Inlägg från: Anonym (Bortskämd??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 14:50:38 följande:

Jaså? Nu antar jag att du simmar på samma ekonomiska nivå som ts. Jag tror inte att vännerna betedde sig väldigt omoget. Bara svårt att umgås med någon som skryter om att få 400 000 plus bil och körkort plus 2000 varje månad av sina föräldrar.

Jag skröt verkligen inte. Det här är mina bästa vänner som jag umgås med dagligen, och har gjort sedan 13-årsåldern. De visste inte något om mina pengar förrän i lördags när det kom på tal. Och ja, jag är väldigt tacksam, men det är inte det som tråden handlar om. Skulle du ha svårt att umgås med någon, om du fick veta att denne har en större summa pengar investerade?
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Inget) skrev 2015-04-09 14:45:51 följande:

0kr och någon liten sak i present. Varför skulle man få en massa pengar när man blir 18 annat än att man blir myndig och får själv bestämma över de pengar som finns knutna till en själv??

Jag vet faktiskt inte varför det är "tradition" för många med stora gåvor när man blir 18. Däremot kan jag säga att många av mina vänner förväntat sig massor med pengar till konfirmationen. Då fick jag ett halsband för typ 300 kr som jag bär dagligen och är min käraste ägodel.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Kereza skrev 2015-04-09 15:06:13 följande:

Nej, fast det sa jag ju inte heller :)TS säger ju själv att TS är väldigt tacksam, så medan jag Lätt kan förstå att kompisarna blev avundsjuka (det blir jag också) så tycker jag de betedde sig lite illa - det är inte TS fel att TS har välbeställda föräldrar. Och får man inte vara glad och berätta om sina presenter utan att bli kallad bortskämd så...nej, då är det inga vidare kompisar.

++

Till TS däremot; jag tror det är så - jag är pissfattig och har så varit hela mitt liv - började jobb vid 17 för jag var tvungen att dra in pengar, och sitter kvar i samma helvetiska skitjobb än idag och tjänar drygt Ingenting, och kommer alltså inte ur den situationen. Jag kan HELT klart bli direkt löjligt avundsjuk när jag sre människor som har det lättare, utan att faktiskt ha gjort något för det, utom att ha turen att födas i "rätt" familj - MEN, det är på inget vis ditt fel.

Bara försök ha i åtanke att dina kompisar KAN vara såna här som jag, som alltid ärvt sina kläder och aldrig varit utomlands (eller ja, jag är ju utomlands nu, när jag är 32 - men under uppväxten menar jag, såklart) och aldrig haft alla de här sakerna andra ser som självklara, och jobbat utan att ens plugga vidare - det ÄR ens eget ansvar, helt klart, men det är också hemskt lätt att bli avundsjuk hur ogärna man än vill, över allt det som man själv aldrig fått uppleva, och aldrig kommer få uppleva, hur man än bär sig åt - för om jag så blir miljonär IDAG så kommer det inte göra de senaste 10 åren av skitjobb och fattigdom ogjorda. Det är kanske svårt att sätta sig in i om man har pengar, kan jag föreställa mig - men ja, ha lite i åtanke att det kan vara en hel del känslor som väller upp för dina kompisar, med besvikelse, bitterhet, att man misslyckats och aldrig kommer lyckas, och så vidare - troligen går det över, och gör det inte det så är det väl bara så då.

Oavsett - grattis i efterskott på 19-årsdagen :)

Klokt inlägg! :) Ja, jag förstår din situation. Vem har inte någon gång varit avundsjuk? Jag kan helt klart förstå att mina vänner kan ha de känslorna som du beskriver. Det som gör mig ledsen är bara att mina pengar verkar vara viktigare än vad jag är. Jag är ju fortfarande samma person som innan de visste, så de borde ju tycka om mig ändå. Men som du säger, det kanske går över.. Tack ska du ha förresten! :D
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 16:11:34 följande:

Någon 400000 kr plus plus vänskap? Nu tror jag inte att någon förälder bara trollar fram så mycket pengar utan att ha bra ekonomi. Det jag undrar är, varför blev ts kompisar "avundsjuka". Vad har ts berättat för de från början?

Nu förstår jag inte vad du menar. Att jag borde hitta vänner som har 400 000 kr? Varför skulle jag göra det? Jag älskar mina vänner oavsett hur mycket/lite pengar de har.

Frågan kom på tal eftersom en gemensam vän till oss fyller 18 snart och vi funderade vad vi ska ge henne. Vi hade något klurigt på gång, men någon av oss hade hört att hon ska få det av sina föräldrar. Jag blev frågad rakt ut vad jag fick av mamma och pappa, och jag svarade ärligt.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (???) skrev 2015-04-09 16:00:16 följande:

Undrar om jag fick nnting utöver den vanliga hundralappen jag fortfarande får nästan 30 år senare. Har endast en gång fått en större summa pengar och det var när pappa dött. Då fick jag 25000:- för mamma visste att det skulle dröja massor med år innan jag fick ärva pappa genom mamma-han dog ung.

400000:- är extremt för mycket och extremt bortskämt! Jag hade 6000:- på fickan när jag flyttade hemifrån och vi skramlade till toapapper minns jag. Det är inte bra bli serverad allt och inte lära sig sköta sig själv! Ingen efter 18-19 ska vara beroende av sina föräldrar,man ska klara sig själv. Jag skulle hellre svälta än be mamma om hjälp,så gör man bara inte!

Jag har aldrig bett om någonting, inte ens när jag var liten. Däremot skulle jag be mina föräldrar om hjälp alla dagar i veckan, istället för att svälta. Det tror jag de allra flesta 19-åringar som fortfarande pluggar skulle göra.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Jag fick en större summa (+120 000 kr) när jag fyllde 18 år (i form av fonder som sparats åt mig sedan jag föddes) och så medfinansierade mina föräldrar en bostadsrätt i Stockholm åt mig. 

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

Väldigt väldigt klokt sagt! :) Detta inlägg kan allihopa läsa! :)
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 17:16:14 följande:

Men sluta nu, människan. Någon som får 400000 i fickpengar vet knappast hur det känns att svälta.

Du tar illa upp att dina vänner inte blev lika glad som dig. Ja nu, skit happens. Gå vidare och hitta vänner på din nivå.

Nä, nu börjar du faktiskt göra mig irriterad! Nej jag tar inte illa upp därför, utan för att de dissar mig ENBART för att jag har pengar. Skulle du göra så om du fick veta att din närmaste vän har mer pengar än du? Tycker du det är vänskap?

Vad har det med saken att göra att jag inte vet hur det är att svälta?
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 04:01:50 följande:

Måste vara jobbigt att umgås dagligen med folk som är sura på dig och inte vill prata med dig.

Från trådstarten: "Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig."

Vi går i samma klass så jag träffar de dagligen. Men jag tror säkert du förstod vad jag menade, vi har umgåtts väldigt intensivt sedan vi började högstadiet. Vi har inte pratartså mycket senaste veckan, men vår vänskap är förhoppningsvis inte över.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 03:25:51 följande:

Jag har lite svårt att tro på sådana här trådar, särskilt när summan är som i den här trådstarten. 400 000:- räcker inte långt i dagens läge, men det låter säkert jättemycket för den som ska dra till med en, i sitt tycke, saftig summa. Någon miljon eller så, det är en rejäl summa. Men jag kallar ingen lögnare eller "troll", det är bara en reflektion...

Vilken löjlig summa du fick förresten. Vem fan ger en unge på 18 så mycket pengar? Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 25, man har uselt konsekvenstänkande och risken att pengarna festas upp är påtaglig. Körkort och bil dessutom, det är ju idiotiskt! Vi har inte möjlighet att spara ihop några stora summor till våra barn, inte heller till körkort och bil, och hade vi möjlighet att ge dem det skulle vi ändå inte göra det. Skulle aldrig falla oss in. Mina och min mans pengar är våra som vi har jobbat och gnetat ihop, det är inte våra barns.

Det vet de om, och de är inte sura för det. Det är vad de säger i alla fall, och skull jag ha så hagalna ungar att de förväntade sig sånt skulle jag bli djupt besviken på dem. De får lite pengar av mormor & morfar + farmor & farfar och övrig släkt, sedan får de jobba och spara själva. Det gjorde jag och mina syskon, det gjorde min man och hans syskon och det gjorde våra föräldrar. Ungdomar bör lära sig att de inte kan få allt utan att de måste jobba själva.

400 000 är inte tillräckligt mycket för att vara ekonomiskt oberoende, det är jag fullt medveten om. Men det är tillräckligt mycket för att jag ska vara enormt glad och tacksam.

Först säger du att 400 000 inte alls är mycket, sedan att jag fick en löjligt hög summa. Jag förstår vad du menar, men onödigt av dig att antyda att jag ljuger.

Mina föräldrar vet att jag är ansvarsfull, och skulle aldrig festa upp pengarna, som jag sa är de i princip orörda och ligger nu säkert placerade tills den dag jag behöver dem.

Ja, så resonerar du, att du inte skulle hjälpa dina barn även om du kunde. Så tänkte inte mina föräldrar, tur att vi alla är olika. :)
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Siri) skrev 2015-04-10 07:05:51 följande:

Man ska inte prata om pengar på det sättet med sina vänner. Du hade kunnat vara ärlig utan att berätta om alla presenter du fick, hade ju räckt att säga vilka grejor du fick när du fyllde. Pengar hade ni väl ändå inte tänkt ge er kompis, så "pengar" från din födelsedag gav er ju ändå inga ideer att spinna vidare på för en present till er vän.

Rätt klumpigt av dig faktiskt och ja i sammanhanget skryt eftersom det inte var vad vännerna efterfrågade. Man måste ju se frågor i sitt sammanhang för att förstå dem helt.

Jaa. Med facit i hand kanske jag skulle ha svarat annorlunda. Men jag fick inga grejer alls heller, eller ja, bilen då förstås. Men egentligen fick jag 5000 kr som skulle gå till en bil, och då hittade jag min röda lilla rishög :) Men jag anser ändå att jag ska kunna berätta en sådan sak för mina bästa vänner, utan att det ska anses som skryt.. Menmen jag vet ju nu att jag aldrig ska nämna det för dem igen.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (E.B) skrev 2015-04-10 08:23:03 följande:

Men underbart TS! :D Tycker inte alls du verkar bortskämd, det är nog dom sagt när man förväntar sig det. Vilka generösa föräldrar!

Jag tyckte ändå jag fick mycket även om det inte är i närheten. Cam 50.000 och körkortet betalt.

Min make fick ungefär detsamma.

Men nu i efterhand har vi fått mer som vi inte hade en aning om att vi skulle få. T.ex bröllopsmiddagen betald för 70 gäster, bröllopskläder och sponsring av bröllopsresa. Jag fick en bil av svärmor när min gick sönder, ingen dyr men ändå. Sjukt generöst.

För ett par år sedan fick vi även kontantinsats till huset. 170.000 ca. Helt galet vad förvånade vi blev. Men vi är verkligen måna om våra (bådas) föräldrar också, vi ställer upp när helst de behöver oss, hälsar på ofta och bjuder ut dem på roligheter och resor. Vi vill verkligen försöka ge tillbaka på ett eller annat sätt nu när de lever och är friska! :)

Ja, visst är det underbart med generositet. Speciellt när det går åt båda hållen, som hos er. Härligt att ni tar hand om era föräldrar och skämmer bort dem så länge de finns hos er :)
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Cz) skrev 2015-04-10 09:39:14 följande:

Ingenting.

Min " far " även stulit mina pengar.

Fy vad tråkigt att sånt ska hända. Är också ett par i tråden som sagt att de fått skulder av sina föräldrar. Riktigt tråkigt att vissa människor inte kan skillnad på mitt och ditt.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Guapa skrev 2015-04-10 08:41:57 följande:

Det har varit liknande för mig. Jag fick aldrig något speciellt på mina födelsedagar (föräldrarna var inte så mycket för presenter öht) men har fått bidrag när jag behövt det, ex språkresa på högstadiet, körkort efter gymnasiet, bidrag till kontantinsats till första lägenheten etc. Skulle jag räkna ihop allt "extra" de betalat för mig i form av resor, kontantinsats, körkort, cyklar, skidor etc så för det sig nog om ett par hundra tusen genom årens lopp.

Jag är nog rätt bortskämd men jag har dock aldrig bett om något utan de har själva erbjudigt sig att bidra, uppmuntrat mig att ta körkort, åka på språkresa etc.

Ja, i vissa fall kan det säkert vara bättre att göra så, med tanke på att pengarna bör gå till vettiga saker. Kastar man en större summa pengar åt en tonåring så finns risken att man inte kan hantera pengarna. Men föräldrarna känner ju sina barn och vet vad som är bäst.
  • Anonym (Bortskämd??)
    nanneN skrev 2015-04-10 11:28:00 följande:

Snacka om olika verkligheter vi lever i.

När jag fyllde 18 fick jag ett presentkort på 1000:- och blev bjuden på en middag på stan. :)

Ja, men det är ju inte något fel på det heller :) Om det var vad dina föräldrar hade möjlighet att ge, är det ju precis lika omtänksamt som att ge mer. :)
  • Anonym (Bortskämd??)
    Läserlitesvararlite skrev 2015-04-10 11:23:11 följande:

Jag fick inget extra i form av materiella saker eller pengar när jag fyllde 18 år, i min familj fanns inte utrymme för det. Jag firades ändå med kärlek och framtidshopp!

Ja, huvudsaken är ju att du firades med kärlek. :) Om föräldrarna inte har råd att ge några stora saker, utan istället ger något från det lilla de har, är det naturligtvis lika värdefullt. :)

Men om man har råd och lust, ser jag inget fel med att ge större summor.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Malima skrev 2015-04-10 09:33:11 följande:

Jag minns faktiskt inte vad jag fick. En klocka skulle jag tro.

Vi lägger undan barnbidraget till våra barn. Om fonderna går bra kommer det nog att röra sig om ca 500 000kr när de är 18, men de får inte automatiskt pengarna då, utan först när vi anser att de är mogna för pengarna och använder dom till ett vettigt ändamål. Då tänker vi studier, lägenhet, körkort osv. Möjligtvis en del av pengarna på en resa, men det är inga " leva-loppan-pengar".

Klokt tänkt tycker jag!
  • Anonym (Bortskämd??)
    nanneN skrev 2015-04-10 11:51:32 följande:

TS, har läst dina inlägg här och har en liten teori. Rätta mig gärna om du anser att jag har helt fel.

När jag läser det du skriver, så slås jag ibland av att du känns lite nonchalant eller omedveten eller hur jag ska förklara det. För dig verkar pengarna inte vara någon stor grej, och det är givetvis bra, men jag tror att du (säkerligen omedvetet) bagatelliserar något som för väldigt många människor är helt ofattbart!

Att få 400.000 när man fyller 18 är för mig sådant som bara händer på TV! Det är liksom helt absurt och overkligt. Skulle någon berätta något dylikt för mig skulle jag bara skratta åt dom och tro att dom försökte göra parodi på någon dålig tv-serie eller nåt, jag skulle inte för en sekund ens kunna överväga att det skulle kunna vara allvar, så absurt är det för mig.
    För dig verkar det närmast vara tråkig vardag. Du verkar tycka det är helt naturligt, nästan så att du förväntade dig mer, och jag tror det är här det kan skita sig lite mellan dig och dina vänner.

För dig är detta naturligt, för dom är det ren science fiction, och din aningen nonchalanta attityd över det hela spär säkert på deras irritation.
    Du verkar inte bortskämd och du verkar ha en sund inställning till pengar, så jag tror inte detta är något du gör medvetet. Men för människor som inte ens kan drömma om dom summorna du får, så är det faktiskt aningen provocerande att du anser det vara så självklart.

Och ett tips i all välmening: klyschor i stil med "det är tanken som räknas" och "det viktiga är att dom älskar dig" och annat i samma stil är visserligen väldigt sanna, men jävlar vad krystade dom blir när dom kommer från den som får all denna kärlek *plus* en massa pengar. Jag förstår att du verkligen menar det du säger och du har i all mening helt rätt, men mitt tips är att ändå undvika dom alltför uppenbara klyschorna om kärlek vs pengar så länge du har båda delarna och den du pratar med bara har det ena. Oavsett hur väl du menar så känns det bara förnedrande för den som får höra det. :)

Oj, ett av de mer genomtänkta inläggen i den här tråden. Först av allt vill jag säga att jag är enormt glad och tacksam över pengarna jag fått. Jag har vetat om det här sedan jag var typ 12, så det kom ju inte som någon överrasking, även om jag inte visste det exakta beloppet. Det kan säkert vara en anledning till att jag verkar nonchalant, men det finns också en annan orsak:

När jag startade tråden var (och är jag fortfarande) jag väldigt ledsen över att jag och mina vänner grälat. Jag känner mig bortvald och utstött. Men jag visste också vad jag kunde förvänta mig för reaktioner. Att jag skryter och ingen vill umgås med en mallgroda. Jag gissade att jag inte skulle få vara eld och lågor över mina pengar, utan att få höra massa skit om hur bortskämd och skrytig jag är i tråden. Tyvärr kanske jag drog det lite för långt åt andra hållet istället.

På något vis har du rätt i att dessa pengar var någon form av självklarhet för mig, men det gör mig inte mindre tacksam. Jag vet att jag har mer pengar än de flesta i min ålder, och jag vet att många säkert skulle avundas mig. Tyvärr är det nog så, att kommer man från en familj med bättre ekonomiska förutsättningar, anser man inte alltid att pengar är något att vara avundsjuk över, just eftersom de alltid funnits. Som jag nämnt tidigare har jag aldrig varit en bortskämd liten tjej som fått allt jag pekat på, tvärtom har jag istället sagt "men mamma, jag har så många leksaker redan", och liknande. 

Jag kan ändå förstå att du upplever mig nonchalant, även om detta liksom inte riktigt är min mening. Jag vill bara leva på samma sätt som mina vänner, och inte göra så stort väsen av mina pengar. Tyvärr kom ju detta på tal i lördags, och jag kanske istället borde knipit käft. Jag insåg liksom inte att det kan vara så känsligt hos folk. Jag tänkte att de skulle bli förvånade, men inte mer än så.

Någon sa något klokt här tidigare i tråden. Att även om man vill, så kan man ibland inte hjälpa att man ibland känner avundsjuka, eller är ledsen över att man själv inte haft samma förutsättningar som andra. 

Angående ditt sista stycke: Där har du säkert rätt! Jag kan förstå att det kan röra upp känslor hos folk, nu när du säger det. Det sista jag vill är att förnedra er i tråden, och inte någon annan heller för den delen. Åter igen, jag vill bara att folk ska kunna umgås och tycka om varandra, oavsett beloppen på våra konton,

Hoppas du orkar läsa hela svaret, och tack för ett bra svar som fick mig att tänka till!

• Anonym (Bortskämd??)
    nanneN skrev 2015-04-10 11:51:32 följande:

TS, har läst dina inlägg här och har en liten teori. Rätta mig gärna om du anser att jag har helt fel.

När jag läser det du skriver, så slås jag ibland av att du känns lite nonchalant eller omedveten eller hur jag ska förklara det. För dig verkar pengarna inte vara någon stor grej, och det är givetvis bra, men jag tror att du (säkerligen omedvetet) bagatelliserar något som för väldigt många människor är helt ofattbart!

Att få 400.000 när man fyller 18 är för mig sådant som bara händer på TV! Det är liksom helt absurt och overkligt. Skulle någon berätta något dylikt för mig skulle jag bara skratta åt dom och tro att dom försökte göra parodi på någon dålig tv-serie eller nåt, jag skulle inte för en sekund ens kunna överväga att det skulle kunna vara allvar, så absurt är det för mig.
    För dig verkar det närmast vara tråkig vardag. Du verkar tycka det är helt naturligt, nästan så att du förväntade dig mer, och jag tror det är här det kan skita sig lite mellan dig och dina vänner.

För dig är detta naturligt, för dom är det ren science fiction, och din aningen nonchalanta attityd över det hela spär säkert på deras irritation.
    Du verkar inte bortskämd och du verkar ha en sund inställning till pengar, så jag tror inte detta är något du gör medvetet. Men för människor som inte ens kan drömma om dom summorna du får, så är det faktiskt aningen provocerande att du anser det vara så självklart.

Och ett tips i all välmening: klyschor i stil med "det är tanken som räknas" och "det viktiga är att dom älskar dig" och annat i samma stil är visserligen väldigt sanna, men jävlar vad krystade dom blir när dom kommer från den som får all denna kärlek *plus* en massa pengar. Jag förstår att du verkligen menar det du säger och du har i all mening helt rätt, men mitt tips är att ändå undvika dom alltför uppenbara klyschorna om kärlek vs pengar så länge du har båda delarna och den du pratar med bara har det ena. Oavsett hur väl du menar så känns det bara förnedrande för den som får höra det. :)

Oj, ett av de mer genomtänkta inläggen i den här tråden. Först av allt vill jag säga att jag är enormt glad och tacksam över pengarna jag fått. Jag har vetat om det här sedan jag var typ 12, så det kom ju inte som någon överrasking, även om jag inte visste det exakta beloppet. Det kan säkert vara en anledning till att jag verkar nonchalant, men det finns också en annan orsak:

När jag startade tråden var (och är jag fortfarande) jag väldigt ledsen över att jag och mina vänner grälat. Jag känner mig bortvald och utstött. Men jag visste också vad jag kunde förvänta mig för reaktioner. Att jag skryter och ingen vill umgås med en mallgroda. Jag gissade att jag inte skulle få vara eld och lågor över mina pengar, utan att få höra massa skit om hur bortskämd och skrytig jag är i tråden. Tyvärr kanske jag drog det lite för långt åt andra hållet istället.

På något vis har du rätt i att dessa pengar var någon form av självklarhet för mig, men det gör mig inte mindre tacksam. Jag vet att jag har mer pengar än de flesta i min ålder, och jag vet att många säkert skulle avundas mig. Tyvärr är det nog så, att kommer man från en familj med bättre ekonomiska förutsättningar, anser man inte alltid att pengar är något att vara avundsjuk över, just eftersom de alltid funnits. Som jag nämnt tidigare har jag aldrig varit en bortskämd liten tjej som fått allt jag pekat på, tvärtom har jag istället sagt "men mamma, jag har så många leksaker redan", och liknande. 

Jag kan ändå förstå att du upplever mig nonchalant, även om detta liksom inte riktigt är min mening. Jag vill bara leva på samma sätt som mina vänner, och inte göra så stort väsen av mina pengar. Tyvärr kom ju detta på tal i lördags, och jag kanske istället borde knipit käft. Jag insåg liksom inte att det kan vara så känsligt hos folk. Jag tänkte att de skulle bli förvånade, men inte mer än så.

Någon sa något klokt här tidigare i tråden. Att även om man vill, så kan man ibland inte hjälpa att man ibland känner avundsjuka, eller är ledsen över att man själv inte haft samma förutsättningar som andra. 

Angående ditt sista stycke: Där har du säkert rätt! Jag kan förstå att det kan röra upp känslor hos folk, nu när du säger det. Det sista jag vill är att förnedra er i tråden, och inte någon annan heller för den delen. Åter igen, jag vill bara att folk ska kunna umgås och tycka om varandra, oavsett beloppen på våra konton,

Hoppass du orkar läsa hela svaret, och tack för ett bra svar som fick mig att tänka till!

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?