• emeliienicole

Hur lång tid innan förlossningen "tömde" sig er kropp?

Hej!

Jag har hört att kroppen i vissa fall känner av när förlossningen är på gång och "tömmer" sig själv en tid innan förlossningen startar, alltså att tarmarna rensas ur. Självklart gör den inte det på alla kvinnor, vilket jag vet. Men hur var det för er där fallet var så? Hur lång tid innan förlossningen startade började er kropp att tömma sig? Handlade det om veckor eller var det snarare dagar? Blev ni väldigt lösa i magen eller kände er röriga i magen?

Hoppas det finns någon som förstår frågan och vill svara! :)

• Svar på tråden Hur lång tid innan förlossningen "tömde" sig er kropp?
  • Anonym (samma dag)

02.20: vattnet gick.

02.30: värkarna startade.

Strax innan 4: kraftiga värkar samtidigt som jag kände att jag behövde bajsa akut. Total tömning, sjukt jobbigt att bajsa samtidigt som värkarna väller över en med kort vila mellan!

06.00: inskrivning på förlossningen.

11.13: sonen föds! <3

• Pedalen

1:A förlossningen

20.00 Vattenavgång

00.00-02.00 massor av toabesök

04.00 öppen 4 cm och etablerade värkar

10.52 föds sonen

2:A förlossningen

10.30 hinnorna tas på fl

13.00-14.30 massor av toabesök

16.24 samt 16.31 föddes barnen

• hannamottosson

Vattnet gick 4.40 hemma och värkarna startade ca 5 minuter senare. Vi skulle in till förlossningen runt 8 men fick vända påväg till bilen och springa in på toaletten, han föddes 23.01 :)

• GlitterLina

Efter vattnet hade gått så sattes magen igång ordentligt så man fick skynda till toa

• emeliienicole

På alla här som har svarat hittills så verkar alltså magen sättas igång efter att vattnet har gått eller efter att värkarna har satt igång av något slag...vad skönt att veta. Jag brukar inte vara dålig i magen men nu i ett dygn har jag känt ett stort behov av att gå på toa, då har ju tankarna kommit upp att förlossningen kanske ska starta snart eller liknande...haha...man går ju och tänker så mycket! :)

Men blev ni väldigt lösa i magen då eller var det fortfarande bra konsistens på bajset om man säger så??

• firebird

Precis innan första förvärkarna kom. Har aldrig någonsin "tömt" mig så mycket som vid det tillfället..

• LillaLady

Värkarna startade 12isch, blev akut riktigt dåligt i magen strax efteråt, 16:23 var hon ute. Vattnet gick strax innan hon kom. :)

• Anonym (samma dag)
    emeliienicole skrev 2015-04-09 21:46:43 följande:

Men blev ni väldigt lösa i magen då eller var det fortfarande bra konsistens på bajset om man säger så??

Först var det hyfsat normalt, lite löst kanske, men sen blev det bara lösare och lösare och bara rann ut. Visste liksom inte om jag kissade eller bajsade längre, haha!
  • Pojkmamma01

Jag har nyss gått igenom min andra förlossning och min mage som brukar bli väldigt aktiv när jag har mensvärk har inte reagerat överhuvudtaget på värkarna..

• Jaffen22

Själv har man passerat bf med 4 dagar och jag har varit knas i magen i ca en vecka . Väldigt segt :| första graviditeten kunde jag inte gå ut o gå utan att nästan diarréa ner mig själv. Så att va bajsig behöver inte betyda att något är på g , iaf inte när det gäller mig xD

• Ina81

Kommer inte håg att jag blev dålig i magen alls med mina båda barn!

• MammAmma

Med mina två äldsta var jag stenhård i magen så det kom inget alls. Med de två yngsta fick jag diarré och åkte på rejäla tömningar efter att jag öppnats 7 cm (fyra graviditeter).

• Badblomma

första förlossningen blev det ingen tömning. Nu är jag på bf-6 och har varit lös-ish i magen i ca 3 dagar.  Har varit rätt trög under hela grav. och nu tömmer jag magen minst 2 ggr/dag och det är inte alls trögt utan mer på gränsen till löst.
    Ganska skönt faktiskt. Men ingen tokdiarré än.

Jag håller tummarna för att det ska komma igång snart.

• emeliienicole
    Badblomma skrev 2015-04-12 18:12:35 följande:

första förlossningen blev det ingen tömning. Nu är jag på bf-6 och har varit lös-ish i magen i ca 3 dagar.  Har varit rätt trög under hela grav. och nu tömmer jag magen minst 2 ggr/dag och det är inte alls trögt utan mer på gränsen till löst.
    Ganska skönt faktiskt. Men ingen tokdiarré än.

Jag håller tummarna för att det ska komma igång snart.

Men hur gör man under förlossningen då? Om magen inte tömmer sig menar jag...får man något piller så att magen sätts igång eller får man helt enkelt leva med att tarmarna är fulla? haha..kan ju inte vara jättekul att känna att man kanske bajsar på sig jättemycket under förlossningen, det är jag lite orolig för.. :(

Men har som sagt också varit väldigt hård i magen under hela graviditeten, började bli lös i magen för ca en vecka sen och det har ännu inte släppt, dock så är det ju ganska skönt att inte vara så hård...Är i v. 37 nu så det kan ju sättas igång när som helst egentligen men dom säger ju att förstföderskor oftast brukar gå över tiden så det är väl bara att vänta, suck! börjar bli lite trött på att vara gravid nu.. ;)

• Badblomma
    emeliienicole skrev 2015-04-13 11:33:52 följande:

Men hur gör man under förlossningen då? Om magen inte tömmer sig menar jag...får man något piller så att magen sätts igång eller får man helt enkelt leva med att tarmarna är fulla? haha..kan ju inte vara jättekul att känna att man kanske bajsar på sig jättemycket under förlossningen, det är jag lite orolig för.. :(

Men har som sagt också varit väldigt hård i magen under hela graviditeten, började bli lös i magen för ca en vecka sen och det har ännu inte släppt, dock så är det ju ganska skönt att inte vara så hård...Är i v. 37 nu så det kan ju sättas igång när som helst egentligen men dom säger ju att förstföderskor oftast brukar gå över tiden så det är väl bara att vänta, suck! börjar bli lite trött på att vara gravid nu.. ;)

jag gick på toa under förlossningen och fick ut en del. Jag bajsade även på mig en del under förlossningen. men den underbara undersköterskan bara torkade bort det som kom och allt fokus ligger ju på barnet som ska ut. så i efterhand så känns det som en småsak. men jag var jätteorolig innan för att bajsa på mig. nu känns det som at;t gör jag det så gör jag det.
    Jag har dock köpt hem microlax som jag kan ta själv innan jag åker in till fl om det skulle vara så att jag inte gått på toa på länge. och det kan vara skönt att ha efter fl, då är man inte så sugen på att vara trög i magen.
Svar på tråden Hur lång tid innan förlossningen "tömde" sig er kropp?