighet att göra en bakgrundskoll om det är sant eller ej. Alltså får man delge sin åsikt/ge råd utifrån det.

Om man alltid utgår från att trådstartaren ljuger och/eller överdriver så kan man lika gärna hitta på något annat än att hänga på Familjeliv.

Min poäng med mitt svar var att belysa att personen i fråga som påstod att ts hade skrutit helt enkelt utgick från att det var så. Ett bättre sätt är ju att ställa frågor kring omständigheterna istället för att berätta för oss andra att "så här var det".

Och vad fanns det att provocera och skryta för oss om? Hade det handlat om 4 milj så hade jag kunna förstå provokationen i det hela, ifall man startar en tråd om det här.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 05:04:04 följande:
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-09 17:32:20 följande:
    Men vad är det med dig? Du framstår som oerhört bitter och oförmögen att ta till dig det folk säger.

Ts förväntade sig inte glädje, men däremot att sällskapet skulle kunna uppföra sig som folk.

Fokusera istället på att fundera över det några här inne har skrivit gällande ditt tidigare inlägg.
    Varför ska hon göra det? Detta är som sagt ett diskussionsforum. På ett sådant diskuterar man, man sitter inte och sjunger Kumbaya.

Klarar man inte att alla inte har samma åsikter ska man hålla sig ifrån diskussionsforum. En blogg är i så fall ett bättre alternativ, där är man oemotsagd.

Det är skillnad på att faktiskt diskutera och att skrika ut sina åsikter och samtidigt hålla för öronen. För att kunna diskutera så måste man också kunna lyssna och ta till sig av det den andre säger. Det betyder självklart inte att man måste tycka på samma vis, men att provocera/föra monolog är inte att diskutera.
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?