Inlägg från: Anonym (Löjligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Löjligt)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Jag har lite svårt att tro på sådana här trådar, särskilt när summan är som i den här trådstarten. 400 000:- räcker inte långt i dagens läge, men det låter säkert jättemycket för den som ska dra till med en, i sitt tycke, saftig summa. Någon miljon eller så, det är en rejäl summa. Men jag kallar ingen lögnare eller "troll", det är bara en reflektion...

Vilken löjlig summa du fick förresten. Vem fan ger en unge på 18 så mycket pengar? Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 25, man har uselt konsekvenstänkande och risken att pengarna festas upp är påtaglig. Körkort och bil dessutom, det är ju idiotiskt! Vi har inte möjlighet att spara ihop några stora summor till våra barn, inte heller till körkort och bil, och hade vi möjlighet att ge dem det skulle vi ändå inte göra det. Skulle aldrig falla oss in. Mina och min mans pengar är våra som vi har jobbat och gnetat ihop, det är inte våra barns.

Det vet de om, och de är inte sura för det. Det är vad de säger i alla fall, och skull jag ha så hagalna ungar att de förväntade sig sånt skulle jag bli djupt besviken på dem. De får lite pengar av mormor & morfar + farmor & farfar och övrig släkt, sedan får de jobba och spara själva. Det gjorde jag och mina syskon, det gjorde min man och hans syskon och det gjorde våra föräldrar. Ungdomar bör lära sig att de inte kan få allt utan att de måste jobba själva.

• Anonym (Löjligt)
    LFF skrev 2015-04-09 14:21:10 följande:

Minns inte men det var en rätt stor summa pengar.

Vi sparar undan barnens barnbidrag just nu. Det är långt kvar tills dess att de är 18 men det är inte säkert att de får pengarna då utan senare. De vet inte om att de pengarna finns.

Kan man spara barnbidraget har man inget behov av det. Det vore bättre om de inte fick något och de mindre välbeställda fick mer. Alla bidrag i Sverige är inkomstprövade utom just barnbidraget - löjligt!

Höll på att krevera när vår kung uttalade sig och tyckte barnbidraget var för lågt, hade de svårt att få det att gå ihop kanske?
  • Anonym (Löjligt)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 14:50:38 följande:
    Jaså? Nu antar jag att du simmar på samma ekonomiska nivå som ts. Jag tror inte att vännerna betedde sig väldigt omoget. Bara svårt att umgås med någon som skryter om att få 400 000 plus bil och körkort plus 2000 varje månad av sina föräldrar.
    Ja, exakt. Särskilt om man själv inte har så "relativt högavlönade" föräldrar.

Anonym (Stina):
    Jag fick ett par örhängen som kostade 1200 kronor och ett fint kort. Så tårta såklart. Det här känns som en tråd som bara vill provocera.

Så känner jag också. Jag är så säker på den saken att jag sätter 400 000:-, ett körkort och en bil på det...

Men så här, och det som skrivs ovan, får man ju inte säga. Då är man aaaavundsjuk. Dessutom kommer ofelbart någon som inte har koll börja prata om Jantelagen (vad nu den har med att få pengar av föräldrarna att göra).

• Anonym (Löjligt)
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 15:02:24 följande:
    Jag skröt verkligen inte. Det här är mina bästa vänner som jag umgås med dagligen, och har gjort sedan 13-årsåldern. De visste inte något om mina pengar förrän i lördags när det kom på tal. Och ja, jag är väldigt tacksam, men det är inte det som tråden handlar om. Skulle du ha svårt att umgås med någon, om du fick veta att denne har en större summa pengar investerade?
    Måste vara jobbigt att umgås dagligen med folk som är sura på dig och inte vill prata med dig.

Från trådstarten: "Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig."

• Anonym (Löjligt)
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Jag fick en större summa (+120 000 kr) när jag fyllde 18 år (i form av fonder som sparats åt mig sedan jag föddes) och så medfinansierade mina föräldrar en bostadsrätt i Stockholm åt mig. 

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

Vad gjorde du med bostadsrätten dina föräldrar medfinansierade då?

Nej, de ska inte "sitta på pengarna tills de dör när du är 50+ och får pengarna då". Att sitta och spara för att barnen ska ärva är ju sinnessjukt. Mina farföräldrar vågade nästan inte göra någonting, för de var rädda att det inte skulle bli några pengar att ärva för barnen då. Hani hört då dumt?! De sparade t.o.m till sina begravningar, så "barnen" inte skulle behöva betala dem Jag, min pappa, hans syskon och mina kusiner sade åt dem at resa så länge de orkade, uppleva saker tillsammans o.s.v. En av mina fastrar (pappas brors fru) blev nästan hysterisk när de dog och det inte var många slantar att ärva, hon tyckte de var själviska som använde sina pengar till sig själva! När det var dags för begravning (de dog med en veckas mellanrum) insisterade hon på att de skulle välja de billigaste kistorna, billigaste blommorna etc. "Nåt ska vi väl få ut av det här" som hon sa. Behöver jag nämna att det blev en skilsmässa mitt uppe i allt?

Lessen för utsvävningen, min poäng är alltså att man inte behöver "sitta på" sina pengar alls. De pengar man gnatat ihop under ett långt liv är ens egna, inte ens barns.

• Anonym (Löjligt)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-09 16:41:33 följande:
    Då antar du helt åt skogen. Jag är uppväxt i en familj där mina föräldrar råkade sätta sig i skuld efter en konkurs och sitter än idag med dessa skulder. Vi fick leva väldigt snålt. Det mesta jag har fått av mina föräldrar är 5.000:- i bröllopspresent. Behöver jag säga att de hade sparat länge för att kunna ge mig/oss de pengarna?

Idag har jag jobb och tak över huvudet och det är jag fullkomligt nöjd med. Men några utlandsresor, SPA-helger eller annat som många andra unnar sig har jag inte råd med.

Så, nu har du fått veta det också. Känns det bättre då att jag har en åsikt i frågan?

Om vi återgår till ämnet istället; Ingenstans står det att ts skröt om sina tillgångar. De sura "vännerna" hade ingen orsak till att bete sig så omoget, annat än missunnsamhet och avundsjuka.
    Nej, men vi får ju bara höra TS version. Hon/han kan ju mycket väl ha skrutit men tycker inte kanske inte själv att hon/han gjorde det. Eller så skröt hon/han helt medvetet för att platta till kompisar vars föräldrar inte har lika höga löner och möjlighet att ge bort så mycket. Vad vet du om vad som exakt har sagts, och hur? En trådstartare berättar alltid ur sitt perspektiv, och framställer sig själv som heeeelt oskyldig, det vet du väl.

Det har startats flera sådana här trådar, läser man mellan raderna får man intrycket att trådstartaren bara vill provocera, som Anonym (Stina) sade, eller skryta.

• Anonym (Löjligt)
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 16:59:34 följande:
    Väldigt väldigt klokt sagt! :) Detta inlägg kan allihopa läsa! :)
    Du kanske ska läsa inlägget lite noggrannare innan du lovordar dess klokhet. Först skriver hon/han att hon hennes/hans föräldrar medfinansierade en bostadsrätt, i slutet hävdar hon/han att hon/han köpte en bostadsrätt "utan föräldrarna". Visserligen kan hon/han ha sålt den första bostadsrätten, men efter enbart ett par år? Låter lite konstigt.
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 17:16:14 följande:
    Men sluta nu, människan. Någon som får 400000 i fickpengar vet knappast hur det känns att svälta.
    Du tar illa upp att dina vänner inte blev lika glad som dig. Ja nu, skit happens. Gå vidare och hitta vänner på din nivå.
    Jag tror du talar för döva öron (skriver för blinda ögon?). Jag håller med dig i alla fall, om det är någon tröst.
    Anonym (Mackan) skrev 2015-04-09 17:21:11 följande:
    Du måste vara avundsjukan personifierad. Vad menar du med TS nivå? Vänner som frågar vad man fick och inte gillar svaret är inga bra vänner.

Där kom den! Det tog 62 inlägg och sju sidor, jag började nästan bli orolig. Men det var ju helt i onödan, det blir alltid så här när någon skriver som Anonym (Kaka): Hon/han blir anklagad för att vara avundsjuk. Jo, för naturligtvis måste man vara avundsjuk om man har en annan syn på pengar än de pengak*ta...

Jag ska bespara dig tiden och tala om att nej, jag är inte det minsta avundsjuk. Visst skulle det vara trevligt med lite mer pengar att exempelvis resa för, men jag har så mycket som inte kan köpas för pengar. Och hur mycket pengar jag än får kan jag inte köpa mig fri från min kroniska sjukdom.

Så nej, jag är inte avundsjuk. Däremot är det ju alltid tillfredsställande att ha rätt, även om det gäller en tråkig sak.

Som sagt, du har ingen som helst aning om huruvida TS berättade om sina pengar på ett skrytsamt sätt eller inte, du får inte veta hennes vänners sida av saken. Så innan du rackar ner på Anonym (Kaka) kan du ju fundera över hur samtalet egentligen gick till.
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 17:24:54 följande:
    Nä, nu börjar du faktiskt göra mig irriterad! Nej jag tar inte illa upp därför, utan för att de dissar mig ENBART för att jag har pengar. Skulle du göra så om du fick veta att din närmaste vän har mer pengar än du? Tycker du det är vänskap?

Vad har det med saken att göra att jag inte vet hur det är att svälta?

Du frågar Anonym (Kaka), men jag kan också svara. Om jag skulle "dissa" en vän p.g.a pengar beror helt och hållet på hur hon berättar om sina pengar. Skryter hon och tycker hon är bättre än jag kan du ge dig på att jag skulle "dissa" henne. För då är man heller ingen vän.

Du startade en tråd för att skry... förlåt, berätta om alla dina pengar och hur taskiga dina vänner är. Alla ser inte saken som du. Tål du inte det är ett diskussionsforum fel plats för dig.
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-09 17:32:20 följande:
    Men vad är det med dig? Du framstår som oerhört bitter och oförmögen att ta till dig det folk säger.

Ts förväntade sig inte glädje, men däremot att sällskapet skulle kunna uppföra sig som folk.

Fokusera istället på att fundera över det några här inne har skrivit gällande ditt tidigare inlägg.

Varför ska hon göra det? Detta är som sagt ett diskussionsforum. På ett sådant diskuterar man, man sitter inte och sjunger Kumbaya.

Klarar man inte att alla inte har samma åsikter ska man hålla sig ifrån diskussionsforum. En blogg är i så fall ett bättre alternativ, där är man oemotsagd.

You go, Kakan!

• Anonym (Löjligt)
    Anonym (mamma Mia) skrev 2015-04-09 19:09:53 följande:

Varför vara avundsjuka på andra. Många kan båda leva gott och få en del över om ni prioriterar vad som betyder mest för er.

Lycka till!

Och så en till. Är det så förbannat svårt att fatta att det inte behöver handla om avundsjuka?! Jag tycker inte Kakan (ursäkta att jag förkortar ditt nick lite, Kakan!) verkar ett dugg avundsjuk, hon skriver vad hon tycker och tänker. Varför har bara de som tycker som TS rätt att uttrycka sina åsikter? FL är stundtals rena åsiktsdiktaturen!
    Anonym (Eeeh) skrev 2015-04-09 18:58:28 följande:
    Men va? Varför fick hon det?
    Kanske för att det var föräldrarnas pengar och de bestämde om barnen skulle ha något och i så fall hur mycket? Vem har tutat i dig att livet alltid är och ska vara  millimeterrättvist? De hade väl sina skäl. Rafael90's presenter kanske var värda 10 000:-.

Jag kan iofs förstå om det känns kymigt att se sin syster få 10 000:- och själv inte få något alls, men nu skrev ju Rafael90 dels inget om att hon/han tyckte det kändes taskigt och dels inget om värdet på presenterna han/hon fick.
    Anonym (C) skrev 2015-04-09 19:27:13 följande:

Jag fick tillgång till mitt bankkonto. Där fanns ett arv och pengarna min pappa sparat varje månad från barnbidrag och barnpension, runt 1,8 miljoner. Jag vet att mina kompisar frågade samma sak när vi var lite över 20. De blev också sura över att jag hade fått pengar och kallade mig bortskämd. Själv tycker jag att det är värre att vara avundsjuk på någon som fått pengar enbart för att den ena föräldern gått bort, jag tycker att de var mer bortskämda som inte ens kunde uppskatta att ha båda sina föräldrar i livet utan tydligen gärna skulle bytt bort den ena för mindre än vad en trerummare kostar.

Det var för bedrövligt! Visste de att du fick pengarna för att din mamma gått bort? Att kalla dig bortskämd var naturligtvis småaktigt, och om de visste varför du fick pengarna tycker jag det var jäkligt illa av dem. Men om de inte visste det kan man ju inte säga att de hellre ville ha pengar än en förälder.

Jag tycker också man får se lite till åldern. Man tycker ju själv att man är väldigt vuxen och mogen när man är 20, men man är [oftast] inte det. Som jag skrev tidigare har hjärnan inte mognat än, konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän man är runt 25. När man är yngre än så reagerar man snabbt och instinktivt, utan att fundera lite över vad konsekvenserna av ens handlande/ord kan bli. Det de sa då skulle de nog inte säga i dag, om de får samma information.

Jag beklagar att du förlorade din mamma som så ung!

• Anonym (Löjligt)
    heradas skrev 2015-04-10 05:00:58 följande:

Tss.. Fan är detta att vara bittra över? Svensk avundsjuka i sitt ässe!

Det handlar om att spara 1850kr i månaden, räkna med att dom ligger på något vettigt fondkonto så är det knappt 1500kr i månaden i 18år, delat på 2föräldrar...
    Ja, 400k är mycket, men det handlar mest om prioriteringar, dom flesta har råd i sin budget att lägga undan 1500kr i månaden (Ni behöver inte dra era snyfthistorier om hur tungt ni hade det, jag förstår att ALLA inte har råd med detta, men 2 föräldrar som tjänar OK brukar ha råd med detta)

Varför tror ni att hon skröt? Inget pekar på det, hon har ju inte heller spenderat pengarna, och hon sparar dom antagligen till boende.

Tyvärr är det många WT singelmorsor som hänger på familjeliv, så förstår att just ni inte kan lägga undan 1500kr i månaden, men om ni väljer farsan till erat nästa barn lite mer omsorgsfullt samt skippar den där tribaltatueringen så ska ni se att ni kan lägga undan lite pengar varje månad till erat barn.

btw, en sak till.
    Man hade sannolikt haft över 400k att lägga undan om man inte hade rökt under dessa 18år, så 400k är inga sjuka pengar.

Själv fick jag 47k, tror mina föräldrar la 100kr var i månaden in på ett fondkonto. Jag var ansvarsfull och la dessa pengar på en bostadsrätt, som nu har ökat nog mycket i värde att jag kan betala tillbaka dom där 47k när jag säljer den, vilket dom knappast hade tagit emot..

Hoppas någon tänker till och börjar lägga undan en slant till era barn nu, 100 lappar blir mycket efter 18år, man behöver inte lägga undan 1500kr direkt, många bäckar små..

Ojojoj, så nedlåtande och självrättfärdig man kan vara. Ja, för alla som säger att de som tycker det är för mycket pengar osv är avundsjuka är nedlåtande och själrättfärdiga. De som kallar andra WT är stiffa Östermalmstyper som anställler svarta barnflickor, är otrogna mot sina fruar och slår sina barn. De som pratar illa om singelmammor är misogyna transvestiter.

Visst är det kul...? Och jävligt konstruktivt!
  • Anonym (Löjligt)
    heradas skrev 2015-04-10 05:00:58 följande:

Tss.. Fan är detta att vara bittra över? Svensk avundsjuka i sitt ässe!

Det handlar om att spara 1850kr i månaden, räkna med att dom ligger på något vettigt fondkonto så är det knappt 1500kr i månaden i 18år, delat på 2föräldrar...
    Ja, 400k är mycket, men det handlar mest om prioriteringar, dom flesta har råd i sin budget att lägga undan 1500kr i månaden (Ni behöver inte dra era snyfthistorier om hur tungt ni hade det, jag förstår att ALLA inte har råd med detta, men 2 föräldrar som tjänar OK brukar ha råd med detta)

Varför tror ni att hon skröt? Inget pekar på det, hon har ju inte heller spenderat pengarna, och hon sparar dom antagligen till boende.

Tyvärr är det många WT singelmorsor som hänger på familjeliv, så förstår att just ni inte kan lägga undan 1500kr i månaden, men om ni väljer farsan till erat nästa barn lite mer omsorgsfullt samt skippar den där tribaltatueringen så ska ni se att ni kan lägga undan lite pengar varje månad till erat barn.

btw, en sak till.
    Man hade sannolikt haft över 400k att lägga undan om man inte hade rökt under dessa 18år, så 400k är inga sjuka pengar.

Själv fick jag 47k, tror mina föräldrar la 100kr var i månaden in på ett fondkonto. Jag var ansvarsfull och la dessa pengar på en bostadsrätt, som nu har ökat nog mycket i värde att jag kan betala tillbaka dom där 47k när jag säljer den, vilket dom knappast hade tagit emot..

Hoppas någon tänker till och börjar lägga undan en slant till era barn nu, 100 lappar blir mycket efter 18år, man behöver inte lägga undan 1500kr direkt, många bäckar små..

Ojojoj, så nedlåtande och självrättfärdig man kan vara. Ja, för alla som säger att de som tycker det är för mycket pengar osv är avundsjuka är nedlåtande och själrättfärdiga. De som kallar andra WT är stiffa Östermalmstyper som anställler svarta barnflickor, är otrogna mot sina fruar och slår sina barn. De som pratar illa om singelmammor är misogyna transvestiter.

Visst är det kul...? Och jävligt konstruktivt!
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?