Inlägg från: Anonym (samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Jag "fick" också ca 400 000 på min 18-årsdag. Inte i present, utan tillgång till fonderna eftersom jag blev myndig. I present fick jag nog en CD-skiva, tårta och kanske lite smink.

Det mesta av pengarna är kvar, sparande för den dag jag vill köpa bostad. Däremot har jag under de nästan 10 år som gått kanske tagit ut ca 40 000 totalt för att täcka en sommar när jag pluggade och hade ett sommarjobb med skitlön (11 000 kr före skatt), ett par glasögon, cykel + lite guldkant på studietiden.

• Anonym (samma)
    Lord Hans skrev 2015-04-10 17:59:53 följande:

Ingen aning vad man fick det är så länge sen. Däremot minns jag att föräldrarna betalade min hyra under min studietid. Eftersom jag kommer från en akademisk familj bosatt på en arbetarort (på den tiden, inte så mycket mer idag) så fick jag lära mig att det var smart att aldrig prata pengar med mina kompisar eftersom det garanterat skapar problem.

Har ett sparkonto åt sonen, som troligtvis kommer att handla om liknande summor som ts när han e 18, men aldrig att jag kommer att ge allt det åt honom på hans 18års dag. Jag hittar nog på nått annat, investerar i en lägenhet eller något. Att ge en 18åring 400000 är som att ge en apa ett maskingevär, dina föräldrar kan inte vara på riktigt ts.

Om det är klokt eller ej beror ju på 18-åringen. Men jag kan hålla med om att det är klokt att inte spara i barnets namn eftersom barnet automatiskt får tillgång till pengarna.
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?