• smurfan8402

moderkakan

Jag var på RUL i tisdags och fick veta att min moderkaka ligger i bakvägg och väldigt lågt ner. Ska tillbaka på ett nytt UL när jag är i vecka 32. 

Är det någon som vet vad det menas med att den ligger bakvägg och lågt ner, och varför man vill göra nyttt UL?

Med dottern hade jag moderkakan i framvägg. trodde man alltid hade moderkakan på samma ställe. men där misstog jag mig. 

Bebisen imagen växer och mår bra, så det är skönt Glad

• Svar på tråden moderkakan
  • Annelie 76

De vill nog kolla att den inte är för långt ner. Är den det kan den vara ivägen vid förlossning. Lossnar den innan bebisen är ute blir det stora problem för er båda. Kallas placenta Previa tror jag. Blir det så kommer du få planerat kejsarsnitt.

• auapower

ligger moderkakan för långt ner och inte klättrar uppåt kan det vara svårt att föda vaginalt, den hindrar liksom utvägen för bebisen har jag för mig att min bm sa till mig :)

Jag har haft moderkakan i framvägg och bakvägg så det varierar från gång till gång :)

**
  • smurfan8402

Okej tack för era svar. Hoppas den klättrar uppåt då Glad
    Vill helst föda vaginalt. Och att den lossnar vill man inte vara med om. Men skönt att man blir kallad på ett nytt UL så dom har koll

• jennyz

I de allra flesta fall så går den uppåt, jag hade det vid min sista graviditet, och min barnmorska var helt övertygad att den skulle flyttas uppåt, hon trodde absolut inte att det skulle bli snitt, så det är mer ovanligt...
    I mitt fall gjorde den inte det, men det hade andra orsaker som är extremt ovanliga... De kollar på nästa UL hur det ser ut för att hinna planera ett snitt OM det skulle vara så att den inte flyttat upp sig...

Svar på tråden moderkakan