• nanneN

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Snacka om olika verkligheter vi lever i.
    När jag fyllde 18 fick jag ett presentkort på 1000:- och blev bjuden på en middag på stan. :)

• nanneN

TS, har läst dina inlägg här och har en liten teori. Rätta mig gärna om du anser att jag har helt fel.

När jag läser det du skriver, så slås jag ibland av att du känns lite nonchalant eller omedveten eller hur jag ska förklara det. För dig verkar pengarna inte vara någon stor grej, och det är givetvis bra, men jag tror att du (säkerligen omedvetet) bagatelliserar något som för väldigt många människor är helt ofattbart!

Att få 400.000 när man fyller 18 är för mig sådant som bara händer på TV! Det är liksom helt absurt och overkligt. Skulle någon berätta något dylikt för mig skulle jag bara skratta åt dom och tro att dom försökte göra parodi på någon dålig tv-serie eller nåt, jag skulle inte för en sekund ens kunna överväga att det skulle kunna vara allvar, så absurt är det för mig.
    För dig verkar det närmast vara tråkig vardag. Du verkar tycka det är helt naturligt, nästan så att du förväntade dig mer, och jag tror det är här det kan skita sig lite mellan dig och dina vänner.

För dig är detta naturligt, för dom är det ren science fiction, och din aningen nonchalanta attityd över det hela spär säkert på deras irritation.
    Du verkar inte bortskämd och du verkar ha en sund inställning till pengar, så jag tror inte detta är något du gör medvetet. Men för människor som inte ens kan drömma om dom summorna du får, så är det faktiskt aningen provocerande att du anser det vara så självklart.

Och ett tips i all välmening: klyschor i stil med "det är tanken som räknas" och "det viktiga är att dom älskar dig" och annat i samma stil är visserligen väldigt sanna, men jävlar vad krystade dom blir när dom kommer från den som får all denna kärlek *plus* en massa pengar. Jag förstår att du verkligen menar det du säger och du har i all mening helt rätt, men mitt tips är att ändå undvika dom alltför uppenbara klyschorna om kärlek vs pengar så länge du har båda delarna och den du pratar med bara har det ena. Oavsett hur väl du menar så känns det bara förnedrande för den som får höra det. :)

• nanneN
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-10 12:54:57 följande:
    Jag kan ändå förstå att du upplever mig nonchalant, även om detta liksom inte riktigt är min mening. Jag vill bara leva på samma sätt som mina vänner, och inte göra så stort väsen av mina pengar. Tyvärr kom ju detta på tal i lördags, och jag kanske istället borde knipit käft. Jag insåg liksom inte att det kan vara så känsligt hos folk. Jag tänkte att de skulle bli förvånade, men inte mer än så.

Någon sa något klokt här tidigare i tråden. Att även om man vill, så kan man ibland inte hjälpa att man ibland känner avundsjuka, eller är ledsen över att man själv inte haft samma förutsättningar som andra. 

Angående ditt sista stycke: Där har du säkert rätt! Jag kan förstå att det kan röra upp känslor hos folk, nu när du säger det. Det sista jag vill är att förnedra er i tråden, och inte någon annan heller för den delen. Åter igen, jag vill bara att folk ska kunna umgås och tycka om varandra, oavsett beloppen på våra konton,

Hoppas du orkar läsa hela svaret, och tack för ett bra svar som fick mig att tänka till!

Jag menade inte på något vis att du medvetet är nedlåtande eller nonchalant, men jag kan mycket väl förstå hur ditt försök att inte göra pengarna till någon stor grej kan tolkas som nonchalans trots att det inte alls är menat så.

Jag tror det är en mycket svår balansgång att ha mycket pengar och ändå framstå som ödmjuk. Försöker man att inte låtsas om pengarna verkar man nonchalant, är man för öppen med det blir man skrytsam, försöker man dölja det kan man uppfattas som snål osv osv. Det är verkligen inte lätt, och även om man verkligen menar väl så kommer det faktum att man har det gott ställt alltid att reta upp någon. Så är det tyvärr i jantelagens Sverige. :)
    Du verkar ha en sund inställning till dina pengar och jag tror säkert du kan lösa det med dina vänner om du bara ger det lite tid. Om dom inte har vetat om dina pengar och det kom som en överraskning så är dom nog bara lite tagna på sängen, får dom bara smälta det lite så blir det nog som vanligt sen. :)
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?