Jag tänker såhär, TS, att det var inte så roligt att inse att vänner kan ändra sin syn på en pga pengar. Men pengar är känsligt för många. Det är ett bra personlighetsdrag att vilja säga sanningen, men jag tror att om du får frågan igen av någon annan så kan du vara lite mer vag. Det underlättar det sociala spelet. Bland vänner , särskilt flickor ingår nämligen i spelet att tala som om alla är ganska lika, tycker lika osv
Och då skaver det om du avviker. Då kan du uppfattas som nästan en marodör av husfriden i det mysiga boet. Inte på ett utsagt plan, men det finns där ändå!
Man kan säga tex: Mamma hjälper mig med pengar när jag pluggar. Mamma är så gullig. Men din mamma, Alicia, hon är bara bäst för hon oroar sig alltid för att vi ska frysa. (vaghet+avledning)
Jag har fått pengar som skall vara hjälp till en bostad men de pengarna har pappa investerat. det lär ju ta tills jag blir femti innan han tycker jag är mogen att få dem, ha ha. (vaghet+fokus skjuts på dig inte på pengarna och du blir lite ofarlig eftersom du erkänt att du är lite omogen)
Och viktigast av allt: du nämner inga siffror.