• lajken84

Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande

Slänger ut lite frågor som bollas fram och tillbaka i mitt huvud.

Låter ni/skulle ni låta morföräldrar eller farföräldrar vara barnvakt för att de vill umgås ensamma med ert barn trots att ni egentligen inte behöver barnvakt? (Barnet ifråga är knappt 1,5 år.)

Anser ni att det är okej att morföräldrar eller farföräldrar bakar kakor specifikt till barnbarn på knappt 1,5 år?

Skulle det vara okej för er att morföräldrar eller farföräldrar öppnar konto i ert barns namn utan att diskutera det med er först?

Tacksam för andra föräldrars tankar och synpunkter!

• Svar på tråden Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande
  • spillerkillern

Mina föräldrar har gjort allt ovanstående, helt ok för oss, men det är inte så att de överöser med kakor, det blir typ två kakor per dag han är där, ca 2 dagar i månaden.

• Miss P

fråga 1.. absolut kan far/morfäldra ha barnen fast att man inte behöver barnvakt. då får du/sambo lite egentid.

fråga 3. absolut... vill de öppna ett konto till barnet och sätta in pengar där så varför inte.

• Kereza

1 - ja, så länge de är nyktra, friska och skötsamma. Hur man tar hand om en unge vet de troligen, om deras egna överlevt, så det skulle väl vara om man t.ex vet att de slår barn eller så - gör de inte det är det knappast något problem.

2 - nja, jag är inte positiv till att uppfostra ungar till raffinerat socker och "kärlek genom sötsaker" - får faktiskt bli ett nej här, från mig.

3 - eh, ja, annars är man fan bara otacksam.

• Anonym (H)

1.

Mormor , farfar och farmor : ja

Morfar : absolut inte , oavsett vi behöver barnvakt eller ej.

( beror på individens lämplighet som barnvakt )

2.

Ja , men barnet får äta med måtta.

3.

Ja .

• Anonym (Maja)

Jag säger ja på alla. På ettan är det förstås förutsatt att jag litar på mor/far-föräldrarna och att umgänget anpassas efter barnets behov. Jag tror att det är bra för ett barn att ha andra vuxna i sin närhet som hen känner sig trygg med under uppväxten, än föräldrarna. Med det sagt gjorde vi aldrig så när mitt barn var litet, morföräldrarna hade nära kontakt men jag var alltid med. Så hur jag hade gjort i praktiken om det blivit aktuellt vet jag ej, men principiellt så ja.

• Natulcien
    Fråga 1:
    Det beror ju på hur länge det gäller. En 1,5-åring skulle jag lämna max över en natt. Vår son var 19 månader när vi hade barnvakt första gången. Fast då behövde vi verkligen barnvakt. Vi skulle inte lämna bort honom "bara för att". Mor- och farföräldrar behöver inte vara ensamma med barnet för att lära känna barnet. De kan umgås med barnet tillsammans med barnets mamma och pappa. Jag har aldrig förstått det där med att vissa far- och morföräldrar propsar på att få "rå om" små (0-2 år) barnbarn ensamma? Så svaret är: Nej.

Fråga 2:
    Nej, ett så litet barn vill jag inte att andra ska mata med sötsaker. Det är bara onödigt. Varför räcker det inte med att de lagar mat, eller i så fall bakar matbröd till barnet? Varför ska de proppa i en sån liten sötsaker? Tror de att de blir mer omtyckta då? Svaret blir nej, här också.

Fråga 3:
    Spara pengar till barnet får de såklart göra. Men varför ska de öppna ett konto för det? Verkar skumt? De kan väl spara på ett befintligt konto, som barnets mamma och pappa öppnar?

Jag är glad att vår son inte har mor-/farföräldrar som beter sig som ovanstående. Det verkar mest egoistiskt och respektlöst.

• Mitarashi

1. Blankt nej. Barnet sover borta när barnet vill eller när vi verkligen behöver barnvakt (sjukhusbesök, förlossning etc)

2. Nej. Bara om vi föräldrar godkänt det. Frukt, bär etc är självklart okej.

3. Ja. Mina svärföräldrar sparar till mina barn och det är jag väldigt tacksam för.

• Anonym (Maja)

Det där med kakor verkar vi tolka olika, för mig betyder inte baka särskilda kakor till barnet nödvändigtvis att barnet får en massa sötsaker. Jag tänkte mer att man när det är kakalas bakar en kaka som man vet/tror att barnet gillar, alltså speciellt till barnet. Det gjorde jag ju själv när barnet fyllde år tex, bakade något som barnet gillade och bakade särskilda kakor till barnets kompisar som var allergiska.

• scanmia

1. Barnvakt om vi inte behöver - nej, det verkar onödigt. Vi har föräldrar som bor långt borta och när de kommer på besök är det ofta några veckor i stöten och de vill ju särskilt lära känna sina små barnbarn. De leker med dem både när vi är med och i lekrummet och kan också ta med dem på små upptäcktsfärder i kvarteret eller till parken eller bara vara tillsammans med dem i trädgården. Jag eller pappan är ju då tillgängliga men helt trygga i att mina föräldrar hanterar situationen. När de varit här några dagar så kan de vara barnvakt om jag har kortare ärenden, som att hämta och lämna skolbarnen, och de hellre vill vara hemma. Det är ju barnvakteri som kanske inte är nödvändigt, men som underlättar.

2. Kakor/sötsaker till 1 1/2-åring? Nej det känns väldigt tidigt. När barnbarnen blir äldre så händer det titt som tätt.

3. Sparande: både barnens morfar och deras farmor har någon form av sparande direkt till sina barnbarn. Jag har inte ens övervägt att det inte skulle vara ok för dem att placera sina pengar som de tycker är lämpligt. Är det i barnens namn så måste vi väl informeras så att det inte blir fel med deklarationer och med skatt och så, men inte i övrigt.

• AnnaKG
    Natulcien skrev 2015-04-11 12:42:29 följande:

Fråga 1:

Det beror ju på hur länge det gäller. En 1,5-åring skulle jag lämna max över en natt. Vår son var 19 månader när vi hade barnvakt första gången. Fast då behövde vi verkligen barnvakt. Vi skulle inte lämna bort honom "bara för att". Mor- och farföräldrar behöver inte vara ensamma med barnet för att lära känna barnet. De kan umgås med barnet tillsammans med barnets mamma och pappa. Jag har aldrig förstått det där med att vissa far- och morföräldrar propsar på att få "rå om" små (0-2 år) barnbarn ensamma? Så svaret är: Nej.

Fråga 2:

Nej, ett så litet barn vill jag inte att andra ska mata med sötsaker. Det är bara onödigt. Varför räcker det inte med att de lagar mat, eller i så fall bakar matbröd till barnet? Varför ska de proppa i en sån liten sötsaker? Tror de att de blir mer omtyckta då? Svaret blir nej, här också.

Fråga 3:

Spara pengar till barnet får de såklart göra. Men varför ska de öppna ett konto för det? Verkar skumt? De kan väl spara på ett befintligt konto, som barnets mamma och pappa öppnar?

Jag är glad att vår son inte har mor-/farföräldrar som beter sig som ovanstående. Det verkar mest egoistiskt och respektlöst.

Vad är det som är skumt med att öppna ett eget konto till barnbarnen?
Svar på tråden Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande