• MissNeverland

Ont i benhinnorna vid löpning

Hej!

Jag ska försöka börja springa lite.

Men jag får så förbaskat ont i benhinnorna på smalbenen, bara efter någon minut. Jag har testat lite både på löpband och utomhus.

Jag har, iaf ute, bra skor.

Under hela min uppväxt till alldeles i slutet av tonåren så tränade jag mycket, spelade fotboll och löptränade. Men hade även då lite problem med benhinnorna.

Nu, då man har passerat 30 - strecket så har man dessutom lagt på sig åtskilliga extrakilon.

Vilket jag försöker jobba bort nu.

Jag styrketränar flera gånger I veckan sedan två år tillbaka och kör powerwalk. Så det känns som ett naturligt steg att börja löpa.

Så. Är det någon som har tips på vad man ska göra åt de där rackarns benhinnorna så de inte ska göra så ont...

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ont i benhinnorna vid löpning
  • fjällräven lady

Köp riktigt bra skor med bra dämpning som passar dina fötter. Kanske har du över - pronation ? Det har jag och jagfår ofta ont i mina benhinnor.

Spring aldrig på hårda underlag. Spring i skogen på stigar odyl

Du överbelastar dig därför du får ont, du får helt enkelt börja långsamt och bygga din väg uppåt :) ha stödstrumpor också de kan underlätta. De är inte farligt å ha lite ont, men se till å ta de lugnt å inte överbelasta för mkt. Smörj med voltaren gel eller nåt, å vänta tills de är bättre innan du tränar igen :)

Öka långsamt.

• MissNeverland
    fjällräven lady skrev 2015-04-10 16:16:21 följande:

Köp riktigt bra skor med bra dämpning som passar dina fötter. Kanske har du över - pronation ? Det har jag och jagfår ofta ont i mina benhinnor.

Spring aldrig på hårda underlag. Spring i skogen på stigar odyl

Du överbelastar dig därför du får ont, du får helt enkelt börja långsamt och bygga din väg uppåt :) ha stödstrumpor också de kan underlätta. De är inte farligt å ha lite ont, men se till å ta de lugnt å inte överbelasta för mkt. Smörj med voltaren gel eller nåt, å vänta tills de är bättre innan du tränar igen :)

Öka långsamt.

Ska kolla upp det där med skorna. Och stödstrumpor!

Tror dock inte att jag har överpronation, men skor är viktigt ändå :)

Brukat försöka springa på stigar å så då jag springer utomhus också. Men den här årstiden är det lite svårt.

Och nej. Vet ju att det inte är ett farligt "ont". Men förra sommaren försökte jag, som när jag var yngre, att träna igenom smärtan, så att säga, men det resulterade i att jag hade nästan konstant ont hela sommaren vilket blev lite tröttsamt då man ju är rätt aktiva.

Så tänkte komma runt det på något vänster ;)

Men jättebra tips!

Tusen tack för det :)

Hade även funderat på om man kanske kan typ stretcha benhinnorna ovanpå smalbenen...

Kan även tillägga att jag har fibromyalgi nu. Så jag vet inte om det påverkar och bidrar till smärtan.
  • fjällräven lady

Du kan nog stretcha ut genom att sträcka ut hela foten och tårna.. som simhopperskor gör. de är i alla fall skönt att göra så ;)

De kommer fixa sig, du får väl ta professionell hjälp om d inte lyckas så bra :)

• Fundersam skogsmulle

Jag har också haft stora problem med benhinnor och jag har, liksom föregående talare, fått tipset att stretcha både vad- och muskeln på framsida smalben så att man får ett rikt blodflöde. Det som fungerar bäst för mig är dock att alltid promenera i ca 10-15 minuter innan jag börjar springa för att på så sätt öka blodflödet successivt. Man chockar inte benen på samma sätt genom att låta de anpassa sig till utmaningen i lite lugnare takt. Lycka till! :)

• MalinA87

Va riktigt noga med uppvärmning. Värm upp iaf 20 min innan du börjar springa. Och var noga med stretching efteråt.

• Havstroll

Hoppas du inte har som jag; för stora muskler som vid användning sväller och trycker på benhinnorna..

Enda lösen för det är att operera bort en del av de störande musklerna enligt den undersökande läkaren..

Nej tack lixom. Jag behöver inte springa/anstränga mig så.

Svar på tråden Ont i benhinnorna vid löpning