Inlägg från: Anonym (kapital) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kapital)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Fick ungefär samma belopp, visserligen hade jag fått vara med och förvalta pengarna från att jag var 13 år. Då var det 20 000 kr som mina föräldrar sparat ihop. Vilket via olika placeringar växt till ca 300 000 kr när jag var 18. Detta är ca 15 år sedan.

Idag är beloppet uppe i 3,5Mkr + obelånad lägenhet för ungefär samma belopp. Visst har jag sparat lite, men största delen är ränta på ränta.

Hoppas att du låter pengarna växa vidare för en trygg framtid samtidigt som du pluggar vidare och skaffar dig en bra och roligt jobb.

Problemet är nog att genomsnittspersonen inte förstår vad kapital är och ser dina 400 000 kr som nöjespengar. Tror dina föräldrar inser att du är kapabel att hantera dem vettigt.

Har varit i samma situation som dig på annat sätt, tex under studierna när någon ville göra något som kostade pengar och jag sa att jag inte har pengar att lägga på det så hände det att någon blev sur då de viste att hade pengar på banken. Jag såg/ser det dock som olika typer av pengar. Vardagen måste gå runt via den ordinarieinkomsten (CSN/lön). Sedan kan man använda avkastningen till speciella saker, men nallar man hela tiden så har man snart inget kapital kvar.

Lycka till, sedan behöver inte alla människor veta allt om en. Lätt att folk blir avundsjuka. ;)

• Anonym (kapital)
    Butterscotch skrev 2015-04-10 07:34:52 följande:

Någon skrev att h*n fått vara med och förvalta pengar från 12 års ålder. Det var en bra idé tycker jag, så får barnen tidigt lära sig om ekonomi. Den idén kanske jag tar efter.

Exakt, jag fick inte bara 300 000kr, utan förmågan att ta hand om pengar. Idag investerar jag pengar pt min son som är 9 år och har redan börjat förklara vad ränta på ränta är. Att man kan köpa aktier, tom köpt några symboliska poster i företag som han vet vad det är. Helst vill han köpa aktier i Lego (synd att de inte finns på börsen).
  • Anonym (kapital)
    Anonym (va?) skrev 2015-04-10 11:36:32 följande:

Bara var medveten om att allt kapital kan gå förlorat.

Man brukar ju säga : sätt inga pengar på börsen som du inte har råd att vara utan.

Och du tror inte man får större kunskap om hur börsen fungerar om man redan som barn får vara med och lära?
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?