• emmysofia

Upplever du att det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap/chefskap? (hur vi organiserar oss, tar beslut, prioriterar arbetsuppgifter etc.)

Jag är mitt uppe i en uppsats om kvinnligt och manligt ledarskap. I uppsatsens empiriska del, har jag tänkt mig att redovisa svaren på hur medlemmarna på Familjeliv upplever eventuella skillnader i ledarskapet, beroende på könstillhörighet.
    Rösta gärna utifrån dina egna erfarenheter och kommentera gärna ditt svar om du har en minut över... Tänk dock på att frågan enbart gäller ledarskap/chefskap, och skillnader inom det området.

Stort TACK för hjälpen!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Upplever du att det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap/chefskap? (hur vi organiserar oss, tar beslut, prioriterar arbetsuppgifter etc.)
  • Anonym (Hmmmm)

Jag har haft både manliga och kvinnliga chefer. Alla har varit bra på sitt sätt. Kvinnorna har varit mer beslutsamma och tagit tag i sådant som de manliga cheferna inte vågat ta tag i pga konflikträdsla. De manliga cheferna har å andra sidan varit mer "laid back".

• Palestrina

Hmm, du får nog tänka igenom din metod lite. Vad är syftet egentligen med undersökningen, och på vilken nivå skriver du uppsats?

• Zarch

Nu har jag mestadels dåliga erfarenheter av just chefer, den manliga gillade att komma med skamliga förslag hela tiden och en av dom kvinnliga hade ett extremt schizofrent och labilt humör. Så stöter man på dåliga chefer av respektive kön så är nog ovanstående rätt vanligt.

Bra chefer besitter extremt mycket kompetens, vinnarskalle, ledarskapsskills och social kompetens...då är könet sekundärt.

• Mrs Green

Först kunde jag inte komma på att jag upplevt någon skillnad. Jag har mestadels haft bra chefer, av båda könen. Men om man ska hitta någon skillnad så tycker jag att mina kvinnliga chefer (3 st) har varit lite bättre på att se personalen som individer. De har haft lite lättare att se individuella skillnader och att inte alla anställda motiveras av samma saker osv.

• emmysofia

Kul att höra era erfarenheter! Uppsatsen skrivs på högskolenivå, och det finns mycket forskning och teorier i ämnet, men det som blir spännande är att krydda uppsatsen med just era tankar och åsikter! Hoppas att ännu fler vill ta sig tid att svara ?

• Anonym (Xander)

Jag förstår inte på vilket sätt familjelivs medlemmar är relevanta?

• emmysofia

Det är inte att ni som svarar är medlemmar på familjeliv som är det viktiga i sammanhanget. Det är att ni representerar människor i allmänhet, och hur människor i allmänhet upplever skillnader i ledarskap beroende på kön, DET är det intressanta. Inte att frågan ställts på just familjeliv. Jag är väldigt tacksam för alla som svara i tråden :)

• Anonym (Xander)

Hur representerar folk här "människor i allmänhet"?

Hur har du egentligen lagt fram den här insamlingen, för jag håller det för otänkbart att en handledare godkänt det på något slags högre nivå.

• Palestrina
    emmysofia skrev 2015-04-09 23:00:49 följande:

Kul att höra era erfarenheter! Uppsatsen skrivs på högskolenivå, och det finns mycket forskning och teorier i ämnet, men det som blir spännande är att krydda uppsatsen med just era tankar och åsikter! Hoppas att ännu fler vill ta sig tid att svara ?

Hur tänker du "krydda" uppsatsen med familjelivs medlemmars tankar och åsikter? Vad har du för syfte och frågeställningar, och vad tycker din handledare om den här idén? Vilket ämne läser du?
  • Anonym (anant)

Jag svarade annat. Jag har haft 3 kvinnliga chefer och 2 manliga på jobb som jag haft en längre tid och upplevt en väldigt stor skillnad. Men jag tror inte att den skillnaden har med könet att göra utan med yrket och hur de blivit chefer.

Mina manliga chefer har jag haft när jag jobbat som bartender och de har blivit chefer för att de ägt barerna. De har varit lågutbildade entreprenörer och inte blivit rekryterade till chefspositioner pga att det är en roll som de skulle passa för.

Mina kvinnliga chefer har jag haft inom it-branschen och de har alla haft en gedigen utbildning, lång erfarenhet och blivit rekryterade till chefsrollen för att de har ansetts lämpliga att ha den positionen.

De kvinnliga har varit fantastiskt bra, de manliga har varit värdelösa. Men är som sagt övertygad om att det inte har ett dugg med kön att göra. Min chefs chef tex är man och han verkar väldigt bra och mina manliga chefers fruar hjälpte också till med chefandet på barerna och de var lika värdelösa chefer som sina män.

• emmysofia
    Palestrina skrev 2015-04-10 20:20:41 följande:
    Hur tänker du "krydda" uppsatsen med familjelivs medlemmars tankar och åsikter? Vad har du för syfte och frågeställningar, och vad tycker din handledare om den här idén? Vilket ämne läser du?
    Tanken är att svaren ska redovisas som en del i empirin. Frågeställningarna rör just begreppen "kvinnligt och manligt ledarskap" och eventuella skillnader som man kan uppleva däremellan. Min handledare har godkänt metoden att inhämta svar på några av frågorna på internetforum. Jag läser till säljare på högskolenivå, och valde att skriva min uppsats om just ledarskap, som jag tycker är ett spännande ämne.
  • emmysofia
    Anonym (anant) skrev 2015-04-11 07:26:48 följande:

Jag svarade annat. Jag har haft 3 kvinnliga chefer och 2 manliga på jobb som jag haft en längre tid och upplevt en väldigt stor skillnad. Men jag tror inte att den skillnaden har med könet att göra utan med yrket och hur de blivit chefer.

Mina manliga chefer har jag haft när jag jobbat som bartender och de har blivit chefer för att de ägt barerna. De har varit lågutbildade entreprenörer och inte blivit rekryterade till chefspositioner pga att det är en roll som de skulle passa för.

Mina kvinnliga chefer har jag haft inom it-branschen och de har alla haft en gedigen utbildning, lång erfarenhet och blivit rekryterade till chefsrollen för att de har ansetts lämpliga att ha den positionen.

De kvinnliga har varit fantastiskt bra, de manliga har varit värdelösa. Men är som sagt övertygad om att det inte har ett dugg med kön att göra. Min chefs chef tex är man och han verkar väldigt bra och mina manliga chefers fruar hjälpte också till med chefandet på barerna och de var lika värdelösa chefer som sina män.

Tack för att tog dig tid att svara! Jag upplever själv att skillnaderna snarare rör personlighetsdrag och kvalifikationer, snarare är könstillhörighet. Uppsatsen jag skriver ska dock bena i just dessa begrepp och ställa människors upplevelser mot de teorier som finns i ämnet. Tack igen!
  • emmysofia
    Anonym (Xander) skrev 2015-04-10 10:52:49 följande:

Hur representerar folk här "människor i allmänhet"?

Hur har du egentligen lagt fram den här insamlingen, för jag håller det för otänkbart att en handledare godkänt det på något slags högre nivå.

Jag inhämtar svar från flera källor, och mixar med statistik i empirin. Min handledare har godkänt metoden och denna tråd och dess svar, utgör bara en lite del av uppsatsen. Som jag har skrivit tidigare så skrivs uppsatsen på yrkeshögskolenivå och motsvarar 15 hp, så det är ingen doktorsavhandling på långa vägar...
Svar på tråden Upplever du att det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap/chefskap? (hur vi organiserar oss, tar beslut, prioriterar arbetsuppgifter etc.)