• Fobiker

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Ingenting, vi firade aldrig födelsedagar. Men jag fick en moppe av mina föräldrar när jag var 15, begagnad iofs, men det var ändå stort för mig. Och när den såldes fick jag behålla pengarna. Sedan har de alltid erbjudit sig att hjälpa till om jag haft det kärvt. Så de har varit generösa på sitt sätt.

Jag hade en klasskamrat i högstadiet som hade fått över 150 000 (det här är mer än 20 år sedan...). Han gillade att skryta om det, och det var vissa som var avundsjuka, men jag kan inte minnas att jag själv tänkte något speciellt om det, annat än jag funderade över vad jag själv skulle ha gjort med pengarna.

Enda gångerna jag stör mig på personer som har mycket pengar är om de är uppenbart arroganta och nedlåtande, eller om de skall komma och lägga sig i min ekonomi. Annars bryr jag mig inte så mycket om de har 10 kr eller 10 miljoner kr på banken.    

• Fobiker

Jag tycker att det är bedrövligt att du skall behöva skämmas för att du har mycket pengar. Att man inte kan hjälpa att känna sig lite avundsjuk ibland är ingen ursäkt för att behandla folk illa, särskilt inte vänner som man istället borde försöka vara glad för. Utifrån vad du har skrivit tycker jag att det är dina vänner som borde skämmas istället. 

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?