• Donum

Köksö av byrå? Färgval? (bilder)

Hej,

Vi har ett lantkök som är till åren men som är så stort att vi inte kan prioritera att byta ut det nu. Det är fullt funktionellt så det finns en massa andra viktigare saker att göra i dagsläget, men jag skulle ändå vilja piffa upp det.

Jag tänkte byta ut bänkskivorna till grått/mörkgrått (t ex denna www.bauhaus.se/bankskiva-laminat-wenge-matt-28x610x3650mm.html ) och

golvet kommer också bytas till någon grå variant. Till köksön hittade jag ingen bänkskiva i rätt storlek (varianten ovan går inte att få tillräckligt djup). Så fick jag en idé att helt enkelt skrota nuvarande köksö och göra om en gammal byrå till en köksö istället (likt detta 1.bp.blogspot.com/-7wBcGQ5Et5I/UnmTK3IvayI/AAAAAAAAFxc/WFmjanS624Q/s1600/Byr%C3%A5k%C3%B6k1.jpg ), men frågan är då i vilken färg jag ska måla den?

Vitvarorna är svarta, liksom spisen, och vi ska byta diskmaskinen till en svart också, mest för att resten är svart (jag hade nog helst velat ha rostfritt annars). Ska man tänka svart köksö då? Resten av köket är i någon slags cremefärgad lasyr så en vit köksö skär sig.

Ska man kanske chansa på grått utifrån blivande bänkskivor och golv?

Eller något helt annat?

Det är ljusblått i speglarna i köksskåpen, men det verkar svårt att hitta helt rätt färg. Då verkar det som att vi får måla om alla speglarna i resten av köket också. Vilket jag i och för sig hade en tanke om, men det blir ett jäkla jobb som känns lite omotiverat.

Jag bifogar några bilder så att det lättare ska gå att begripa vad jag menar.

Hoppas på feedback!

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Svar på tråden Köksö av byrå? Färgval? (bilder)
  • Donum

Hm. Länkarna verkar inte funka.

Byrå som köksö

Förslag bänkskiva

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

Mäh!

Det var inte mycket som blev rätt idag!

Den här bilden skulle det vara.

• Djävulens Högra Hand

Varför inte måla skivan på ön istället och möjligen lägga en glasskiva ovanpå så man får en slitstark yta, måste ju vara drygare att göra om byrån.

• Djävulens Högra Hand

Förresten ser ut som den skivan är runt 1300 x 850 mm kan det stämma så lär det väl gå att få tag på något.

• Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 12:13:45 följande:

Förresten ser ut som den skivan är runt 1300 x 850 mm kan det stämma så lär det väl gå att få tag på något.

Skivan på köksön är 106 x 71 cm. En träskiva kan man ju få tag på, men stommen är riktigt kass så den måste väck ändå. 
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 12:15:16 följande:

Skivan på köksön är 106 x 71 cm. En träskiva kan man ju få tag på, men stommen är riktigt kass så den måste väck ändå. 

Aha okej det var synd
  • Djävulens Högra Hand

Nu kanske jag är lite seg...

Men menar du måla i urfräsningen på luckorna eller på själva spegeln?

• Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 12:35:35 följande:

Nu kanske jag är lite seg...

Men menar du måla i urfräsningen på luckorna eller på själva spegeln?

Urfräsningen, fast jag vill helst inte göra det utan hitta en färg som passar på köksön ändå.
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 13:05:13 följande:

Urfräsningen, fast jag vill helst inte göra det utan hitta en färg som passar på köksön ändå.

Haha ja då är jag med. Hade jag varit du så hade jag tagit hem några färgkartor från färgaffären och låtit dom bryta till det du ska ha, inget retar så mycket som när det är skillnad på nyanser.

Annars tror jag att du är inne på rätt spår, blir nog fint det där.
  • Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 13:19:23 följande:

Haha ja då är jag med. Hade jag varit du så hade jag tagit hem några färgkartor från färgaffären och låtit dom bryta till det du ska ha, inget retar så mycket som när det är skillnad på nyanser.

Annars tror jag att du är inne på rätt spår, blir nog fint det där.

Vad tycker du att jag ska ha för färg på köksön/byrån?
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 16:15:05 följande:

Vad tycker du att jag ska ha för färg på köksön/byrån?

Antingen så tycker jag det passar bäst att ha den enhetligt lika som köket men samtidigt hade det varit lite annorlunda och häftigt om den var samma färg sen som golvet och liksom växte upp ur golvet, tror den skulle smälta in väldigt bra och sen skivan som bryter av det. Men är svårt i bara huvudet att få ihop det. Hur hade du själv tänkt?
  • Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 16:24:46 följande:

Antingen så tycker jag det passar bäst att ha den enhetligt lika som köket men samtidigt hade det varit lite annorlunda och häftigt om den var samma färg sen som golvet och liksom växte upp ur golvet, tror den skulle smälta in väldigt bra och sen skivan som bryter av det. Men är svårt i bara huvudet att få ihop det. Hur hade du själv tänkt?

Det enda jag absolut vet är att den inte kan vara vit. Svart passar med vitvarorna och grått skulle vara snyggt med ett grått golv, men vi har inte bestämt golv än så då blir mitt byråprojekt liggandes tills vi har spikat golv.

Jag hade en crazy idé att ha vinröd (har vinröd serie från Kenwood) men då måste vi absolut byta färg på urfräsningen...

Om man tar med sig en skåpslucka till målaraffären, kan de blanda fram samma färg som är nu?

För jag vet inte vad färgen heter.
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 16:37:12 följande:

Det enda jag absolut vet är att den inte kan vara vit. Svart passar med vitvarorna och grått skulle vara snyggt med ett grått golv, men vi har inte bestämt golv än så då blir mitt byråprojekt liggandes tills vi har spikat golv.

Jag hade en crazy idé att ha vinröd (har vinröd serie från Kenwood) men då måste vi absolut byta färg på urfräsningen...

Om man tar med sig en skåpslucka till målaraffären, kan de blanda fram samma färg som är nu?

För jag vet inte vad färgen heter.

Aha, ja men det skulle nog bli att se bra ut.

Dom färgaffärer här iaf vi har bryta alla färger efter önskemål, dock har jag upplevt att vattenbaserade inte riktigt varit rätt när dom blivit torra, dom har varit en liten aningen ljusare men nu är jag väldigt kinkig av mig med. Så tar du med dig luckan till någon av dom där välsorterade färgaffärerna så fixar dom det där.
  • Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 16:56:02 följande:

Aha, ja men det skulle nog bli att se bra ut.

Dom färgaffärer här iaf vi har bryta alla färger efter önskemål, dock har jag upplevt att vattenbaserade inte riktigt varit rätt när dom blivit torra, dom har varit en liten aningen ljusare men nu är jag väldigt kinkig av mig med. Så tar du med dig luckan till någon av dom där välsorterade färgaffärerna så fixar dom det där.

Så då står det bara mellan svart, grått och blått nu haha...
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 17:30:40 följande:

Så då står det bara mellan svart, grått och blått nu haha...

Haha nej varför ska det vara lätt. Enligt mitt tycke och detta är bara vad jag tycker... Blått kan vara rätt dassigt i mängder, svart kan sluka ljus och nästan äta ljus ifrån ett rum, grått är praktiskt och går ihop med det blåa då dom är rätt nära besläktade lika så med svart. Så jag tycker grått då det gifter sig bäst med alla färger om den ska vara dominant på större ytor med.
  • Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 17:37:08 följande:

Haha nej varför ska det vara lätt. Enligt mitt tycke och detta är bara vad jag tycker... Blått kan vara rätt dassigt i mängder, svart kan sluka ljus och nästan äta ljus ifrån ett rum, grått är praktiskt och går ihop med det blåa då dom är rätt nära besläktade lika så med svart. Så jag tycker grått då det gifter sig bäst med alla färger om den ska vara dominant på större ytor med.

Tack för input!

Grått it is!

Trä på köksön eller samma skivor som på resten?
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 18:47:59 följande:

Tack för input!

Grått it is!

Trä på köksön eller samma skivor som på resten?

Haha det här är bara kul så du vet...

Där skulle jag tagit trä som på bilden så man känner att ön är en egen del i köket och inte en fortsättning på dom andra bänkskivorna. Då blir ön lite mer central i blickfånget. Hur tänker du da?
  • Donum
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-04-12 19:06:29 följande:

Haha det här är bara kul så du vet...

Där skulle jag tagit trä som på bilden så man känner att ön är en egen del i köket och inte en fortsättning på dom andra bänkskivorna. Då blir ön lite mer central i blickfånget. Hur tänker du da?

Jag tänker att det är billigare med trä haha...

Tänkte betong ett tag också men det har jag aldrig gjort själv. Massivt trä blir ju bra som skärbräda också så det ser kanske bra ut ändå?

Köksbordet är ju trä och ska då förbli för det är arvegods.
  • Djävulens Högra Hand
    Donum skrev 2015-04-12 20:04:12 följande:

Jag tänker att det är billigare med trä haha...

Tänkte betong ett tag också men det har jag aldrig gjort själv. Massivt trä blir ju bra som skärbräda också så det ser kanske bra ut ändå?

Köksbordet är ju trä och ska då förbli för det är arvegods.

Haha ja så kan man ju se det med. Men typ högglanslackad stavlimmad ek är ju rätt exklusivt i utseendet men kostar inget skjortan, att ha en massiv kanske blir för tråkigt som du säger.

Ja betong går ju att gjuta in stenar och annat krafs.
  • tantamantan

Samma färg som urfräsningen På byrån alltså. De flesta färgaffärer kan bryta till vilken färg som helst, bara man har ett 2x2 cm stort prov som inte är genomskinligt.

Eftersom inte byrån står kloss intill resten så gör det inget om du inte får till exakt nyans. Enklast är att gå till färghandlaren, ta med dig ett par prover som du tror kan fungera, eller ta med dig en lucka eller lådfront och jämför där. De i butiken kan hjälpa dig.

Svar på tråden Köksö av byrå? Färgval? (bilder)