• Tihi

    Nya sängen är vidrig. Hur väljer man rätt?

    Jag vet att det kanske inte är rätt kategori men får inga svar där frågan hör hemma och hoppas på svar här där alla får vara anonyma om dom vill.

    Vi har haft en superskön Tempur länge och bytte till en Ikea Heggedal resårmadrass som var så hård att sova på att jag lika gärna kunde ha sovit på klinkersgolvet. Heggedal är den hårdaste modellen. Fråga mig inte varför vi trodde det var en bra idé att köpa den hårdaste. Obestämd

    Nu tänkte vi byta men blir osäker på vilken vi ska ha. "Medium" fasthet borde bli bra men då får vi gå ner i kvalitet konstigt nog och annars finns "Morgongåva" som är en latexmadrass (som Tempur?) som är medium/hård.

    Jag antar att mina frågor är om ni har någon aning om hur Morgongåva är? Är resårmadrass bättre än memory foam i längden eller tvärtom? Vilken gillar folk bäst i allmänhet? Hur vet man om man ska ha mjuk, mellan eller hård madrass? Vi är normalviktiga båda två och det diffar drygt 30 kg på oss två. Mannen har lite tendens till ryggproblem men annars är vi friska. Vad har du för (Ikea) säng och vilken fasthet? Är du nöjd? Vad föredrar du av resår, latex och memory foam? Vad tror du är den vanligaste fastheten rent generellt för folk? Jag gissar på medium men har ingen aning, någon som vet? Ge mig lite ideér innan vi utnyttjar bytesrätten för man får bara byta en gång så det måste bli rätt nu. Skrattande

  • Svar på tråden Nya sängen är vidrig. Hur väljer man rätt?
  • Nyfikna72

    De flesta som säljer sängar har personal som vet en hel del, tala med dem så kanske det blir lättare. Sen har kvaliteten inget att göra med hur bra man ligger, en dyr säng är inte automatiskt bäst för en kropp utan man måste prova och prova och prova igen.

  • Tihi
    Nyfikna72 skrev 2015-04-11 15:30:11 följande:
    De flesta som säljer sängar har personal som vet en hel del, tala med dem så kanske det blir lättare. Sen har kvaliteten inget att göra med hur bra man ligger, en dyr säng är inte automatiskt bäst för en kropp utan man måste prova och prova och prova igen.
    Säljaren hjälpte oss länge men gav egentligen ingen vettig fakta och han var proffset sa hans kollegor. Obestämd

    Jag läste några tester på internet och samtliga skrev att Ikeas dyrare sängar var bättre än dom billiga men visst har du rätt i att den måste passa kroppen också.
  • Frontline

    Det där med säng är lite konstigt, många lägger ut för lite pengar på en säng trots att man spenderar en tredjedel av sitt liv i den...
    En bil för 2-300000 är ok men en säng för typ 20-30000 är på tok för mycket...

    Vi köpte en kontinentalsäng från ett sängvaruhus för ca 40000.- visst det var dyrt men så skönt vi sover och den kommer hålla i många år...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tihi
    Frontline skrev 2015-04-11 15:48:36 följande:
    Det där med säng är lite konstigt, många lägger ut för lite pengar på en säng trots att man spenderar en tredjedel av sitt liv i den...
    En bil för 2-300000 är ok men en säng för typ 20-30000 är på tok för mycket...

    Vi köpte en kontinentalsäng från ett sängvaruhus för ca 40000.- visst det var dyrt men så skönt vi sover och den kommer hålla i många år...
    Vi köpte ju en Tempur för runt 40 000 kr för många år sen och har varit supernöjda men tankesättet den här gången var att det står ju överallt att man ska byta minst vart åttonde år för att dom tappar formen och inte stödjer så bra längre och att madrassens vikt efter några år är hälften svett, kvalster och annat äckligt Kräks  så det motiverar ju att byta var 5-8 år minsann och att det känns lättare att slänga en säng för 10 000 kr än ett annat märke för 50 000 kr. Det och att Ikeas sängar ju faktiskt får bra omdömen år efter år även i jämförelse med dyra märken. Så vi tänkte testa helt enkelt och se hur vi gillade Ikeas eftersom att dom ska vara bra. Men just den vi valde är ingen hit men det har nog mer med att den är så hård att göra än att det är en Ikea. Jag har ont i hela kroppen i dag på allvar.

    Har du några tankar om det har med resår och latex och fastheten på sängen?


  • Starka

    Måste tipsa er om ana sängar Vi gav 23 inkl allt frakt osv har haft sängen i 6år nu o vi är supernöjda. "Samma" säng på sova kosta 55

  • mikipiki

    Men provade ni inte ligga i sängen innan ni köpte den? Jag och mitt ex provade massa sängar innan vi till sist bestämde oss för en från jysk. Vi tyckte båda att alla ikeas alternativ var för hårda..

  • isolande

    Har en ikea hos mamma, den är mjukaste varianten och skithård. Min jensensäng hemma är mjukare och sååååå fantastisk i jämförelse. Väger man 60 kilo behöver man mjuk säng...,

  • Aniiee
    isolande skrev 2015-04-11 21:18:34 följande:

    Har en ikea hos mamma, den är mjukaste varianten och skithård. Min jensensäng hemma är mjukare och sååååå fantastisk i jämförelse. Väger man 60 kilo behöver man mjuk säng...,


    Och jag väger 52 kg (fast mindre nu, när jag gått ner pga sjukdom) och hatar mjuka sängar. Vill ha en hård =P
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tihi

    Vi hade testat sängen men inte tillräckligt länge förstås och den på Ikea måste ha varit testad en miljon gånger för den var väldigt mjuk i jämförelse med den vi fick hem. Vi var iväg och provlåg igen och bestämde oss för en... Hultsvik kanske den hette? och den var under "mjuk" och kändes mest som en Tempur. Vi hade dessutom en bra försäljare den här gången som tog tid och förklarade alla sängar. Imorgon ska den bytas och jag hoppas att den nya mjuka blir bra. Ikväll är det jag som sover på soffan för jag har fortfarande ont som tusan i kroppen och speciellt nacken av den där vidriga sängen.

    Som någon skrev så är det mjuk jag ska ha enligt tabellerna och provsängen kändes iaf som en Tempur och säljaren sa att dom säljer vår nya modell till hotell och hotell brukar ju ha bra sängar oftast. Ja, ja, funkar inte den här heller så beställer vi en ny Tempur för vi vet att dom funkar bra.

  • isolande
    Tihi skrev 2015-04-11 23:35:51 följande:

    Vi hade testat sängen men inte tillräckligt länge förstås och den på Ikea måste ha varit testad en miljon gånger för den var väldigt mjuk i jämförelse med den vi fick hem. Vi var iväg och provlåg igen och bestämde oss för en... Hultsvik kanske den hette? och den var under "mjuk" och kändes mest som en Tempur. Vi hade dessutom en bra försäljare den här gången som tog tid och förklarade alla sängar. Imorgon ska den bytas och jag hoppas att den nya mjuka blir bra. Ikväll är det jag som sover på soffan för jag har fortfarande ont som tusan i kroppen och speciellt nacken av den där vidriga sängen.

    Som någon skrev så är det mjuk jag ska ha enligt tabellerna och provsängen kändes iaf som en Tempur och säljaren sa att dom säljer vår nya modell till hotell och hotell brukar ju ha bra sängar oftast. Ja, ja, funkar inte den här heller så beställer vi en ny Tempur för vi vet att dom funkar bra.


    Hoppas ni kommer till rätta med problemet. Jag har tidigare bara haft IKEA- sängar, men sedan vi bytte till en riktig kvalitetssäng så har jag fattat skillnaden. Jag, som haft ryggproblem sedan jag var 13, har inte haft ett enda ryggskott sedan vi skaffade vår nya säng. Graviditetssömnen blev oxå otroligt mycket mer smärtfri i nya sängen än i min gamla medelhårda Ikea-skit.

    Man tillbringar halva livet i sängen, klart värt de tusenlapparna att tänka utanför IKEA-lådan Flört
  • Tihi
    isolande skrev 2015-04-13 11:14:49 följande:
    Hoppas ni kommer till rätta med problemet. Jag har tidigare bara haft IKEA- sängar, men sedan vi bytte till en riktig kvalitetssäng så har jag fattat skillnaden. Jag, som haft ryggproblem sedan jag var 13, har inte haft ett enda ryggskott sedan vi skaffade vår nya säng. Graviditetssömnen blev oxå otroligt mycket mer smärtfri i nya sängen än i min gamla medelhårda Ikea-skit.

    Man tillbringar halva livet i sängen, klart värt de tusenlapparna att tänka utanför IKEA-lådan Flört
    Nu ger du mig köpångest. Vi har ju haft en Tempur länge och älskat den men när man läser om hur ofta man bör byta en madrass och ser i alla tester att Ikeas brukar vara i topp så var vår tanke att det ju är smärtfritt att kasta en madrass vart femte-åttonde år om den har varit så billig som en Ikeamadrass är. Det känns inte lika kul att kasta en Tempur för 40-50 tusen lika ofta. Vår Tempur är 12-14 år, minns ej exakt, och den kunde ha bytts ut för ett par år sen redan för att den hade tagit lite form av min man som är tyngre än mig. Som sagt, vi älskar Tempuren men ville testa något annat och detta var vår motivering varför vi ville testa Ikea. Vi har sagt att vi kör den här ett tag och trivs vi inte med den så blir det en ny Tempur.

    Men allvarligt, är Ikeas madrasser så dåliga tycker ni? (Inte deras billigaste nu då utan dom av dyrare modell.) Ljuger alla tester som säger att dom är lika bra som dyrare märken?
  • isolande
    Tihi skrev 2015-04-13 15:57:57 följande:
    Nu ger du mig köpångest. smile2.gif Vi har ju haft en Tempur länge och älskat den men när man läser om hur ofta man bör byta en madrass och ser i alla tester att Ikeas brukar vara i topp så var vår tanke att det ju är smärtfritt att kasta en madrass vart femte-åttonde år om den har varit så billig som en Ikeamadrass är. Det känns inte lika kul att kasta en Tempur för 40-50 tusen lika ofta. Vår Tempur är 12-14 år, minns ej exakt, och den kunde ha bytts ut för ett par år sen redan för att den hade tagit lite form av min man som är tyngre än mig. Som sagt, vi älskar Tempuren men ville testa något annat och detta var vår motivering varför vi ville testa Ikea. Vi har sagt att vi kör den här ett tag och trivs vi inte med den så blir det en ny Tempur.

    Men allvarligt, är Ikeas madrasser så dåliga tycker ni? (Inte deras billigaste nu då utan dom av dyrare modell.) Ljuger alla tester som säger att dom är lika bra som dyrare märken?
    Haha, sorry ;)

    Tror förstås att det är helt individuellt hur ens kropp passar sängen. Men min erfarenhet är att min rygg blev helt smärtfri så fort jag bytte bort ikea. Hemma hos morsan får jag sova i en mjuk ikea, en medeldyr variant. Och är jämt stel och dan efter ett par nätter i den.

    Så jag är salig i min tro på att iaf min rygg behöver något annat :)

    Hoppas det funkar för er, det är ju alltid skönt att kunna spara lite pengar ;)
  • Batmamba

    Om ni tycker om Tempur så låter det som att ni borde köpa en ny sån? Mådde ni dåligt i er gamla? Om inte kan ni väl återgå till den, förutsatt att ni har den kvar.

  • Tihi
    isolande skrev 2015-04-13 16:50:03 följande:
    Haha, sorry ;)
    Tror förstås att det är helt individuellt hur ens kropp passar sängen. Men min erfarenhet är att min rygg blev helt smärtfri så fort jag bytte bort ikea. Hemma hos morsan får jag sova i en mjuk ikea, en medeldyr variant. Och är jämt stel och dan efter ett par nätter i den.

    Så jag är salig i min tro på att iaf min rygg behöver något annat :)

    Hoppas det funkar för er, det är ju alltid skönt att kunna spara lite pengar ;)
    Om du hade bra madrasser från Ikea och inte billigaste skumgummivarianten så låter det ju helt klart som om Ikea inte passar dig. Tur att du har hittat en madrass din kropp mår bra av.
    Batmamba skrev 2015-04-13 16:56:03 följande:
    Om ni tycker om Tempur så låter det som att ni borde köpa en ny sån? Mådde ni dåligt i er gamla? Om inte kan ni väl återgå till den, förutsatt att ni har den kvar.
    Vi älskade vår gamla men den började bli dålig, ihopsjunken och gropig så det var dags att köpa en ny oavsett. Min axel gjorde dessutom ont när jag sov i den men inte i andra sängar och så fort jag kom tillbaka till Tempuren så gjorde det ont igen så den madrassen var helt klart slutkörd men det är inte så konstigt heller å andra sidan efter 12+ år. Vi gav bort den gamla så den kan vi inte ta tillbaka nu och den är ändå inget att ha. Den nya från Ikea var den som motsvarade och kändes mest som Tempur sa säljaren så vi testar den ett tag och funkar det inte så köper vi en ny Tempur. Första natten kändes okej och den är inte alls lika varm som Tempuren var så det var skönt iaf. Fortsättning följer. Skrattande

Svar på tråden Nya sängen är vidrig. Hur väljer man rätt?