• Anonym (Lillja)

Hur vet jag att bilen gått 15000 mil?

Köpte en bil häromdagen, skitfräsch bmw för 35 000
    320i -01 som (enligt mätaren och besiktningspapprena) gått ca 14500 mil.

Hur fan vet man att detta stämmer? Den var väldigt fräsch. 
    Går jag däremot in på transportstyrelsens hemsida och söker på fordonsuppgifter och kollar mätarställning står det ingenting? Varför de? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 11:30
    Går jag däremot in på carfax står det noterat vid varje besiktning mätarställning.
    Hur kommer det sig att de inte står på transportstyrelsen ?
    Bilen är besiktad senast 2014-12-03

• Svar på tråden Hur vet jag att bilen gått 15000 mil?
  • Anonym (Hur tänkte du nu?)

Jo du får väl lita på vad som står på mätarställningen i bilen. Vad har Transportstyrelsen med saken att göra begriper jag inte ? Ska de hålla koll på sånt här?? Men, du kan kolla när bilen blivit registrerad i Sverige och sen försöka tro på att en bil som är 14 år har gått ca: 1000 mil/året, är det troligt?
    Just den typen av bil också som yngre gillar att gasa runt med?

• Anonym (Lillja)

Hur ska jag veta om de är troligt eller ej?
    Den va i trafik i svergie 2001 och sedan såldes den först 2004 

• Anonym (Lillja)

Anonym (Lillja) skrev 2015-04-12 11:36:33 följande:

Du kommer aldrig att veta säkert, det går att manipulera. Det man kan göra är en test på Motormännens kontrollbesiktning. De kan mäta motorkompression och slitage som du inte ser med blotta ögat.
    Men, jag tror inte att den bilen har gått så få mil på 14 år.
  • molly1989

Det kan du väl inte veta, du får helt enkelt tro på det. Det är ju risken man tar när man köper en 15 år gammal bil. Låter lite, men nån av de förra ägarna kan ju ha använt den väldigt lite under några år, de kanske bara använde den för att handla på helgen typ.

• Anonym (Lillja)

Jo kollar man på carfax står de i trafik 2001, sen står de att den är såld på bilaffär 2004 så förmodligen har den stått på nåt lager nånstans 

Anonym (Lillja) skrev 2015-04-12 12:10:20 följande:

Jo kollar man på carfax står de i trafik 2001, sen står de att den är såld på bilaffär 2004 så förmodligen har den stått på nåt lager nånstans 

Den lär knappast ha stått på ett lager mellan 2001-2004 eller hur. Troligen har den gått som firmabil då och sen blivit inbytt efter att avtalet löpt ut efter 3 år.
  • Nyfikna72

Det enda du kan göra är att begära kopior på alla besiktningspapper från den var ny och sen kolla rimligheten år för år. Det är bara att ringa sbp och få hemskickat, de tar dock ut nån avgift för detta fast den är nog marginell i sammanhanget. Detta fungerar bara om den är bes hos svensk bilprovning. Har andra aktörer kommit in på slutet så får man lyssna med dem också.

• Anonym (Lillja)

ja kanske de, läste iaf att en bil i snitt åker mellan 1000 och 1500 mil per år så

• Yonndax

Det är väldigt svårt att veta. Går att manipulera om man vill. Vi köpte vår bil för 5 år sedan den hade då gått 15000 mil och var typ 10 år gammal. Vi har sedan dess kört 15000 mil till med den på dessa 5 åren. Så antingen får man lita på vad säljaren säger eller börjar gräva själv i besiktningspapper.

• Anonym (93)

Min bil är från 93 och har gått 14000 mil, så visst finns det äldre bilar som inte gått så långt Tungan ute (Ägd förut av en äldre dam)

• Dr Mupp

Antingen får man lita på det för bilar går ju olika mycket eller börja kolla i besiktingspaprena.

Min bil från1992 har gått lika mycket som vänninans bil från 2011. Skillnaden är att min bil är en liten sedan som säkert gått som andrbil. Hennes bil kör hon land och rike runt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • zZzZz
    Anonym (Hur tänkte du nu?) skrev 2015-04-12 11:31:14 följande:

Jo du får väl lita på vad som står på mätarställningen i bilen. Vad har Transportstyrelsen med saken att göra begriper jag inte ? Ska de hålla koll på sånt här?? Men, du kan kolla när bilen blivit registrerad i Sverige och sen försöka tro på att en bil som är 14 år har gått ca: 1000 mil/året, är det troligt?
    Just den typen av bil också som yngre gillar att gasa runt med?

Dom brukar få in uppgifter från SBP (bilprovningen) när ett fordon besiktas, och då står mätarställning i transportstyrelsens fordonsuppgifter, men kan även utebli när andra besiktningsorgan besiktar..

Om sen bilen blir mätarskruvad, eller instrumenthus byts mot ett med mindre mil/mer mil på mätaren, är upp till ägaren att informera kommande köpare om..

• Anonym (Heaven)

Man kan aldrig veta säkert men jag brukar kolla ratt, växelspak och golvmatta när jag köper bil. Vid 15000 mil börjar det bli lite slitningar på dessa ställen men ska fortfarande vara fräscht. Är det ex hål i golvmattan där man har höger häl har den förmodligen gått längre. Likadant om ratten är missfärgad/för sliten högst upp. Är dessa ställen felfria och golvmattan ny kan man oxå ana ugglor i mossen, då har förmodligen försäljaren bytt dessa för att gömma hur slitet det var.

Svar på tråden Hur vet jag att bilen gått 15000 mil?